2026-04-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Tvivlar. Däremot har den vuxna manipulerat ungen dit den vill igenom att säga att Ulf vill börja försöka sätta barn i fängelsen.

Eller så läser den sånt i media.

Läs mitt nedan inlägg, du är förmodligen inte helt fel ute!

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Lilla Aktuellt (Aktuellt för barn) hade för några veckor sedan inslag om fängelser för barn mellan 13-17. Där en personal på fängelset visade runt i fängelset och berättade om det. Givetvis ett upprörande inslag för en 7-åring! Som själv nyss har lärt sig att skriva. Förmodligen plitade hon ner sitt brev efter att tex. ha sett inslaget på Lilla Aktuellt. Kanske valde vuxna sedan att skicka hennes brev. Men det låter faktiskt troligt att 7-åringen har tänkt och agerat själv när hon skrev brevet.
Citera
2026-04-08, 18:22
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Självklart är det sjuåringens föräldrar som sagt till henne och förmodligen hjälpt henne skriva. Eller så är det nån lärare som vart där.
Citera
2026-04-08, 18:23
Medlem
Citat:
Läs mitt nedan inlägg, du är förmodligen inte helt fel ute!

Jag såg det. Jag tror så med!

Tack för att du delgav den där historien, det förklarar ju en hel del.
Citera
2026-04-08, 18:24
Medlem
Europes avatar
Alltid så fint när man utnyttjar barn till politisk propaganda. Det är bara fina människor som gör det.
Citera
2026-04-08, 18:30
Medlem
Borde inte det här läggas i tråden för idioter som får utrymme i pressen?

Ja, tjejen kanske inte är idiot. Men detta att det ska ha extra tyngd om ett baaarn skriver till statsministern, det är bara löjligt. Idiotiskt, rentav.
Citera
2026-04-08, 18:33
Medlem
Vitiss avatar
Jag tycker att det var fint!
Att en liten flicka hoppas på att hennes brev till statsministern ska läsas, och tas på allvar.
En unge som tror på demokrati är hjärtskärande.
Citera
2026-04-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
En sjuåring har skrivit ett handskrivet brev till statsministern där hon vädjar om att "endra" lagen om sänkt straffbarhetsålder.

Citat ur Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/politik/ulf-kristerssons-svar-till-sjuariga-flickan-om-barn-i-fangelse/

Tycker Expressen att en sjuåring ska berätta för oss hur man styr ett land på bästa sätt eller vad vill man uppnå med denna artikel? Läser sjuåringar ens nyheter och följer politik? Känns mer som att en vuxen har övertalat sitt barn att skriva detta brev. Tankar?

Enkelt.
Man ställer en motfråga tillbaka och frågar sjuåringen om hon vill dela klassrum eller ens skola med någon 13-pring som precis har mördat någon oskyldig, för gängens skull?
Citera
2026-04-08, 18:34
Medlem
Medier försöker att spela på våra skuldkänslor. Far åt helvete och ta eran kriminella lilla äckel unge med er...
Citera
2026-04-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
1. Lär barnet att stava korrekt
2. Lär barnet att det inte är statsministern som "ändrar" lagen
3. Ge fan i att använda ungar i politiska propagandakampanjer

Läs mitt inlägg här under. Kan vara så det har gått till:

Citat:
Lilla Aktuellt (Aktuellt för barn) hade för några veckor sedan inslag om fängelser för barn mellan 13-17. Där en personal på fängelset visade runt i fängelset och berättade om det. Givetvis ett upprörande inslag för en 7-åring! Som själv nyss har lärt sig att skriva. Förmodligen plitade hon ner sitt brev efter att tex. ha sett inslaget på Lilla Aktuellt. Kanske valde vuxna sedan att skicka hennes brev. Men det låter faktiskt troligt att 7-åringen har tänkt och agerat själv när hon skrev brevet.

Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Självklart är det sjuåringens föräldrar som sagt till henne och förmodligen hjälpt henne skriva. Eller så är det nån lärare som vart där.

Nope. Jag tror att hon har tänkt och skrivit själv. Men själva skickandet av brevet misstänker jag starkt att vuxen ligger bakom!

Barn som nyss läst sig skriva och reflektera, skriver gärna en hel del. Inget konstigt med det. Hör till utvecklingen!

Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Jag såg det. Jag tror så med!

Tack för att du delgav den där historien, det förklarar ju en hel del.

Jag vet ju inte säkert att det är så det ligger till, men jag ser det som ytterst troligt! Jag såg Lilla Aktuellt med mina barn, de reagerade inte nämnvärt på just det inslaget, mer än att de sa "men man är ju barn när man är 13 år! Ska de sätta barn i fängelse?" Då får man som vuxen förklara att det endast gäller vid grova brott. Så vet ens barn och blir lugnade i att det inte gäller lite random kids som kommer kastas i fängelse.
Citera
2026-04-08, 18:38
Medlem
Åh, dessa "barn-brev" till statsministern. Hur pallar de göra detta till en nyhet år efter år efter år efter år.

Visst var man förbannad ibland som barn, men detta är så billigt av massmedia att köra på gång på gång.
Citera
2026-04-08, 18:39
Medlem
Psykopati bryr sig inte mycket om ålder.
Psykopat är psykopat, och skall hanteras som psykopat.

Kan lobotomi lösa problemet kanske det vore en bra lösning för alla parter.

Att oligarkkramande Expressen manipulerar är att vänta, och inget att fästa sig vid, dock uppmärksamma så att vanligt folk förstår vad dom håller på med och är ansvariga för.
Senast redigerad av pjabas 2026-04-08 kl. 18:42.
Citera
2026-04-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Borde inte det här läggas i tråden för idioter som får utrymme i pressen?

Ja, tjejen kanske inte är idiot. Men detta att det ska ha extra tyngd om ett baaarn skriver till statsministern, det är bara löjligt. Idiotiskt, rentav.

Tja, det är ju barn man tänker sätta i fängelse (iofs. grovt kriminella barn eller barn som har begått grova brott). Så då är det väl inte så konstigt att man publicerar ett barns uppfattning om lagar som rör barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in