2026-04-08, 22:42
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
En man i Uddevalla döms till ett års fängelse efter att ha ljugit i sin deklaration. Mannen friades i tingsrätten.

Men hovrätten gör en annan bedömning. Domstolen slår fast att mannen låtit bli att deklarera inkomster han fått via sitt jobb under flera års tid.

Mannen själv har hela tiden menat att det funnits olika förklaringar till pengarna.

Hårt dömt eller vad tycker ni?
Har ni ljugit i deklarationen någon gång?

https://www.sverigesradio.se/artikel/man-doms-till-fangelse-for-logner-i-sin-deklaration
Citera
2026-04-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har ni ljugit i deklarationen någon gång?

https://www.sverigesradio.se/artikel/man-doms-till-fangelse-for-logner-i-sin-deklaration

Ja, det är ju ett hårt straff. Fast det är väl vanligt att brott mot staten anses allvarligare än andra brott.
Jag passar på att citera bildtexten där summan framgår.

Citat:
Hovrätten i Västra Sverige slår fast att mannen låtit bli att deklarera inkomster på sammanlagt mer än två miljoner kronor.
Citera
2026-04-08, 22:59
Medlem
TheGretaResets avatar
JAg är dömd för "lämnade av felaktiga uppgifter för underlag för taxering" (jag vill minnas att det var formulering).

Jag fick 40% straffskatt i böter.

Då hade jag lämnat felaktiga uppgifter i många år så jag gick plus. Efter det har jag deklarerat laglydigt.

Ovanligt enkel deklaration i år då jag gjorde mig av med kreditkorten efter utsatts för nätfiske.
Citera
Igår, 05:16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Han underhåll alltså två miljoner i skatt spritt under flera år? Ser inte straffet som särskilt hårt, inte precis så att han "missade" att deklarera en inkomst på några tusen.

Man kan ha åsikter om hur mycket man ska betala i skatt men när man valt att bo i ett samhälle så är det bara att följa reglerna.
Citera
Igår, 06:40
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Han underhåll alltså två miljoner i skatt spritt under flera år? Ser inte straffet som särskilt hårt, inte precis så att han "missade" att deklarera en inkomst på några tusen.

Man kan ha åsikter om hur mycket man ska betala i skatt men när man valt att bo i ett samhälle så är det bara att följa reglerna.
Han har ju skött sig, jobbat och betalt skatt. Men enligt staten har han inte betalt tillräckligt mycket skatt. Staten tycker sig ha rätt att få konfiskera ännu mer av mannens egendom.

Men det är ju som vanligt. Att undanhålla pengar från att bli stulna av staten är det grövsta brottet man kan göra i Sverige. Våldtäkter viftas bort med låga straff, men har man inte överlämnat tillräckligt med skyddspengar till staten så får man likt denna mannen skaka galler i ett års tid. Helt sjukt att leva i detta samhället.

Känns också som att de ville statuera ett exempel med honom. Ge honom 1 år för att skrämma andra undersåtar från att våga försöka sig på samma sak.

Och sen om att man "valt" detta. Ingen har vid födseln skrivit på något formulär för dessa regler.
Citera
Igår, 10:21
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Han har ju skött sig, jobbat och betalt skatt. Men enligt staten har han inte betalt tillräckligt mycket skatt. Staten tycker sig ha rätt att få konfiskera ännu mer av mannens egendom.

Men det är ju som vanligt. Att undanhålla pengar från att bli stulna av staten är det grövsta brottet man kan göra i Sverige. Våldtäkter viftas bort med låga straff, men har man inte överlämnat tillräckligt med skyddspengar till staten så får man likt denna mannen skaka galler i ett års tid. Helt sjukt att leva i detta samhället.

Känns också som att de ville statuera ett exempel med honom. Ge honom 1 år för att skrämma andra undersåtar från att våga försöka sig på samma sak.

Och sen om att man "valt" detta. Ingen har vid födseln skrivit på något formulär för dessa regler.
Vad får dig att tro att han skött sig, jobbat och betalt skatt?

Så där 700000 kr per år i inkomster har han inte redovisat. Hur går det till?
Var företaget i maskopi med den anställde om upplägget?
Är det penningtvätt?
Citera
Igår, 10:27
Medlem
Moderoturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

"På heder och samvete"
Ett uttryck för att lova eller intyga sanningen utan formell ed, ofta använt i juridiska sammanhang.

Citera
Igår, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
JAg är dömd för "lämnade av felaktiga uppgifter för underlag för taxering" (jag vill minnas att det var formulering).

Jag fick 40% straffskatt i böter.

Då hade jag lämnat felaktiga uppgifter i många år så jag gick plus. Efter det har jag deklarerat laglydigt.

Ovanligt enkel deklaration i år då jag gjorde mig av med kreditkorten efter utsatts för nätfiske.
Tror att du är förvirrad. Det du fått är skattetillägg på grund av att du lämnat felaktiga uppgifter eller på grund av att du inte redovisat något. Detta är inte ett straff. Faktum är att det finns avgörande från EU-domstolen som säger att du inte kan få både skattetillägg och bli dömd för detta.
Möjligt att du kan ha överklagat beslutet till förvaltningsrätten men dom dömer inte ut något straff utan prövar själva beskattningsbeslutet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in