2026-04-21, 05:09
Medlem
Hjälp ! Himmelkupolen har trillat av och hänger på sniskan.
https://cn.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=GAA%2fYT%2bC&id=E5E78FDB 9703400EE723BBB84D2E0CF6E5C5373D&thid=OIP.GAA_YT-Cqag2N_DnDC4xLAHaFD&mediaurl=https%3a%2f%2fts1.tc. mm.bing.net%2fth%2fid%2fR-C.18003f613f82a9a83637f0e70c2e312c%3frik%3dP TfF5fYMLk24uw%26riu%3dhttp%253a%252f%252fastropixe ls.com%252fobservatories%252fMKO%252fimages%252fMK 87-186w.jpg%26ehk%3dIchafnxnH03t8nPLisOhx%252by4pcScr O4wrFTALBWnb1A%253d%26risl%3d%26pid%3dImgRaw%26 r%3d0&exph=631&expw=925&q=Circumpolar+stars+photo& FORM=IRPRST&ck=20B9167D98FFCD2FA91834CA43F826E5&se lectedIndex=89&itb=0
Citera
2026-04-21, 11:37
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Jag har sett det här massor av gånger. Du tror att Gud har sagt att jorden är platt, och då vill du inte gå emot det du tror Gud har sagt. Därför blir det i princip omöjligt att övertyga dig om att din teori innehåller stora logiska hål som gör den platta jord-teorin ohållbar.

Jag gjorde vägen att jag först upptäckte att Jorden är platt, orörlig och med ett himlavalv ovanför oss, och kunde då konstatera att en Skapare var omöjlig att förneka och Bibeln är sann, betydligt mer bokstavlig sann än vad många kristna tror om Bibeln.

Dagens Undervisning för er gudslösa hedningar blir en video där ett flygplan jagar solen från Kina till Europa https://x.com/kazu_uracorona/status/2042605151295541254

Bibeln är sann. Vi lever i en fantastisk skapelse och har inte muterats från amöbor. De läggs dock otroligt med vikt för att du ska tro detta eftersom Satan är prins av denna värld.
Citera
2026-04-21, 15:40
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Vad tycker du om The Tychos Model - GEO-HELIOCENTRISM istället för plattjorden som alternativ modell av solsystemet?

Tycho Brahe mötte Jesuiterna halvvägs men han hade ju inte rätt, men likväl kunde de inte nöja sig med hans observationer utan dödande honom och Kepler skrev sedan om hans observationer för att passa Copernicus ”De revolutionibus orbium coelestium” och han visste mycket väl att han skrev ihop en astronomisk lögn och ville hålla publikationen till sin död.

Alla vägar går till Rom och vill ni veta hur denna förbannelse kastades över mänskligheten så rekommenderar jag varmt Heliosorcery (2022) | Exposing the Occult Origins of Heliocentrism | Full Documentary som går igenom detta i stor detalj och även om ni väljer att dyrka solguden Helios framför vår Herre och Frälsare Jesus Kristus så är det en intressant del av våran historia.
Citera
2026-04-21, 15:52
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej, Bibeln skämtar inte när den menar att jorden är en rumd

Du är en avgudardyrkare som påstår att Jesus var solen så din kunskap om solen ska inte tas seriös och du ska uppföra dig respektfullt mot busy-signal. Jag vet att du gråter över att din hemmagjorda Zeitgeist religion faller samman när Heliocentrisk Kosmologi avslöjas som buffel och båg.

Jorden är rund, men platt, orörlig och med ett firmament ovanför oss. Över 200 verser i Bibeln bekräftar detta. Här är den absoluta basala grunden i Biblisk Kosmologi https://imgur.com/a/Obh4YxV
Citera
2026-04-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Tycho Brahe mötte Jesuiterna halvvägs men han hade ju inte rätt, men likväl kunde de inte nöja sig med hans observationer utan dödande honom och Kepler skrev sedan om hans observationer för att passa Copernicus ”De revolutionibus orbium coelestium” och han visste mycket väl att han skrev ihop en astronomisk lögn och ville hålla publikationen till sin död.

Alla vägar går till Rom och vill ni veta hur denna förbannelse kastades över mänskligheten så rekommenderar jag varmt Heliosorcery (2022) | Exposing the Occult Origins of Heliocentrism | Full Documentary som går igenom detta i stor detalj och även om ni väljer att dyrka solguden Helios framför vår Herre och Frälsare Jesus Kristus så är det en intressant del av våran historia.

Du vet att Simon Shack har vidareutvecklat Tychos modell? Intressanta grejer, vad man än tror om det, och absolut inte heliocentriskt.
https://youtu.be/WGq9vLgiExw - Föredrag "The TYCHOS - Vårt geoaxiala binära solsystem" av Patrik Holmqvist & Simon Shack
Citera
2026-04-21, 21:13
Medlem
Citat:
Jorden är rund, men platt, orörlig och med ett firmament ovanför oss. Över 200 verser i Bibeln bekräftar detta. Här är den absoluta basala grunden i Biblisk Kosmologi https://imgur.com/a/Obh4YxV

Det du påstår stämmer inte. Du och andra läser in detta i Bibelns verser genom egna tolkningar. Exakt samma sak görs inom andra bibliska ämnen, vilket är en av anledningarna till att det finns så många olika inriktningar inom kristen tro.

Börja med att förklara hur observationen av star trails från norra respektive södra hemisfären skulle fungera på en platt jord. Jag har aldrig fått ett tillfredsställande svar från någon som förespråkar en plattjorden. En modell måste kunna förklara det som faktiskt observeras för att man ens ska kunna börja utvärdera om den är rimlig.

Enligt mig är just star trails-fotografering en av plattjordens mest uppenbara svagheter.
Citera
2026-04-21, 23:28
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Det du påstår stämmer inte. Du och andra läser in detta i Bibelns verser genom egna tolkningar. Exakt samma sak görs inom andra bibliska ämnen, vilket är en av anledningarna till att det finns så många olika inriktningar inom kristen tro.

Börja med att förklara hur observationen av star trails från norra respektive södra hemisfären skulle fungera på en platt jord. Jag har aldrig fått ett tillfredsställande svar från någon som förespråkar en plattjorden. En modell måste kunna förklara det som faktiskt observeras för att man ens ska kunna börja utvärdera om den är rimlig.

Enligt mig är just star trails-fotografering en av plattjordens mest uppenbara svagheter.

Det går inte att förneka att Bibeln i över 200 verser beskriver en flat, stationär jord med ett firmament över oss. Detta var vad alla antika kulturer och folk var väl medvetna om innan den Katolska Kyrkan, besatt av sin makt som de höll på att förlora i den Protestantiska Reformationen bestämde sig för misskreditera den Heliga Bibeln som en del i counter-reformationen med Jesuiterna i spetsen för detta. För mer info se första inlägget samt: https://imgur.com/a/Obh4YxV

Jag är ingen expert, men jag vet att Bibeln är sann och Gud beskriver sin skapelse i Bibeln.

Angående din fråga har jag rådfrågat en god vän och svaret på din fråga ska finnas här.
https://m.youtube.com/watch?v=C7VfTo6BX1o
Citera
2026-04-22, 00:40
Medlem
Citat:
Det går inte att förneka att Bibeln i över 200 verser beskriver en flat, stationär jord med ett firmament över oss. Detta var vad alla antika kulturer och folk var väl medvetna om innan den Katolska Kyrkan, besatt av sin makt som de höll på att förlora i den Protestantiska Reformationen bestämde sig för misskreditera den Heliga Bibeln som en del i counter-reformationen med Jesuiterna i spetsen för detta. För mer info se första inlägget samt: https://imgur.com/a/Obh4YxV

Jag är ingen expert, men jag vet att Bibeln är sann och Gud beskriver sin skapelse i Bibeln.

Angående din fråga har jag rådfrågat en god vän och svaret på din fråga ska finnas här.
https://m.youtube.com/watch?v=C7VfTo6BX1o

Ja, du fortsätter att hävda det, men det gör inte din ståndpunkt till sanning. Det handlar om tolkningar som du eller den som sammanställt listan med 200 verser gör.

Om du inte är insatt i plattjordsmodellen är det nog bäst att du sätter dig in i den innan du börjar “predika” om ämnet, för det är i praktiken vad du gör när du kopplar ihop platt jord med tro på Gud och Jesus. Det är en problematisk sammankoppling, särskilt om det visar sig att plattjordsmodellen är fel, vilket jag är av uppfattningen att den är.

Inte heller förklarar videon på ett adekvat sätt hur stjärnor kan observeras rotera medurs runt Sigma Octantis från södra hemisfären. Det är dessutom en gammal video från Eric Dubay som har diskuterats otaliga gånger på internet.

Om du observerar stjärnhimlen från Sverige och tar så kallade “star trail”-fotografier eller videor ser du stjärnorna rotera moturs runt Polstjärnan (Polaris). Om du gör samma sak vid ekvatorn ser du i princip raka spår utan tydlig rotation. Befinner du dig på södra hemisfären ser du istället stjärnorna rotera medurs runt Sigma Octantis. Dessa observationer funkar dåligt med plattjordsmodellen.
Senast redigerad av The-Servant 2026-04-22 kl. 00:54.
Citera
2026-04-22, 02:19
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ja, du fortsätter att hävda det, men det gör inte din ståndpunkt till sanning. Det handlar om tolkningar som du eller den som sammanställt listan med 200 verser gör.
Jag fortsätter att hävda detta eftersom Bibeln beskriver Guds skapelse på detta sätt och den Heliocentriska kosmologin fanns inte i annat än ockulta sammanhang innan Copernicus ”Revolution of the heavenly spheres.” som vände upp och ner på ner allt och försökte ta bort Gud.

Hur förklarar du planeten som följer efter en sol från Kina till Europa utan att den går ner? Hur förklarar du att vi inte kan vi inte kan se nån krökning av jorden oavsett hur högt vi kommer? Hur förklarar du att du inte finns några bilder fotografier på Jorden om du nu inte tror att Apollo och Artemis II är äkta? Hur förklarar du lögnen om ”Satelliter” som är High Altitude Baloons?

Din religion håller helt enkelt inte måttet. Sanningen finns i Bibeln.
Citera
2026-04-22, 03:55
Medlem
Citat:

Jorden är orörlig
han som får jorden att vackla från sin plats
och dess pelare att bäva
,” - Bibeln
= jordaxelns vobbling(jorden rör på sig) = vårdagjämningsprecessionen, grundpelaren att förstå den Bibliska kosmologin, mätinstrument profeterna förstod att läsa framtiden
Citera
2026-04-22, 12:13
Medlem
Citat:
Jag fortsätter att hävda detta eftersom Bibeln beskriver Guds skapelse på detta sätt och den Heliocentriska kosmologin fanns inte i annat än ockulta sammanhang innan Copernicus ”Revolution of the heavenly spheres.” som vände upp och ner på ner allt och försökte ta bort Gud.

Din religion håller helt enkelt inte måttet. Sanningen finns i Bibeln.

Min religion är kristen, med inriktning Universal Reconciliation (vilket innebär att jag inte tror på annihilation eller evig medveten pina (ETC), utan att alla till slut kommer till insikt om sanningen och återförenas med Gud).
Jag kan också visa att den slutsatsen har stöd i texten, i grekisk etymologi, och jag kan även peka på var avstegen från denna trosuppfattning började i kyrkans historia.

Jag delar tron att Bibeln är sann. Det är dock inte Bibelns sanning vi diskuterar, utan din tolkning av vad som faktiskt står i den. Alla texter kräver i slutändan en tolkning från läsaren, oavsett om det är Bibeln eller någon annan text.

Jag har heller inte hävdat att den heliocentriska modellen är korrekt. Jag gav dig till och med ett alternativ i Tychosium-modellen:
https://codepen.io/pholmq/full/XGPrPd

Att visa att en modell inte stämmer är inte samma sak som att bevisa att en annan modell är sann. Plattjordsmodellen faller när man granskar den, och ett av de enklaste sätten att se detta är genom att observera star trails.

Citat:
Hur förklarar du planeten som följer efter en sol från Kina till Europa utan att den går ner?
Här ser vi ett exempel på en formulering som är svår att tolka. Jag vet inte vilken planet du syftar på eller vilken specifik observation du hänvisar till. Därför blir det i praktiken omöjligt att ge ett konkret svar.
Citat:
Hur förklarar du att vi inte kan vi inte kan se nån krökning av jorden oavsett hur högt vi kommer?
Den högsta höjd jag själv varit på är i ett flygplan, och jag undersökte då inte detta specifikt. Samtidigt går det att ifrågasätta material från båda sidor i den här typen av diskussioner, så det i sig blir inget avgörande argument.
Citat:
Hur förklarar du att du inte finns några bilder fotografier på Jorden om du nu inte tror att Apollo och Artemis II är äkta?
Detta är i så fall ett argument mot en specifik modell (t.ex. den heliocentriska), men inte ett bevis för att jorden är platt. Att motbevisa en modell är inte samma sak som att bekräfta en annan.
Citat:
Hur förklarar du lögnen om ”Satelliter” som är High Altitude Baloons?
Hur tycker du att en sådan lögn nödvändigtvis skulle bevisa att jorden är platt? Du utgår från att jorden är platt eftersom du tror att Bibeln och Gud säger det, men du kan inte faktiskt bevisa det.

Star trails är plattjordens kryptonit. Det är något vem som helst kan observera från jorden, och dessa observationer passar helt enkelt inte in i plattjordsmodellen.
Citera
2026-04-22, 12:57
Avstängd
AskMeAboutJesuss avatar
Fiins det fotografier som ska föreställa plattjorden från mycket hög höjd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in