2026-04-09, 00:09
Medlem
Mondhers avatar
Den stora frågan som hela världen ställer sig idag i skuggan av vapenvilan i Iran är hur ofta man ska tvätta handukar egentligen. Jag har pratat både med människor som sa att man måste tvätta den efter varje dusch och andra som menade att nejdå en handduk ska tvättas efter 5-6 gånger så vilken av dessa två har rätt egentligen?
Citera
2026-04-09, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Den stora frågan som hela världen ställer sig idag i skuggan av vapenvilan i Iran är hur ofta man ska tvätta handukar egentligen. Jag har pratat både med människor som sa att man måste tvätta den efter varje dusch och andra som menade att nejdå en handduk ska tvättas efter 5-6 gånger så vilken av dessa två har rätt egentligen?

Efter varje dusch är ju extremt överdrivet. Man använder ju inte handduken som toalettpapper efter att man diarréat?

En gång i veckan eller varannan vecka lär räcka gott. Duschar du inte varje dag kanske var tredje vecka räcker. Man är ju inte skitig efter att man duschat och använder handduken?
Citera
2026-04-09, 00:17
Medlem
auruns avatar
Varannan - var tredje vecka.
Poängen med att duscha är att bli ren. Blir din handduk skitig så har du inte duschat ordentligt.
Citera
2026-04-09, 00:23
Medlem
Ofräscht att torka ansiktet, arslet, fötterna sedan hänga upp den på tork och repetera i en vecka, oavsett om man i teorin är "ren".

Min åker i tvättkorgen/maskinen efter varje gång. Sedan har jag märkt att många nya hus och lägenheter idag saknar handdukstork och ventilationen är bedrövlig, ingen chans att en dygnsur handduk hinner torka på 24 timmar och då kan man räkna med en bakteriebomb.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-09 kl. 00:30.
Citera
2026-04-09, 00:29
Medlem
pn222jws avatar
Tips: om man kan (balkong eller tomt) är det bra att låta den hänga på tork i solljus. Solens UV strålar är bakteriedödande.
Citera
2026-04-09, 00:30
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
En duschandduk ska tvättas efter 4-5:duschar.
En liten handduk i badrummet tvättas varannan dag.
Fothandduk tvättas 2 ggr i veckan.
Penishandduk ska tvättas dagligen.
Kökshanddukar ska också tvättas dagligen.
Citera
2026-04-09, 00:32
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
aldrig.

handduken används efter att något redan är rent.

Så det spelar ingen roll om exakt samma del av handduken torkar din snopp ena dagen och sen din mun och näsa dagen därpå eller har du någon strategi? Kanske klippa lite i ena sidan för att komma ihåg vilken sida är till vad?
Citera
2026-04-09, 00:34
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Så det spelar ingen roll om exakt samma del av handduken torkar din snopp ena dagen och sen din mun och näsa dagen därpå eller har du någon strategi? Kanske klippa lite i ena sidan för att komma ihåg vilken sida är till vad?

nej om en kroppsdel är ren är den ren.
Citera
2026-04-09, 00:58
Medlem
Citat:

Jag har inte klippt något däremot använder hängaren i handduken för att veta vad som är uppåt. Och den övre delen av handduken använder jag för ansikte och den delen torkar jag inte snoppen med.
Citera
2026-04-09, 01:03
Medlem
kalkryggars avatar
Jag kanske överdriver men jag byter handduk ca 2 ggr i veckan. Det känns bra och är simpelt.
Citera
2026-04-09, 01:10
Medlem
Man känner ju om den luktar sunkigt. Då är det dags att tvätta den.
Citera
2026-04-09, 01:26
Medlem
Onanikrems avatar
Byter handduk när jag tvättar. Brukar bli en till två gånger i veckan. Oftare om sommaren, lite mer sällan på vintern då man svettas mindre. Du får nog 200 olika svar, allt från Karin som byter två gånger om dagen till Onkel som byter varannan månad. Ungefär som hur ofta man duschar, vissa gör det två gånger om dagen och andra till Jul.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in