2026-04-09, 08:35
Medlem
Tomtekukars avatar
Det här är ett av mina återkommande ämnen här på Flashback: Sverige har i praktiken en rosa lagbok och rättsskipning.

Du kan köra ihjäl en människa genom att sitta och fippla med mobilen, alltså ren och skär likgiltighet inför andra liv, och ändå landar det på ”villkorlig dom” för att domstolen ”inte tror det kommer hända igen”.
Det är ett helt absurt resonemang: ”Du dödade någon, men vi tror inte du gör om det, så därför slipper du straff.”
I vilken annan brottskategori hade man accepterat det?
Och som vanligt: hade det varit en man bakom ratten hade tonen varit en annan. Då hade det hetat ”grovt”, ”särskilt hänsynslöst”, och plötsligt hade rättssystemet hittat ryggrad.
Det här är varför folk tappar respekt för rättsstaten. Du kan bokstavligen döda någon i trafiken och komma undan som om det var en parkeringsbot.
Citera
2026-04-09, 09:08
Medlem
Letrangeres avatar
Att stjäla mat för sin överlevnad (mer än 1000 kr värde) likställs alltså med att köra ihjäl någon?
Citera
2026-04-09, 09:43
Medlem
2560ps avatar
Det är väl egentligen inte värre än att sitta å pilla på någon av de otaliga skärmar med ointuitiva menyer som finns i dagens bilar. Skärm som skärm.

Edit: I bägge fallen borde det dock vara dråp, eftersom det hände vid ett övergångsställe. Vid sådana gör man verkligen inget som helst annat än håller händerna på ratten och är beredd med bromsen.
Senast redigerad av 2560p 2026-04-09 kl. 09:45.
Citera
2026-04-09, 11:10
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ge fan i mobilen när ni kör bil.

Vet ni mer om detta?
Var i Västervik skedde det?

https://www.sverigesradio.se/artikel/kvinna-tittade-pa-mobilen-korde-ihjal-man

https://www.tv4.se/artikel/76phZgU5aoTBuhVboiuBmw/kvinna-tittade-pa-mobilen-koerde-ihjael-man
En kvinna i Västervik som har svårt att hitta i Västervik.
Nyinflyttad?
Citera
2026-04-09, 11:22
Medlem
Endast en stor ful jävla bildskärm mitt på konsollen är trafikfarlig den med, och även om det brukar gå att låsa den under färd så finns det vad jag vet ingen lag emot att fippla med den under färd.

Den kommer förmodligen att förbjudad med, instrumenten ska sitta bakom ratten.
Citera
2026-04-09, 11:24
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Endast en stor ful jävla bildskärm mitt på konsollen är trafikfarlig den med, och även om det brukar gå att låsa den under färd så finns det vad jag vet ingen lag emot att fippla med den under färd.

Helt enig:

(FB) Västervik: Kvinna tittade på mobilen – körde ihjäl man
Citera
2026-04-09, 11:27
Medlem
Citat:

En sådan lag vore välkommen. Det är ju helt befängt att man ens har tillåtit bildskärmar på instrumentpanelen någon gång.
Citera
2026-04-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Helt enig:

(FB) Västervik: Kvinna tittade på mobilen – körde ihjäl man
Att man aldrig lär sej att läsa igenom tråden först, innan man postar.

Jo det var Karl Ingmar Perstad som pratade om förbud på skärmar, eller iaf att man inte får nyttja den. Han har en Yt kanal.
Citera
2026-04-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
En sådan lag vore välkommen. Det är ju helt befängt att man ens har tillåtit bildskärmar på instrumentpanelen någon gång.
Det kommer från Kina sägs det. De bor så trångbott, så de använder bilen som vardagsrum. 😁
Citera
2026-04-09, 11:33
Medlem
PyjamasXLs avatar
En man mer eller mindre i dagens skitfeministiska liberala samhälle spelar väl inte så värst stor roll. Värre vore det ju om det hade varit en kvinna, eller?
Citera
2026-04-09, 11:35
Avslutad
Citat:

Jo, lagen gäller även fipplande med fordonets pekskärm under färd. Båda händerna på ratten och full uppmärksamhet på omgivningen.
Citera
2026-04-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
Jo, lagen gäller även fipplande med fordonets pekskärm under färd. Båda händerna på ratten och full uppmärksamhet på omgivningen.
Men hur bevisas det då?
Det är inte automatiskt olagligt, bara om det påverkar bilkörningen negativt.
Det samma kan även appliceras på bilstereo.
Senast redigerad av allvar66 2026-04-09 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in