2026-04-08, 13:37
Medlem
DrDoaks avatar
Enligt statistik så är det 53 % av samhällsvetarna som hittar jobb efter examen (https://www.akavia.se/siteassets/04-om-akavia/rapporter/efter-examen-2025.pdf, 2025 s. 20).

Exakt vad som omfattas av titeln samhällsvetare har jag inte stenkoll på. Däremot bör det vara helt uppenbart att det utbildas sinnessjukt för många av dessa.

Är det här universitetens motsvarighet till samhällslinjen på gymnasiet, dvs. linjen för de som inte vet vad de vill med sina liv?

Har folk som börjar dessa utbildningar koll på hur dålig arbetsmarknaden är?
Varför väljer folk dessa utbildningar?
Citera
2026-04-08, 13:57
Medlem
Vad fan är en "samhällsvetare" för något? Ge mig 4 öl så är jag något av en samhällsvetare själv.
Citera
2026-04-08, 14:22
Medlem
Voloteas avatar
Om man väljer att studera vad som helst som slutar på -vetare bör man veta att AI kommer göra en arbetslös.
Citera
2026-04-08, 14:29
Medlem
Sammhällsvetare är ett brett begrepp. Kan röra allt från beteendevetare till genusvetenskap och mycket mer.

Hade varit mer intressant att bryta ner statistiken då den säkerligen är långt högre i vissa grupper av samhällsvetare, och låg i andra.

Min gissning är att det rör sig om mer allmänna samhällsvetenskapliga utbildningar, typ de jag nämnde. Dessa utbildningar kanske ger något av värde, men är sannolikt inte vad näringslivet, eller ens det offentliga efterfrågar i någon högre grad. Finns massvis med värdelösa utbildningar på våra universitet.
Citera
2026-04-08, 14:39
Medlem
franges avatar
Med andra ord folk som inte kan ett dugg i verkligheten, men har väldigt många kvasi- och hittepå kurser i bagaget som ger fina engelska yrkestitlar som inte existerar på arbetsmarknaden.

Donken nästa, för dessa akademiker.
Citera
2026-04-08, 15:12
Moderator
MrFishboys avatar
Samhällsvetare; Förvaltning, journalistik, medier och kommunikation, globala studier, socialt arbete, sociologi och arbetsvetenskap, psykologi och statsvetenskap(byråkrater).

Att de möter arbetslöshet tyder ju på två saker, universitet/högskola har för många utbildningsplatser och vänsterns tidigare arena tappar betydelse och funktion.

Dags att reformera högre utbildningar, färre universitet, färre utbildningsplatser och framförallt det går inte att ha ett samhälle idag byggt på att alla bör ha en högre utbildning.

Vilket får mig att osökt tänka på strukturdemografi och elite overproduction. Strukturdemografisk teori är en modell som försöker förklara varför stora samhällen periodvis drabbas av politisk instabilitet, konflikter eller kris genom att se på långsiktiga strukturella tryck i samhället. Elite overproduction är när fler personer utbildas eller skaffar sig de kvalifikationer och resurser som gör att de kan aspirera på elitpositioner, men antalet verkliga positioner med makt, status och inflytande inte ökar i samma takt.

https://peterturchin.com/structural-demographic-theory/
Citera
2026-04-08, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Om man väljer att studera vad som helst som slutar på -vetare bör man veta att AI kommer göra en arbetslös.
Kan du utveckla?
Citera
2026-04-08, 16:29
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Enligt statistik så är det 53 % av samhällsvetarna som hittar jobb efter examen (https://www.akavia.se/siteassets/04-om-akavia/rapporter/efter-examen-2025.pdf, 2025 s. 20).

Exakt vad som omfattas av titeln samhällsvetare har jag inte stenkoll på. Däremot bör det vara helt uppenbart att det utbildas sinnessjukt för många av dessa.

Är det här universitetens motsvarighet till samhällslinjen på gymnasiet, dvs. linjen för de som inte vet vad de vill med sina liv?

Står ju att ”67 procent hade ett jobb inom sex månader efter examen” så det tar lite tid bara.
Citera
2026-04-08, 16:40
Medlem
Bilderberg78s avatar
En regel är, har de inte fått jobb ganska direkt efter utbildningen, så får de aldrig något heller.
En red flag för arbetsgivarna. Det är 6 månader om jag minns rätt.
Om ingen annan ville ha dem, filosofin.

Värre för IT-folk, en färskvara kallas deras utbildningar.
Då får de krypa ner till socionomerna för en snabbis på 2 år, det blir många socionomer det.
Citera
2026-04-08, 20:09
Medlem
Crabbofixs avatar
vilket är värst? dessa människor eller invandrare som lever på bidrag?
Citera
2026-04-08, 21:48
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak

De väljer de utbildningar och lärosäten som de kan bli antagna till. Alternativet vore ingen utbildning. Förmodligen så har de jättekul på studentnationerna och tentafesterna.

När de sedan tar examen så kommer verkligheten ikapp.
Citera
Igår, 14:04
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Står ju att ”67 procent hade ett jobb inom sex månader efter examen” så det tar lite tid bara.
Dessa 67% är av de som har ett jobb öht. Dvs. det är 67% av 53% (som har jobb) eller med andra ord knappt 36% av samtliga som hittar relevant jobb inom ett halvår.

Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
De väljer de utbildningar och lärosäten som de kan bli antagna till. Alternativet vore ingen utbildning. Förmodligen så har de jättekul på studentnationerna och tentafesterna.

När de sedan tar examen så kommer verkligheten ikapp.
Du och jag betalar för detta via skattsedeln. Ett gigantiskt vuxendagis för att dölja arbetslösheten är vad det är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in