2026-04-08, 22:50
Medlem
Arbetarbroders avatar
Med förhoppning om att detta, som jag vet är ett kontroversiellt ämne, kan diskuteras på ett respektfullt sätt här i Religionsforumet på Flashback.

Om du redan är kristen så är det viktigt att påpeka att detta inte är en fråga om din frälsning, som endast finns i tron på vår Frälsare Jesus Kristus. Men det är min bestämda uppfattning att heliocentrisk kosmologi samt den efterföljande evolutionsteorin är det som har lett flest människor bort från vår himmelske Fader, vår Frälsare Jesus Kristus och sanningen som finns i Bibeln, till en sekulär tro.

När jag skummade igenom tråden (FB) Ateister vs kristna debatt här på Flashback såg jag hur många som ser heliocentrismen som sitt främsta argument mot Gud och Bibeln – vad jag kunde se till och med vanligare än evolutionsteorin.

Att förneka och argumentera bort Gud från skapelsen är, enligt min personliga övertygelse, den starkaste anledningen till varför denna kosmologi pushas så intensivt.

Biblisk kosmologi skiljer sig mycket från den heliocentriska kosmologin som vi alla fick lära oss så tidigt vi kan minnas. I stället för en snurrande boll i ett oändligt universum beskriver Bibeln, enligt över 200 verser i King James Bible, vår jord som platt, orörlig och i centrum för universum, med ett ”firmament” – eller himlavalv på svenska – ovanför oss.

Här är ett par enkla infografiker: https://imgur.com/a/Obh4YxV

Faktum är att alla kulturer och folk, inklusive våra egna förfäder, trodde på en liknande kosmologi, vilket jag visade i en av bilderna i Imgur-länken.
”Biblisk kosmologi är de bibliska författarnas uppfattning om kosmos som en organiserad, strukturerad enhet, inklusive dess ursprung, ordning, mening och öde.”
Det var först vid den protestantiska reformationen som heliocentrisk kosmologi lanserades på bred front. Hur detta skedde är intressant i sig själv – en väldigt fascinerande del av vår historia – och jag måste rekommendera den här dokumentären för er som vill sätta er in djupare i hur det gick till:

”Heliosorcery (2022) | Exposing the Occult Origins of Heliocentrism | Full Documentary”
https://m.youtube.com/watch?is=sFPyK…&v=crasHY5HCdI

…och diskussionen om jordens form levde vidare länge. Det var först vid slutet av 1960-talet och Apollo-programmet, där man påstod sig ha landat människan på månen, som debatten dog ut för att sedan blomstra upp igen med internet för ungefär tio år sedan.

Många ser tanken på en platt jord med ett himlavalv över oss som rent trams, men faktum är att diskussionen är väldigt intressant. Om man inte räknar NASA:s bilder från Apollo och nu Artemis II, som anges vara de enda äkta fotografierna av vår jord från rymden, menar vissa att alla andra är CGI eller kompositbilder.

Min personliga utveckling från agnostiker, som inte tänkte så mycket på Gud, till en bibeltroende kristen började när jag kom fram till att jorden är mestadels platt och orörlig, och att det till och med finns ett ”firmament” ovanför oss. Då kunde jag inte längre förneka att vi har en skapare till denna fantastiska skapelse, och att Bibeln är väldigt fundamentalt sann – mer än många tror.

Min frågeställning är: vad är er syn på biblisk kosmologi? Det verkar som att många kristna som vet att evolutionen är felaktig däremot ofta förnekar vad Bibeln säger om jorden och kosmologin, trots att vi redan i Genesis kan läsa om detta.
Citera
2026-04-08, 23:01
Medlem
Arbetarbroders avatar
Det finns en stor tråd i Konspirationsforumet som rör samma ämne: (FB) Flat Earth--Jorden är platt

Min förhoppning är dock att vi kan ta denna diskussion utifrån de premisser som är rimligt för Religionsforumet och jag hoppas att det går bra. Många är nog ovetandes om vad Biblisk Kosmologi ens är.

Här är en sammanställning utav Google Gemini av de mest centrala verserna från King James Bible uppdelade i kategorier: Eftersom jag vill vara tydlig när jag använder AI i samband med Flashback har ni länk här: https://g.co/gemini/share/b53095754317

1. En stationär jord (Som inte kan rubbas)
Dessa verser används ofta för att argumentera för att jorden inte roterar eller rör sig genom rymden.
• 1 Chronicles 16:30: "fear before him, all the earth: the world also shall be stable, that it be not moved."
• Psalm 93:1: "the world also is stablished, that it cannot be moved."
• Psalm 104:5: "Who laid the foundations of the earth, that it should not be removed for ever."
2. Geocentrism (Solen rör sig, inte jorden)
I dessa passager beskrivs solen och månen som de rörliga objekten, snarare än jorden.
• Joshua 10:12-13: Berättelsen där Josua befaller solen och månen att stå stilla: "...and the sun stood still, and the moon stayed..."
• Ecclesiastes 1:5: "The sun also ariseth, and the sun goeth down, and hasteth to his place where he arose."
• Isaiah 38:8: Beskriver hur solens skugga går bakåt.
3. Firmamentet (Himmelvalvet)
Ordet "firmament" kommer från latinets firmamentum (något fast). I KJV översätts det hebreiska ordet raqia på detta sätt.
• Genesis 1:6-7: "And God said, Let there be a firmament in the midst of the waters, and let it divide the waters from the waters."
• Job 37:18: "Hast thou with him spread out the sky, which is strong, and as a molten looking glass?" (Här liknas himlen vid en gjuten spegel).
4. Jordens form och "kanter"
Här används ofta begrepp som "hörn" eller "ändar" för att beskriva en begränsad yta.
• Isaiah 11:12: "...and gather together the dispersed of Judah from the four corners of the earth."
• Job 38:13: "That it might take hold of the ends of the earth, that the wicked might be shaken out of it?"
• Daniel 4:10-11: Beskriver ett träd som är så högt att det syns till "the end of all the earth", vilket geometriskt sett kräver en platt yta.
Citera
2026-04-08, 23:23
Medlem
Arbetarbroders avatar
Jag ska inte brassa på med för många länkar efter detta, men vill tillägga följande.

För er som tror att Heliocentrisk kosmologi är överlägsen och så överbevisad, vänligen se första videolänken nedan på endast 10 min. För jag tror att anledningen att så många kristna förnekar Biblisk kosmologi är för att de tror just det, Heliocentrism är så överbevisad vilket inte alls är fallet.

The Most Protected Lie⚡Greg Reese's MOST banned video, but why⁉️
https://rumble.com/v6scntx-the-most-protected-lie-most-banned-video-but-why.html

”FLAT EARTH SERMON Pastor Tyler Doka” (mkt sevärd!)
https://m.youtube.com/watch?v=7V5dxXvnR04&pp=iggCQAE%3D

Om ni hypotetisk leker med tanken att Jorden vore platt, stationär och ett firmament som roterar kring oss ovanför oss, precis som Bibeln säger, tror ni inte att det hade gjorts allt för att hålla detta borta från gemena mans medvetande? Det finns en stark push för att vi inte ska tro på Gud, och om vi ändå gör det att det är en Gud vi själva skapar i vårt huvud istället för hur vår Skapare presenterat sig själv i Bibeln.
Citera
2026-04-08, 23:41
Medlem
Jorden är absolut INTE orörlig.
Man kan peta överallt.
Inte för att ni kommer orka fråga många månader till.
Frågar man kan man inte komma tillbaka ibland.
Tyvärr är det så för vissa.
Citera
2026-04-09, 00:10
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Jorden är absolut INTE orörlig.
Man kan peta överallt.

Hackar du på något stavfel jag gjorde nu eller? Vi kan ju lyckligtvis röra vid Jorden men Gud har varit tydlig med att den ”immovable” och orörlig är väl snarare ett mer korrekt ord kanske.

Precis som våra uppfattar det, jorden är stilla och Guds skapelse är sannerligen breathtaking. Otroligt vacker.

Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Inte för att ni kommer orka fråga många månader till.
Frågar man kan man inte komma tillbaka ibland.
Tyvärr är det så för vissa.
Det här lät deppigt, Jade11.
Vet inte vad jag ska säga men men Copernicus ”The Revolution of the Heavenly Spheres” som enligt min ödmjuka åsikt är den största förbannelse någonsin kastad på mänskligheten, så roterar, spinner och vobblar genom ett oändligt Kosmos, trots att de inte kan bevisas, inte ens med Einsteins Relativitetsteori som han själv erkände efter Michelson–Morleys experimentet.

Hela grejen att berätta för människan att vi är skapade från en Big Bang av ingenting som plötsligt exploderade och skapade allt, av misstag och utan anledning, och vi är en meningslös spek av dust i ett oändligt universum måste vara direkt farligt att ha som sin världsbild och skapar Nihilism.

Om du verkligen är deprimerad och jag inte tolkar dig fel, ge Gud en chans. Du har ingenting att förlora på det.
Citera
2026-04-09, 01:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Hackar du på något stavfel jag gjorde nu eller? Vi kan ju lyckligtvis röra vid Jorden men Gud har varit tydlig med att den ”immovable” och orörlig är väl snarare ett mer korrekt ord kanske.

Precis som våra uppfattar det, jorden är stilla och Guds skapelse är sannerligen breathtaking. Otroligt vacker.

Det här lät deppigt, Jade11.
Vet inte vad jag ska säga men men Copernicus ”The Revolution of the Heavenly Spheres” som enligt min ödmjuka åsikt är den största förbannelse någonsin kastad på mänskligheten, så roterar, spinner och vobblar genom ett oändligt Kosmos, trots att de inte kan bevisas, inte ens med Einsteins Relativitetsteori som han själv erkände efter Michelson–Morleys experimentet.

Hela grejen att berätta för människan att vi är skapade från en Big Bang av ingenting som plötsligt exploderade och skapade allt, av misstag och utan anledning, och vi är en meningslös spek av dust i ett oändligt universum måste vara direkt farligt att ha som sin världsbild och skapar Nihilism.

Om du verkligen är deprimerad och jag inte tolkar dig fel, ge Gud en chans. Du har ingenting att förlora på det.
Hur länge har du haft denna världsbilden och hur säker är du på att den är sann? Hur många andra tror du att det finns som delar dessa åsikter? Vilka är de främsta argumenten mot denna världsbild och vad är dina svar på dom?
Citera
2026-04-09, 02:12
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur länge har du haft denna världsbilden och hur säker är du på att den är sann? Hur många andra tror du att det finns som delar dessa åsikter? Vilka är de främsta argumenten mot denna världsbild och vad är dina svar på dom?

Om Biblisk Kosmologi? Det är några år nu. Sen tog de ytterligare lite tid för mig att bekräfta att Bibeln verkligen är sann på olika vis, då alla antika skrifter beskriver Jorden på ungefär samma sätt. Min slutsats är den väldigt bokstavligt sann och jag har lärt att mig att blint lita på Bibeln vid de här laget.

Mina främsta argument:
Vi ser för långt.
Från Bedford Level Experiment där jorden skulle försvinna bakom en krökning, men någon sådan går inte att finna och jag har verkligen letat. Inte ens när vi kommer upp på den högsta nivån kan med ”High Altitude Balloon” kan vi se någon krökning utan precis som den första forskaren som nådde Statosfären på 1930-talet, belgaren Auguste Piccard, så ser den platt ut även på den högsta höjden vi kan nå.

Jag anser att detta är ett starkt argument då vi kan se med våra egna ögon. https://m.youtube.com/watch?is=c4S4-IkCHlQWu5V9&v=0li21Er95tE och vi kan tydligt se att Jorden inte roterar.
(Detta bortförklaras med att jorden är så stor så de omöjligt att nå sådan höjd där vi ser krökningen. Således har ingen sett Jorden, om man nu inte tror att vi besökte månen. Så diskussionen är mer än legitim då klara bevis saknas)

Inga foton på Jorden från rymden:
Alla är CGI eller composites, gjorda med Photoshop ”because its has to be” som NASA Simmons erkände i en podcast. Det är från 1 min och 33 sekunder in härifrån. https://youtu.be/8udts8Un4m4?si=pdUJ-6hQ00XSeUIw&t=93 undantaget här skulle ju då vara Artemis II som är runt månen i skrivandets skund, om man nu ska tro NASA, vilket jag inte gör.

Lögnen om Satelliter. 📡 🛰️
Science Ficton på 60-talet då Arthur C Clark skrev om det som plötligt blev sanning enligt NASA. Satelliter finns på så vis att de är High Altitude Balloons som skickas upp, NASA äger 90% av all Helium och har på senaste tiden börjat erkänna att detta är sant, mer eller mindre, men de pratar om de som de är nytt och modernt.

Antarktis och dess hemlighetsmakeri.
Nordpolen som ägs av Danmark är tillgänglig för alla som vill besöka men Antarktis skyddas av de längsta fördraget i mänsklighetens historia, som omöjliggör exploration och detta är väldig hårt kontrollerat, som inte minst fallet av den norska äventyraren Jarle Andhøy berättar om.

Vår främsta upptäcksresande i historien, Captain James Cook var den första att segla runt hela Antarktiscirkeln i jakt på en väg in utan att hitta någon, men beskrev den massiva isbarriären som stoppade honom, som är 50 meter hög. US Navy med Admiral Byrd tog sig över efter kriget i en stor operation som kallas ”Operation Highjump” (over the Ice Wall)

Grundandet av Heliocentrism.
Hyllade vetenskapsmän som Newton, Kepler, Copernicus, Galileo m.fl. var alla frimurare som vid tiden för reformationen fick in sin fot med Jesuiterna, som var Katolska kyrkan militära arm för krossa reformationen. Jag tror inte Katolska Kyrkan var medveten om hur diaboliska Jesuiterna var och att deras huvudmål var att motbevisa Gud snarare än endast gå emot Reformationen. Mycket av deras kosmologi är rotat i Kabbalah, tex. ”Big Bang.” https://onehouse.kabbalah.com/en/articles/big-bang/

Detta låter frustrerande kaxigt för de som inte håller med, men när man sett och förstått argumenten, så vill jag nästan säga att jag vet Jorden inte är som vi blivit lärda, sen vet jag givetvis inte allt, eller alla argument.

Sen är frågan många ställer sig: Varför en sådan lögn??
Även om pengar som tex, NASA och ESA m.fl. får så är jag övertygad om att dölja Guds skapelse är den starkaste faktorn. Även om inte alla platt jordare är kristna så förstår alla att det det är intelligent skapat, med en Skapare.
Citera
2026-04-09, 02:25
Medlem
Arbetarbroders avatar
Jag tror att det är viktigt att förstå Biblisk Kosmologi utifrån andra delar av Bibeln. Noahs Ark för nämna en del av Bibeln, som jag tror bokstavligen hände, dvs Gud renade världen med Syndafloden och hela världen var under vatten.

Jag vill gärna passa på och svara på detta också, från inlägg #5722 i diskussionen mellan ateister och kristna

Citat:
https://www.edumedia.com/en/media/239-eratosthenes-experiment-2
Dom verkar ha räknat ut att jorden är rund år 200BC med hjälp av att mäta skuggor.

Också att man ser båtar försvinna över horisonten visar att jorden är rund.

Om jorden är platt så fungerar nog inte gravitationskraften heller, eller jag vet inte vad det skulle innebära då jag tror att den baseras på en rund jord?

Jag visste det inte då, eller jag var inte säker minns inte riktigt exakt men la de bakhuvudet,
Nu har jag kollat och de blir samma resultat med en lokal sol som är nära Jorden, vilket jag tror att den är. Gravitation är en teori som håller hela Heliocentrisk kosmologin ihop som ett billigt klister, jag tror inte på det, saker faller pga. Densitet.
Citera
2026-04-09, 02:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om Biblisk Kosmologi? Det är några år nu. Sen tog de ytterligare lite tid för mig att bekräfta att Bibeln verkligen är sann på olika vis, då alla antika skrifter beskriver Jorden på ungefär samma sätt. Min slutsats är den väldigt bokstavligt sann och jag har lärt att mig att blint lita på Bibeln vid de här laget.
Någonting som du har lust att dela med dig av? Jag är i konstant jakt på sätt att stärka min tro, menar du främst inom din bibliska kosmologi nu eller skrev du om bibliska bevis utöver kosmologin?

Den främsta anledningen till varför jag inte delar denna världsbild just nu är storleken på konspirationen som skulle behövas, jag vet inte hur rimligt det är. Jag kan möjligtvis sträcka mig till att världen inte är helt som vi förstått den enligt den stora massan, det är mycket möjligt att det är någonting fuffens och saker som vi inte förstår, men att världen skulle bokstavligen vara platt känns lite väl att ta i. Kanske platt ur ett spirituellt perspektiv, men fysiskt platt enligt vår tredimensionella fysiska förståelse av världen verkar väldigt långt borta från hur jag förstår verkligheten.

T.e.x. vad är meteorer som slagit ner på jorden i så fall? Hur fungerar satellit-tv? Det blir bara så många frågor som måste omvärderas från grunden upp att jag inte ens vet vart jag skulle börja. Och sen, tänk om jag tar till mig denna världsbild, och så visar det sig att den är fel? Det hade varit jobbigt. Jag tror detta ämne rör saker som är så långt borta från vad en person kan rimligen säga att den vet med säkerhet, men tankarna om att det finns många mysterier och knäppa aspekter med verkligheten som vi inte ens börjat att föreställa oss är jag med på 100%.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-04-09 kl. 02:32.
Citera
2026-04-09, 04:26
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Någonting som du har lust att dela med dig av? Jag är i konstant jakt på sätt att stärka min tro, menar du främst inom din bibliska kosmologi nu eller skrev du om bibliska bevis utöver kosmologin?

Vad är dina teorier om vad som kan anses kontroversiellt i Bibeln förutom förutom Biblisk Kosmologi?
Tror du på Syndafloden såsom den beskrivs i Bibeln? Att fallna änglar parade sig med mänskliga kvinnor som ledde fram till just Syndafloden? Eller att Jesus gick på vatten, för jag har träffat kristna som inte tror på det. Undrar av ren nyfikenhet!

Tex. Jättar som beskrivs i Genesis 6 - när man utvandrade till Amerika kunde nybyggarna knappt sätta spaden i marken utan att hitta rester, ben från dem och tidningarna skrev om det till till och med, på den tiden. Kolla tex. https://www.instagram.com/giants_of_ancientamerica

Att Noahs Ark verkar bildligt talat ha hänt som Bibeln (och andra texter, nästan alla kulturer har en flodhistoria, men de skedde ju globalt) och man har funnit havsfossiler runt om hela världen där de inte borde finnas, som bergstoppar, inklusive Mount Everest

Exempel:
Fossils of giant marine reptiles found high in the Swiss Alps (Reuters) hur sjutton hamnar det uppe i Alpanerna lixom?

Nu lever vi i en värld i uppror mot Gud och mycket av dagens vetenskap, Kosmologi inte minst men inte bara, går ut på att förneka, eller åtminstone hitta andra förklaringar än en global flod, men de indikerar på en flod som täckte hela världen, även bergstoppar, sen får man avgöra vem man ska tro, Gud eller forskningen och där väljer jag idag Gud utan att tveka.

Nothing fishy about ancient marine fossils on Everest.
https://www.aap.com.au/factcheck/nothing-fishy-about-ancient-marine-fossils-on-everest/

Exempel på andra platser: sätter de bakom spoilertaggar och jag är medveten om att länkarna går till forskarnas förklaringar, men jag tror inte på deras teorier.

Nu är nog detta inte en så övertygande post av mig men de var Ron Wyatt som berättade att havsfossiler finns över hela världens, till och med på bergstoppar, är en stark indikator för en global flod. Denna Ron Wyatt har dessutom gjort Bibliska upptäckter som Sodom & Gomorra, Red Sea Crossing, Mount Sinai och Noahs Ark (!!)

Det vore väldigt intressant att höra vad du tror om hans upptäckter, om du har tid över för se denna dokumentären någon dag:
”Ron Wyatt Discoveries [2022] Gomorrah, Red Sea Crossing, Mt Sinai, Noah's Ark”
https://youtu.be/PIpvIVLQ2Dk
Citera
2026-04-09, 04:40
Medlem
Arbetarbroders avatar
När de gäller ”dinosaurier” så tror jag att något liknande har funnits, men Jorden är inte så väldans gammal. En professor på Kaliforniens Statsuniversitet blev av med jobbet då han fann att ben från dinsousarier hade blodproppar och ”soft tissue” och han har sedan funnit liknande ben på alla kontinenter på jorden, att de har soft tissue och blodproppar visar på att de är max några tusen år samt att dödsorsaken är drunkning.

Han fick sparken för gick mot deras religion om Evolutionen, det går inte i den världen.
Lawsuit: CSUN Scientist Fired After Soft Tissue Found On Dinosaur Fossil (CBS News)

Här är en YouTube video som förklarar saken, samma kanal som jag länkade ovan men han som fick sparken förklarar också och förklarar väldig lättförståeligt.

”Scientist Fired After He found Soft Tissue on Dinosaur Bones”
https://youtu.be/MetkW5uvwJw

Att sedan kristna beskrivs som trångsynta och fördömande blev för mycket för mig när de i själva verket är tvärtom, den där sympatiska gubben fick tom. sparken. 😡

Citat:
Den främsta anledningen till varför jag inte delar denna världsbild just nu är storleken på konspirationen som skulle behövas, jag vet inte hur rimligt det är. Jag kan möjligtvis sträcka mig till att världen inte är helt som vi förstått den enligt den stora massan, det är mycket möjligt att det är någonting fuffens och saker som vi inte förstår, men att världen skulle bokstavligen vara platt känns lite väl att ta i. Kanske platt ur ett spirituellt perspektiv, men fysiskt platt enligt vår tredimensionella fysiska förståelse av världen verkar väldigt långt borta från hur jag förstår verkligheten.
Du tänker helt rimligt och logiskt.
Jag tror att olika faktorer spelar in, dels lever vi en tid där vad du måste tro på är Heliocentrisk Kosmologi och Evolutionsteorin, annars får du sparken som den stackars Amerikanska gubben.

Covid-19 som ju inte var något annat än vanlig förkylning i varken symptom, eller antal dödsfall blev en hysterisk pandemi som vi inte fick ifrågasätta, vilka är vi mot den samlade och högt utbildade läkarvetenskapen, sa man då.
De här forskarna och experterna har blivit den moderna sekulära världen Överste Präster som man inte får ifrågasätta. Den ateistiska världen är hundra gånger värre än var vårt kristna samhälle var på den punkten.

De lär sig sina matematiska formler för hur en bollformad Jord som snurrar och spinner runt solen skulle fungera, och det va de tror på. Jag tror inte de som verkligen vet att de är bedrägeri är så speciellt många, typ de få i toppen, inte random anställd på NASA, Esrange i Kiruna etc.

Citat:
T.e.x. vad är meteorer som slagit ner på jorden i så fall?
Meteorer har jag länge funderat över men har inte blivit klokare gällande dem, de finns stora hål från nerslagen runt om i världen och vi kan ju själva iaktta dem i natthimmelen. Jag brukar kolla in denna sidan för ha lite koll: https://www.sott.net/category/17-Fire-in-the-Sky men ”Green Fire Balls” brukade vara ovanligt, men syns allt oftare, De har dock alltid samma riktning, och går neråt, om de vore flygande stenar i rymden borde de flyga åt alla håll och kanter.

Men jag skulle med bra gärna vilja veta vad de är för något.

Citat:
Hur fungerar satellit-tv?
Genom kablar bland annat under haven och marksända torn, samt High Alltitude Balloons även om de är liten del. Satelliter såsom de berättat för oss existerar inte.

En googling så är de ganska öppna med det nuförtiden.

Kolla in Google Project Loon tex. De är ganska öppet även i MSM numera med artiklar från många av världens avlägsna platser. Här är två som exempel. Från Kenya och Puerto Rico

”A Bird? A Plane? No, It’s a Google Balloon Beaming the Internet” (NY Times)
https://archive.md/pvWE8

”Google balloons restore Puerto Rico internet” (DW News)
https://www.dw.com/en/google-loon-internet-balloons-help-restore-coverage-to-hurricane-ravaged-puerto-rico/a-41059205

Citat:
Det blir bara så många frågor som måste omvärderas från grunden upp att jag inte ens vet vart jag skulle börja. Och sen, tänk om jag tar till mig denna världsbild, och så visar det sig att den är fel? Det hade varit jobbigt. Jag tror detta ämne rör saker som är så långt borta från vad en person kan rimligen säga att den vet med säkerhet, men tankarna om att det finns många mysterier och knäppa aspekter med verkligheten som vi inte ens börjat att föreställa oss är jag med på 100%.
Nu är ju du kristen, så vad vi tror om satelliter, rymden och NASA är ju sekundärt i ditt fall. De som jag stör mig på gällande den flaska Kosmologin, lögnen om Evolutionen etc är att jag ser det som ett krig mot Gud och de har lett många bort från Bibeln och tron på Gud. Jag är heir övertygad om att så är fallet.

En fördel dock även för de som har varit kristna länge är att de inser hur bokstavligt sann Bibeln verkligen är, man blir väldig ödmjuk inför Gud när man förstår det. Sen är det inget fel i att ha fel, så länge som vi inte ljuger medvetet men de gör ju inte de flesta normala människor, varken ateister eller kristna. Jag tycker du ska kolla närmare på det, om du har tid och lust, sen är det kanske inte de bästa sättet att leda folk till Gud då många anser det vara peak dumhet och ignorans tyvärr, men de är genom att man insåg att Biblisk kosmologi är korrekt som jag och flera jag känner blev kristna.
Citera
2026-04-09, 05:13
Medlem
Citat:
Med förhoppning om att detta, som jag vet är ett kontroversiellt ämne, kan diskuteras på ett respektfullt sätt här i Religionsforumet på Flashback.

Om du redan är kristen så är det viktigt att påpeka att detta inte är en fråga om din frälsning, som endast finns i tron på vår Frälsare Jesus Kristus. Men det är min bestämda uppfattning att heliocentrisk kosmologi samt den efterföljande evolutionsteorin är det som har lett flest människor bort från vår himmelske Fader, vår Frälsare Jesus Kristus och sanningen som finns i Bibeln, till en sekulär tro.

När jag skummade igenom tråden (FB) Ateister vs kristna debatt här på Flashback såg jag hur många som ser heliocentrismen som sitt främsta argument mot Gud och Bibeln – vad jag kunde se till och med vanligare än evolutionsteorin.

Att förneka och argumentera bort Gud från skapelsen är, enligt min personliga övertygelse, den starkaste anledningen till varför denna kosmologi pushas så intensivt.

Biblisk kosmologi skiljer sig mycket från den heliocentriska kosmologin som vi alla fick lära oss så tidigt vi kan minnas. I stället för en snurrande boll i ett oändligt universum beskriver Bibeln, enligt över 200 verser i King James Bible, vår jord som platt, orörlig och i centrum för universum, med ett ”firmament” – eller himlavalv på svenska – ovanför oss.

Här är ett par enkla infografiker: https://imgur.com/a/Obh4YxV

Faktum är att alla kulturer och folk, inklusive våra egna förfäder, trodde på en liknande kosmologi, vilket jag visade i en av bilderna i Imgur-länken.
”Biblisk kosmologi är de bibliska författarnas uppfattning om kosmos som en organiserad, strukturerad enhet, inklusive dess ursprung, ordning, mening och öde.”
Det var först vid den protestantiska reformationen som heliocentrisk kosmologi lanserades på bred front. Hur detta skedde är intressant i sig själv – en väldigt fascinerande del av vår historia – och jag måste rekommendera den här dokumentären för er som vill sätta er in djupare i hur det gick till:

”Heliosorcery (2022) | Exposing the Occult Origins of Heliocentrism | Full Documentary”
https://m.youtube.com/watch?is=sFPyK…&v=crasHY5HCdI

…och diskussionen om jordens form levde vidare länge. Det var först vid slutet av 1960-talet och Apollo-programmet, där man påstod sig ha landat människan på månen, som debatten dog ut för att sedan blomstra upp igen med internet för ungefär tio år sedan.

Många ser tanken på en platt jord med ett himlavalv över oss som rent trams, men faktum är att diskussionen är väldigt intressant. Om man inte räknar NASA:s bilder från Apollo och nu Artemis II, som anges vara de enda äkta fotografierna av vår jord från rymden, menar vissa att alla andra är CGI eller kompositbilder.

Min personliga utveckling från agnostiker, som inte tänkte så mycket på Gud, till en bibeltroende kristen började när jag kom fram till att jorden är mestadels platt och orörlig, och att det till och med finns ett ”firmament” ovanför oss. Då kunde jag inte längre förneka att vi har en skapare till denna fantastiska skapelse, och att Bibeln är väldigt fundamentalt sann – mer än många tror.

Min frågeställning är: vad är er syn på biblisk kosmologi? Det verkar som att många kristna som vet att evolutionen är felaktig däremot ofta förnekar vad Bibeln säger om jorden och kosmologin, trots att vi redan i Genesis kan läsa om detta.

Bibeln säger ingenstans att jorden är platt. För att få den att göra det krävs orimliga och spekulativa tolkningar. Om man nödvändigtvis vill hävda geocentricitet är Tychosium i så fall en betydligt mer sammanhängande modell än plattjorden, eftersom observationer som exempelvis star trails överensstämmer med den, vilket de inte gör i en plattjordmodell.

Bibeln bör läsas på samma sätt som grekisk filosofi: man måste själv pröva innehållet med hjälp av logik och urskilja vad som är rimligt och vad som är en felaktig tolkning. Det är i den processen som sanningens ande verkar i oss. En filosofisk läsning, men förankrad i gudstro enligt skriften.

Detta är åtminstone mitt nuvarande sätt att förstå Bibeln, till skillnad från tidigare då jag i större utsträckning förlitade mig på känsla i sådana frågor. Jag trodde att det var så man skulle göra. Men för att närma sig de djupare frågorna krävs ett utvecklat logiskt tänkande, och det tar tid att bygga upp. Man måste också genomskåda sina egna felaktiga tolkningar flera gånger; det är lätt att tro att allt man upplever kommer från Gud, och då riskerar man att acceptera idéer som senare visar sig sakna grund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in