2026-04-08, 22:22
Medlem
Jag har hört folk säga detta och jag är inte insatt inom sparande på börsen etc. så jag begriper inte vad som menas.

Vad spelar det för roll om du får fler aktier? Köper du aktier för 1000 kr så går de ju upp lika mycket oavsett i procent (eftersom en aktie går upp eller ned i procent), oavsett hur många aktier skiten består utav?

Köper jag 100 aktier för 1000 kr eller 200 aktier för 1000 kr så kommer väl dessa 1000 kr öka lika mycket oavsett om det går upp med 2 procent, oavsett om det är 100 eller 200 aktier jag fått för summan 1000 kr?

Förklara gärna vad som menas!
Senast redigerad av torkskap1 2026-04-08 kl. 22:28.
Citera
2026-04-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Jag har hört folk säga detta och jag är inte insatt inom sparande på börsen etc. så jag begriper inte vad som menas.

Vad spelar det för roll om du får fler aktier? Köper du aktier för 1000 kr så går de ju upp lika mycket oavsett i procent (eftersom en aktie går upp eller ned i procent), oavsett hur många aktier skiten består utav?

Vem vet vad som är lågt värde på en aktie? Hade folk vetat det hade alla blivit miljardärer om man har koll på högt och lågt.
Citera
2026-04-08, 22:29
Medlem
Den största skillnaden kommer när det är dags för den årliga utdelningen av vinsten som företaget gjort: vinsten fördelas lika för alla aktier, så att varje aktie får lika stor del av vinsten. Det medför att den som äger fler aktier kommer att få mer av vinsten.

Sedan finns en annan aspekt, fast kanske inte lika viktig: om du vill sälja delar av ditt innehav är det lättare att göra det om du har många aktier än om du har få.
Citera
2026-04-08, 22:33
Medlem
Räkna, vad blir två procent på 100 respektive 200.
Man handlar i kronor men förändringar redovisas ofta i procent då en aktie för 1 kr ska kunna jämföras med den för 100 kr, en krona uppgång på bägge dessa aktier skiljer stort i procent.
Citera
2026-04-08, 22:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Vad spelar det för roll om du får fler aktier? Köper du aktier för 1000 kr så går de ju upp lika mycket ...
Du har ju snävat av frågan så mycket att du blir helt snöblind. Addera andra aspekter, exempelvis p/e-tal: köp hellre på p/e-tal 15 än 50.
Citera
2026-04-08, 22:49
Medlem
pn222jws avatar
Dom uttrycker sig slarvigt - för samma belopp - 1000 - får du A. 20 a 50 kronor, men om kursen faller till B. 20 kronor får du 50 stycken. Om kursen hypotetiskt stiger till 100 kronor vinner du A. 1000 och B. 4000.
Senast redigerad av pn222jw 2026-04-08 kl. 22:57.
Citera
2026-04-08, 22:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Köper jag 100 aktier för 1000 kr eller 200 aktier för 1000 kr så kommer väl dessa 1000 kr öka lika mycket oavsett om det går upp med 2 procent, oavsett om det är 100 eller 200 aktier jag fått för summan 1000 kr?

Enkelt förklarat:
Jag köpte SEB A och B för 5 kronor per aktie på 1990-talet under bankkrisen. (Sant, skitbilligt!).
Nu, 2026, så har jag fått utdelning under jävligt många år, samt olika "förknoppningar" utav SEB, alltså andra bolag. (Kan inte komma på att SEB har gjort någon split, men ändå.. Har SEB gjort någon split?)

Nu ligger SEB A på 182 kronor.. (SEB B verkar vara SEB A nu? Skit samma.)
https://www.di.se/bors/search/?query=seb

Så att säga kan man inte säga att det inte har någon betydelse vad man köper för någon aktie, men jag hade väl tur som vanligt.. Vad man betalar för en aktie är mycket väsentligt. (Efter SEB-affären tog jag fil.kand på Handels, "är det så lätt" tänkte jag.. Haha.)
Citera
2026-04-08, 23:22
Medlem
Citat:

Om du har 10 000 kr att köpa aktier för så spelar det ingen roll om du köper 100 st aktier i ett företag där de kostar 100 kr per styck eller om du köper 50 aktier som kostar 200 kr per styck. Det enda som är intressant är hur företaget utvecklas.

Exempelvis kostar byggbolaget Peab exakt 100 kr idag och byggbolaget NCC 215 kr. Gissningsvis så kommer de att utvecklas ganska lika. Spelar då ingen roll om du köper 100 st Peab eller om du köper 46 st NCC. I båda fallen så köper du in dig i företagen för 10 000 kr och blir delägare och får ta del av företagets vinster.

P.S nu kommer ju inte byggbolagen Peab och NCC utvecklas exakt lika eftersom de har lite olika verksamheter och bedriver verksamhet i lite olika länder och kommer därför inte strikt följa byggkonjunkturen.
Citera
2026-04-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Enkelt förklarat:
Jag köpte SEB A och B för 5 kronor per aktie på 1990-talet under bankkrisen. (Sant, skitbilligt!).
Nu, 2026, så har jag fått utdelning under jävligt många år, samt olika "förknoppningar" utav SEB, alltså andra bolag. (Kan inte komma på att SEB har gjort någon split, men ändå.. Har SEB gjort någon split?)

Nu ligger SEB A på 182 kronor.. (SEB B verkar vara SEB A nu? Skit samma.)
https://www.di.se/bors/search/?query=seb

Så att säga kan man inte säga att det inte har någon betydelse vad man köper för någon aktie, men jag hade väl tur som vanligt.. Vad man betalar för en aktie är mycket väsentligt. (Efter SEB-affären tog jag fil.kand på Handels, "är det så lätt" tänkte jag.. Haha.)

Så det är bara om man får utdelning som det spelar roll? För mig som har fonder/aktiefonder har det inget syfte eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om du har 10 000 kr att köpa aktier för så spelar det ingen roll om du köper 100 st aktier i ett företag där de kostar 100 kr per styck eller om du köper 50 aktier som kostar 200 kr per styck. Det enda som är intressant är hur företaget utvecklas.

Ja, det är så jag tänker också.
Citera
2026-04-08, 23:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Så det är bara om man får utdelning som det spelar roll? För mig som har fonder/aktiefonder har det inget syfte eller?

Jo, men du frågade ju om aktier, gjorde du inte det?

Fonder finns det många varianter av, men en vanlig indexfond, så tar förvaltaren avkastningen och återinvesterar. Oftast.
Citera
2026-04-09, 00:09
Medlem
topsids avatar
Du har rätt om procenten, men du missar grejen.

Aktier är ägande. Fler aktier i samma bolag = större del av bolaget.

Ja, 1000 kr rör sig lika mycket i procent oavsett om du har 100 eller 200 aktier. Men har du 200 aktier så äger du dubbelt så stor del av just det bolaget och får över tid ta del av dubbelt så mycket av vinsterna genom t.ex utdelningar och återköp.

Det är därför priset spelar roll. Kan du köpa fler aktier för samma summa så får du en större ägarandel.
Citera
2026-04-09, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo, men du frågade ju om aktier, gjorde du inte det?

Fonder finns det många varianter av, men en vanlig indexfond, så tar förvaltaren avkastningen och återinvesterar. Oftast.

Okej, återinvesteras det i mitt sparande så att mitt innehav blir större/mer värt? Ser man på något vis på Avanza när detta sker?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in