Citat:
Ursprungligen postat av
torkskap1
Jag har hört folk säga detta och jag är inte insatt inom sparande på börsen etc. så jag begriper inte vad som menas.
Vad spelar det för roll om du får fler aktier? Köper du aktier för 1000 kr så går de ju upp lika mycket oavsett i procent (eftersom en aktie går upp eller ned i procent), oavsett hur många aktier skiten består utav?
Köper jag 100 aktier för 1000 kr eller 200 aktier för 1000 kr så kommer väl dessa 1000 kr öka lika mycket oavsett om det går upp med 2 procent, oavsett om det är 100 eller 200 aktier jag fått för summan 1000 kr?
Förklara gärna vad som menas!
Enkelt förklarat:
Jag köpte SEB A och B för 5 kronor per aktie på 1990-talet under bankkrisen. (Sant, skitbilligt!).
Nu, 2026, så har jag fått utdelning under jävligt många år, samt olika "förknoppningar" utav SEB, alltså andra bolag. (Kan inte komma på att SEB har gjort någon split, men ändå.. Har SEB gjort någon split?)
Nu ligger SEB A på 182 kronor.. (SEB B verkar vara SEB A nu? Skit samma.)
https://www.di.se/bors/search/?query=seb
Så att säga kan man inte säga att det inte har någon betydelse vad man köper för någon aktie, men jag hade väl tur som vanligt.. Vad man betalar för en aktie är mycket väsentligt. (Efter SEB-affären tog jag fil.kand på Handels, "är det så lätt" tänkte jag.. Haha.)