2026-04-08, 12:21
Medlem
Nooshi Dadgostar hävdar att Sveriges miljardärer har köpt svenska politiker, bland andra finansminister Elisabeth Svantesson (M). ”De äter sig in i vår demokrati”, säger V-ledaren i SvD Utfrågningen.

Har Nooshi rätt i sitt påstående om att svenska politiker är korrupta och köpta av näringslivet?

https://www.svd.se/a/oEEGa7/nooshi-dadgostar-v-elisabeth-svantesson-ar-kopt-av-miljardarerna
Citera
2026-04-08, 12:24
Medlem
Pisnamt att sprida sådana konspirationsteorier.
Citera
2026-04-08, 12:26
Medlem
RiMaXs avatar
Vad förväntar du dig av en person som hyllar Lenin, Stalin och hur det var på Östblocket innan muren föll? De är totalt verklighetsfrånvända allihop.
Citera
2026-04-08, 12:31
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Pisnamt att sprida sådana konspirationsteorier.
Är lobbyism en konspirationsteori?
Citera
2026-04-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Är lobbyism en konspirationsteori?
Ge mig bevis som är tydliga.
Citera
2026-04-08, 12:37
Medlem
Nu vet inte jag hur det fungerar med dolda resp officiella partibidrag i Sverige.
Men om nu miljardärerna skänker pengar till något parti så vill de väl ofta ha något tillbaka.
De som skänkte massa pengar till Trump gjorde inte det för att Trump är en sån trevlig person utan de skänker pengar för att de vill ha en viss politik eller bli benådade.
Precis som LO har köpt S för att S ska föra en politik som LO gillar.
Citera
2026-04-08, 12:42
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Ge mig bevis som är tydliga.
Ger pengar till M – får miljoner i sänkt skatt

Nordic Capitals partner Kristoffer Melinder skänkte en halv miljon kronor till Moderaterna under 2022 och 2023. Nu får han valuta för pengarna.

Det är vedertaget att det fungerar på det här sättet.

Riskkapitalisternas seger – efter donationen till Moderaterna

Flera av de berörda riskkapitalisterna har tidigare donerat pengar till Moderaterna. Per-Olof Söderberg, grundare av Söderberg & Partners, gav 934 000 kronor till partiet 2022, enligt Dagens ETC.

Hans investmentbank Ratos (börskurs Ratos) har investerat i IK Investment Partners, som har slagits mot Skatteverket i många år.

En annan riskkapitalist som donerat pengar till Moderaterna är Kristoffer Melinder, vd för Nordic Capital. Han gav 450 000 kronor 2022 och 90 000 året efter.

Hur har du missat att regeringen är uppköpt?
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
(V) har väl själva problem med muslimska extremister, kanske hon skulle sopa utanför sin egen dörr innan hon hackar på andra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu vet inte jag hur det fungerar med dolda resp officiella partibidrag i Sverige.
Men om nu miljardärerna skänker pengar till något parti så vill de väl ofta ha något tillbaka.
De som skänkte massa pengar till Trump gjorde inte det för att Trump är en sån trevlig person utan de skänker pengar för att de vill ha en viss politik eller bli benådade.

Yes, brukar ofta kallas för clientelism på engelska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Clientelism
Citera
2026-04-08, 12:45
Medlem
Ellenlivsviljas avatar
Nej nej miljardärer har inget intresse av att köpa politiker. De vill mest vara ifred och spela badminton.
Citera
2026-04-08, 12:54
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag förundras över hur omogna partiledare V väljer. Hur skall det kunna hjälpa partiet framåt?
Citera
2026-04-08, 12:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
LO har inte köpt sossarna, LO grundade sossarna. På den tiden var Socialdemokraterna något bra. Idag är det annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in