2026-04-09, 04:40
Medlem
Hur ser det ut med matpriserna i Sverige? Jag är utlänning och håller på att flytta till Sverige. Jag har undersökt alla möjliga ämnen som intresserar mig om ert land, men det finns en sak som undrar mig och som jag inte lyckas hitta svar på själv.
Är maten dyr i Sverige? Jag är väldigt!!!! VÄLDIGT!!!!! beroende av kött, fisk (av alla slag), fläsk och kyckling, även om det sistnämnda inte är min starka sida. Men framför allt älskar jag grönsaker: broccoli, blomkål (lila, gul, grön och vit), morötter, zucchini, spenat, avokado (jag vet att det inte är en grönsak) och vissa nötter som valnötter och mandlar. Det är en kost som jag började med för länge sedan på grund av träningen, men jag gillade den så mycket att jag sällan äter något annat. Mitt land befinner sig i en ekonomisk kris och det är praktiskt taget en katastrof, men grönsakerna har alltid varit billiga eftersom vi är ett producentland, eller snarare grannar till ett producentland. Ni som är svenskar, oavsett om ni är singlar eller föräldrar, hur mycket brukar ni lägga på mat som ni lagar hemma varje vecka eller varannan vecka?
2026-04-09, 06:26
Medlem
Om jag räknar med skräp mat(pizza och hamburgare) runt 2500-3000kr i månaden.
Jag lagar mest och jag käkar inte frukost heller.
2026-04-09, 06:34
Medlem
One2Manys avatar
I ett hushåll på två vuxna lägger vi runt 6000-6500 på mat varje månad.

Våra matpriser ligger ungefär i paritet med Kanada i en internationell jämförelse, något lägre inom vissa kategorier, om det säger något.
2026-04-09, 06:50
Medlem
Vi hade 9000 förra månaden, familj med 3 barn (tonåringar så en är vuxen).

Bra nyttjande av kampanjer och väljer de lite billigare alternativen oftast.
2026-04-09, 07:54
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi är tre i hushållet och spenderar ca 20,000 kr i månaden på ICA men det inkluderar även städ- och hushållsartiklar.
2026-04-09, 08:34
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi är tre i hushållet och spenderar ca 20,000 kr i månaden på ICA men det inkluderar även städ- och hushållsartiklar.
Allvarligt talat, hur lyckas ni komma upp i den summan?
2026-04-09, 08:38
Medlem
1 pers. 4000 undvik ica o coop. handla på willys o lidl.
Senast redigerad av Bollgrodus 2026-04-09 kl. 08:41.
2026-04-09, 08:44
Medlem
Ts får verkligen en tydlig bild av matkostnader i Sverige....
2026-04-09, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Allvarligt talat, hur lyckas ni komma upp i den summan?
Inga problem vi är två vuxna och fyra barn och kommer upp i 20000 kr. Alla lever inte på micropizza och pasta.
2026-04-09, 08:58
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Inga problem vi är två vuxna och fyra barn och kommer upp i 20000 kr. Alla lever inte på micropizza och pasta.
Ni är alltså dubbelt så många i hushållet som den jag citerade, då ter sig inte kostnaden som orimlig.

Vi är själva två i hushållet och lägger, i mitt tycke, mycket pengar på mat av god kvalitet. Vi lägger runt 8000 kr och då handlar vi även i saluhallar/fiskbutiker som är inräknat i den summan.
2026-04-09, 09:02
Medlem
Blir 1200 per vecka för 4 personer plus småinköp på kanske 400 kr/v
2026-04-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGlS
Hur ser det ut med matpriserna i Sverige? Jag är utlänning och håller på att flytta till Sverige. Jag har undersökt alla möjliga ämnen som intresserar mig om ert land, men det finns en sak som undrar mig och som jag inte lyckas hitta svar på själv.
Är maten dyr i Sverige? Jag är väldigt!!!! VÄLDIGT!!!!! beroende av kött, fisk (av alla slag), fläsk och kyckling, även om det sistnämnda inte är min starka sida. Men framför allt älskar jag grönsaker: broccoli, blomkål (lila, gul, grön och vit), morötter, zucchini, spenat, avokado (jag vet att det inte är en grönsak) och vissa nötter som valnötter och mandlar. Det är en kost som jag började med för länge sedan på grund av träningen, men jag gillade den så mycket att jag sällan äter något annat. Mitt land befinner sig i en ekonomisk kris och det är praktiskt taget en katastrof, men grönsakerna har alltid varit billiga eftersom vi är ett producentland, eller snarare grannar till ett producentland. Ni som är svenskar, oavsett om ni är singlar eller föräldrar, hur mycket brukar ni lägga på mat som ni lagar hemma varje vecka eller varannan vecka?

Vi lägger runt 9000 kr i månaden på mat hem. två vuxna ett barn
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in