2006-09-10, 22:45
Medlem
Presidentens avatar
Fredrik Reinfeldt menar att många förtidspensionerade skulle kunna jobba åtminstone någon eller ett par timmar per dag.

Det tror jag också.

Men hur realistiskt är det egentligen att tro att alliansens politik ska få företag att vilja anställa halta och lytta krymplingar när det finns kärnfriska kroppsbyggare att välja på?

En lovvärd men mindre trolig vision, gissar jag.
Citera
2006-09-10, 22:47
Medlem
nymans avatar
Kan du röra på en arm så kan du jobba enligt Alliansen och så sänker dom förtidspensionen
Citera
2006-09-10, 22:51
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presidenten
Fredrik Reinfeldt menar att många förtidspensionerade skulle kunna jobba åtminstone någon eller ett par timmar per dag.

Det tror jag också.

Men hur realistiskt är det egentligen att tro att alliansens politik ska få företag att vilja anställa halta och lytta krymplingar när det finns kärnfriska kroppsbyggare att välja på?

Edit: Kan någon ändra "år" till "åt" i rubriken? Tack.

Det beror ju rimligtvis på vilken sorts nedsättning man har i arbetsförmågan. Om man har blivit av med t ex ett ben så kan man ju ändå arbeta som t ex programmerare.

Att tro att det inte finns någon arbetsförmåga alls hos dessa 560 000 förtidspensionerade vi har är tämligen naivt. Dessutom är det ju så att just förtidspensioneringen har ökat lavinartat senaste decenniet, har vi svenskar plötsligt fått en degenererad genpool eller finns det andra skäl till detta...

Rubrik ändrad förresten.
Citera
2006-09-10, 22:55
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Kan du röra på en arm så kan du jobba enligt Alliansen och så sänker dom förtidspensionen

Stephen Hawking kan röra lite på en hand. Skulle vilja påstå att han producerar tämligen mycket...
Citera
2006-09-10, 22:56
Medlem
Presidentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det beror ju rimligtvis på vilken sorts nedsättning man har i arbetsförmågan. Om man har blivit av med t ex ett ben så kan man ju ändå arbeta som t ex programmerare.
Det är klart, men min förra granne - till exempel - som hade rejäla bekymmer med en axel, han blev förtidspensionär. Rimligtvis skulle det finnas någon form av sysselsättning någon timme/några timmar per vecka som skulle passa honom, men vilken arbetsgivare vill anställa honom på de premisserna?
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Rubrik ändrad förresten.
Tack.
Citera
2006-09-10, 23:02
Medlem
nymans avatar
Så alla förtidspensionärer ska bli som Stephen Hawking
Citera
2006-09-10, 23:02
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Men hur realistiskt är det egentligen att tro att alliansens politik ska få företag att vilja anställa halta och lytta krymplingar[...]?
Om vi har över en halv miljon "halta och lytta" under pensionsålder, så har vi ett sjudundrande hälsoproblem här i landet! Typ värre än Tyskland efter kriget i termer av andelen invalider.
Citera
2006-09-10, 23:06
Bannlyst
Citat:

Det tror jag också.

Fan vad du är optimitsiskt då

Tycker du det är bättre Persson skapar förtidspensionärer och arbetshandikappade för att dölja arbetslösheten i stället?

Hade Reinfeldt inte några kommentarer om dom inte hade någon arbetsförmåga alls?
Citera
2006-09-10, 23:06
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Så alla förtidspensionärer ska bli som Stephen Hawking

Nu framställer du bara dig själv som en idiot.

Att man är förtidspensionerad innebär självklart inte att man automatiskt är helt arbetsoförmögen. Kan Stephen Hawking, som kan röra lite på sin ena hand och inte ens tala, vara en av världens mest framstående forskare inom bland annat kvantfysik, så kan nog de flesta andra som bara har en bråkdel av hans fysiska nedsättning utföra någon form av lönearbete.
Citera
2006-09-10, 23:30
Medlem
haskans avatar
Med bättre och snabbare sjukvård och mer resurser till rehabilitering skulle många förtidspensionärer kunna återgå till arbete, åtminstone på deltid. Alliansen satsar på dessa saker, till skillnad från vänstern.
Citera
2006-09-10, 23:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Förtidspensioner...

...tycks ha tre syften, i prioritetsordning:
1. Dölja arbetslöshet.
2. Köpa s-lojala lättingar.
3. Skapa social trygghet för människor som i förtid blivit arbetsodugliga.

FR har rätt i att många av dessa kunde bidra på ett aktivt sätt till egen försörjning. Det visas bland annat av att en betydande del av dem svartjobbar. Problemet för Alliansen är att så många strukturella problem måste ändras för att det skall vara möjligt för arbetsgivare att deltidsanställa lågpresterande med vinst. T ex måste lönderna för dessa sänkas, och där kan det bli en svår men avgörande strid med facket. Vinns den, då skulle landet må bättre.
Citera
2006-09-10, 23:41
Medlem
Citat:

Det tror jag också.

Det här är ju iofs precis vad man vill ha sagt: dessa människors problem är inte att de är sjuka, utan att de inte har något jobb! Om man har en skada som inte direkt fråntar en arbetsförmåga så är man arbetslös, och borde inte vara sjukskriven eller förtidspensionerad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in