2026-04-09, 06:12
Medlem
Både på svenska och engelska så kan jag inte uttala vissa ord.

Hur är det ens möjligt?

Det är inte så att dessa ord är speciellt avancerade utan det kan vara random enkla ord som man använder i vardagliga samtalsämnen. Jag hör orden tydligt men ändå går det inte.

ex namn i lord of the rings världen som är svåra för mig som Eärien, Denethor, Eowyn osv

Just engelska ordet för kläder, clothes, det låter som jag säger klot. Finns massa ord.

Vilka ord har ni svårt för?

Hur vanligt är detta ?
Citera
2026-04-09, 06:29
Medlem
One2Manys avatar
Det är väl du och andra människor med talfel som har problem med att uttala ord i sin egen språkstam. Svårt blir det först när man ska uttala diverse kinesiska och koreanska ord.
Citera
2026-04-09, 06:38
Medlem
Musklerna i din mun är inte upptränade för de positioner som krävs för att uttala de där främmande orden. Det finns en hel vetenskap bakom det.
Citera
2026-04-09, 07:07
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
För att vissa uttal inte finns i ditt modersmål.

Testa om du inte är holländare säga den holländska orten Scheveningen korrekt?
Citera
2026-04-09, 07:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Musklerna i din mun är inte upptränade för de positioner som krävs för att uttala de där främmande orden. Det finns en hel vetenskap bakom det.

Det handlar inte så mycket om musklerna i munnen. Det handlar mest om strukturer i hjärnan. Hjärnan är plastisk och nervbanorna formas. Språkcentrat i hjärnan är extra plastiskt vad gäller språkuttal i ålder till ca 12 år. Efter det är det väldigt svårt för hjärnan att "dra om kablarna" vad gäller det.
Citera
2026-04-09, 08:03
Medlem
Sqrbankens avatar
Har stora problem med att att säga 'comfortable' i skarpt läge. Nu medan jag skriver och uttalar det högt så funkar det men när det ska göras spontant så skiter det sig jämt.
Citera
2026-04-09, 08:09
Medlem
pn222jws avatar
Det skrivna ordet är till kanske 90% en fonetisk representation (transkription) av ett talat ord. Inte 100% fonetiskt. Man säger egentligen "fruckåst" inte "frukost" och "månndag" inte "måndag", men vi vet på ett ungefär hur det skrivna motsvarar det talade på vårt modersmål. Det är inte lika lätt med skrivna franska eller tyska ord eller andra utländska språk - däremot utgår dom liksom svenska från det talade till det skrivna.
Citera
2026-04-09, 11:01
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
vi vet på ett ungefär hur det skrivna motsvarar det talade på vårt modersmål. Det är inte lika lätt med andra språk
Just det där tror jag kan vara en grund i många fall. Man måste då bara släppa det skrivna ordet. Zen, liksom: tänk inte på det.
Citera
2026-04-09, 11:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Har stora problem med att att säga 'comfortable' i skarpt läge. Nu medan jag skriver och uttalar det högt så funkar det men när det ska göras spontant så skiter det sig jämt.

Inte alltid så lätt med många konsonanter i rad. TBL blir det. Men vi är ändå rätt bra på det. De som har spanska som modersmål har svårt bara två konsonanter av viss typ är i rad.
Citera
2026-04-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Både på svenska och engelska så kan jag inte uttala vissa ord.

Hur är det ens möjligt?

Det är inte så att dessa ord är speciellt avancerade utan det kan vara random enkla ord som man använder i vardagliga samtalsämnen. Jag hör orden tydligt men ändå går det inte.

ex namn i lord of the rings världen som är svåra för mig som Eärien, Denethor, Eowyn osv

Just engelska ordet för kläder, clothes, det låter som jag säger klot. Finns massa ord.

Vilka ord har ni svårt för?

Hur vanligt är detta ?

clothes tror jag är svårt pga läspljudet som följs av ett skarp S.
tror vana engelsktalare fokar mer på D-klangen, som i ordet Clouds. Sen smyger dom in ett litet läsp på D-et.

Water och Mirror tycker jag är svårt. Iallafall om man ska härma inhemskt uttal, jag tror mitt stora problem är att jag blandar dialekter, vilket rör till det.

I vissa dialekter uttalas typ inte T-et i water medan i andra, är det mer accentuerat.
Snurrigt.

Mirror är omöjligt utan att låta som ett UFO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in