2026-04-08, 14:34
Medlem
En genuin fråga, ni som röstar SD, ifrågasätter ni vilket parti ni ska rösta på/har röstat på, eller ”vet” ni redan och varför? Ifrågasätter ni ibland om era värderingar kan va för fördomsfulla?

Jag har bara en uppfattning av att de som röstar på dem har större tendens att va mer stängda för andras åsikter och mindre öppna för att testa se ur fler perspektiv, läsa på om andra partier eller våga ändra sig. De är mindre osäkra. Har några vänner som röstar SD, men deras svar på varför är mest irritation på invandrare, och inte så mkt om varför de skulle va bästa alternativet som helhet.

(Jag röstar S btw, men är velig inför varje val. Röstade lite mer höger tidigare)
Citera
2026-04-08, 14:41
Medlem
Voloteas avatar
SD's värderingar kastas desperat över bord så fort någon knackar på från Tel Aviv.

Från att i flera år ha drivit på för förbud mot icke-medicinsk omskärelse till att totalt svänga i frågan och nu undanta judar från förbudet.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/akesson-judar-kan-undantas-fran-omskarelseforbud/

(FB) Israeliska krav på SD: tillåt kosherslakt (slakt av djur utan bedövning)

Jag röstar inte på dörrmattor. Kommer FuckOff-rösta i vårt kommande val.
Senast redigerad av Volotea 2026-04-08 kl. 14:51.
Citera
2026-04-08, 14:42
Medlem
De flesta stimfiskar ifrågasätter sällan något och allra minst sin egen riktning.
Citera
2026-04-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimmm
En genuin fråga, ni som röstar SD, ifrågasätter ni vilket parti ni ska rösta på/har röstat på, eller ”vet” ni redan och varför? Ifrågasätter ni ibland om era värderingar kan va för fördomsfulla?

Jag har bara en uppfattning av att de som röstar på dem har större tendens att va mer stängda för andras åsikter och mindre öppna för att testa se ur fler perspektiv, läsa på om andra partier eller våga ändra sig. De är mindre osäkra. Har några vänner som röstar SD, men deras svar på varför är mest irritation på invandrare, och inte så mkt om varför de skulle va bästa alternativet som helhet.

(Jag röstar S btw, men är velig inför varje val. Röstade lite mer höger tidigare)

Jag är taktisk och röstar med 50 % med plånboken och 50 % med hjärtat.
Kan tänka mej både M, KD och SD. Även L , men av valtaktiska skäl. Inte för att jag står för deras politik.
Citera
2026-04-08, 14:57
Medlem
Onanikrems avatar
Har väldigt få invändningar mot SD. Egentligen finns inget parti som står för precis allt man tycker själv.
Man får själv bilda sig en uppfattning och rösta därefter. Sossarna lämnade jag för många år sedan då våra värderingar skiljdes ganska markant. Idag är sossarna en spillra av vad de en gång var. De har gamla meriter men lever inte upp till dem eller ens lever själva efter dem.

Liberaler (Folkpartister) eller Centern har jag aldrig fastnat för. Maud Olofsson och Lööf förstörde ett relativt fungerande parti.
Citera
2026-04-08, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag är taktisk och röstar med 50 % med plånboken och 50 % med hjärtat.
Kan tänka mej både M, KD och SD. Även L , men av valtaktiska skäl. Inte för att jag står för deras politik.
Låter iofs sunt resonerat. Vad skulle få dig att rösta SD ist för nån av de övriga?
Citera
2026-04-08, 15:15
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:

Skulle säga vet. SD är det enda parti som inte har delaktighet i att förstöra Sverige såsom M, S och övriga etablerade partier gjort. S har ju varit direkt delaktiga till att skapa de problem vi har idag så begriper inte riktigt hur du ens kan tänka dig det som ett alternativ. Poängen med en demokrati är ju att man som väljare skall bestraffa dem som gör ett uselt jobb.
Citera
2026-04-08, 15:26
Moderator
MrFishboys avatar
Nu är det längesen jag röstade SD, 98, 02 och 06 (om jag minns valåren rätt). Men då var SD kraftigt ifrågasatta och om man själv inte ifrågasatte sig blev man starkt ifrågasatt och fick i tid och otid reflektera och försvara sina argument. Med den ökande polariseringen inom politik ser det ju inte ut att ha förändrats.

För mig handlar politiken alltid om intellektuella argument, inte känslomässiga krav. Flashback kan vara en bra plats där man ofiltrerat kan ifrågasätta och bli ifrågasatt, men det jag märkt är att samhällets förändring har ju stärkt de ursprungliga argumenten. Det kan man ju till och med se i hur t.ex. S och M svängt i migrationspolitiken.

Frågan är om Ts ifrågasatt sina ställningstaganden? Eller upplevs det som tillfredställande att gå från den ena politiska extremen till den andra? Först Luciabeslutet, sen ”Mitt Europa bygger inga murar” till nu, ”Vi har alltid varit för en stram migrationspolitiken”.
Citera
2026-04-08, 15:33
Medlem
Citat:

Vad skulle vara bra med massinvandring av araber och negrer?Jag är konsekvensetiker, massinvandring har lett till en jävla massa problem inom skolan, äldrevården, många bostadsområden, ja samhället i stort. ok, du röstar på s, det säger ju mest att du är korkad och köper det media säger åt dig eller "vad flest röstar på". Att du bara kan byta från höger till bidragspartiet s utan större analys säger ju det mesta, är det viktigast att vara anti-SD och inte samarbeta med dem eller? Är det någon som är stängd för andra åsikter är det väl massinvandringsförespråkarna. Idiot.
Citera
2026-04-08, 15:43
Medlem
Exemplarisk.s avatar
SD:s väljare är tyvärr väldigt lojala och verkar tolerera väldigt mycket. Själv slutade jag rösta på SD för två val sedan.

SD är mellanmjölk men det är bra att dom säger sig sätta svenskarna först medan andra partier i decennier alltid har prioriterat invandrare och deras känslor medan svensken fått stå bredvid och titta på.
Citera
2026-04-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Skulle säga vet. SD är det enda parti som inte har delaktighet i att förstöra Sverige såsom M, S och övriga etablerade partier gjort. S har ju varit direkt delaktiga till att skapa de problem vi har idag så begriper inte riktigt hur du ens kan tänka dig det som ett alternativ. Poängen med en demokrati är ju att man som väljare skall bestraffa dem som gör ett uselt jobb.
Så du röstar alltså på SD som ett missnöjesparti? Och jag är också missnöjd, tror de flesta svenskar delar den känslan mer eller mindre. Men samtidigt har världsläget vart kaotiskt, med pandemi, krig och inflation. Jag är mest osäker inför detta val och överväger att rösta blankt (eller S ändå, beror på vad de säger)
Citera
2026-04-08, 16:05
Medlem
chainmails avatar
Citat:

Det finns massor med skäl att rösta SD t ex
- lägre invandring
- mindre integration
- införande av vandelskrav vid medborgarskap
- begynnande återvandringsprogram
- skärpta straff
- lägre straffmyndighetsålder
- färre offentligt finansierade företag i den gröna omställningens namn
- lägre bränsleskatter
- lägre moms på mat
- kärnkraft istället för oplanerbara energikällor
- lägre bistånd

Sådant som gynnar oss vanliga svenskar... Men så finns det såklart områden som skulle kunna vara bättre men i ett sådant här sossedrabbat samhälle får man vara glad för det lilla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in