2026-04-07, 20:44
Medlem
Raggarprinsens avatar
Läste en artikel om en man som i många år gick runt på gatorna i Göteborg samlade pant och åt mat som andra slängde helt enkelt en uteliggare/luffare.
När han gick bort -99 visade det sig att han var god för ca 2,2 miljoner och det finns dom som säger att han hade placerat dom i vanliga trygga aktier.

Fick en ide efter att läst artikeln och bestämde mig för att se om det genom att samla pant samt sälja prylar på blocket, fb samt loppis går att bygga en aktieportfölj.
Fast det där med vanliga "svensson" aktier har ju andra redan gjort så nu kör vi på utdelnings aktier är tanken och då med månads utdelning i första hand.

KF konto fixades och i stället för att ta pant kassan till onyttigt kaffebröd sätts det in och efter 4 månader är projekt aktieluffaren uppe i strax under 5k och en månads utdelning på ca 9,40 dollar.
Först in i portföljen blev Oxford Square Capital som slumpmässigt valdes ut från någon lista på nätet.

Fråga till er allsmäktiga invånare på Flashback vilken utlänsk utdelnings aktie skall bli nästa i aktieluffarens portfölj alla tips mottages och den flest tipsar om kommer tas in som post nr 2.[/b]

regel för experimentet är som sagt inget får kosta något ta det andra slänger eller ger bort och omvandla det till en inkomst.
Citera
2026-04-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarprinsen
Läste en artikel om en man som i många år gick runt på gatorna i Göteborg samlade pant och åt mat som andra slängde helt enkelt en uteliggare/luffare.
När han gick bort -99 visade det sig att han var god för ca 2,2 miljoner och det finns dom som säger att han hade placerat dom i vanliga trygga aktier.

Fick en ide efter att läst artikeln och bestämde mig för att se om det genom att samla pant samt sälja prylar på blocket, fb samt loppis går att bygga en aktieportfölj.
Fast det där med vanliga "svensson" aktier har ju andra redan gjort så nu kör vi på utdelnings aktier är tanken och då med månads utdelning i första hand.

KF konto fixades och i stället för att ta pant kassan till onyttigt kaffebröd sätts det in och efter 4 månader är projekt aktieluffaren uppe i strax under 5k och en månads utdelning på ca 9,40 dollar.
Först in i portföljen blev Oxford Square Capital som slumpmässigt valdes ut från någon lista på nätet.

Fråga till er allsmäktiga invånare på Flashback vilken utlänsk utdelnings aktie skall bli nästa i aktieluffarens portfölj alla tips mottages och den flest tipsar om kommer tas in som post nr 2.[/b]

regel för experimentet är som sagt inget får kosta något ta det andra slänger eller ger bort och omvandla det till en inkomst.

Du kommer få skatta för utdelningar i KF.

Spelar kanske mindre roll just nu, men nåt att tänka på senare när det börjar växa.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-04-07 kl. 21:12.
Citera
2026-04-07, 21:35
Medlem
Man ska ha flera olika aktier i en portfölj utsprid genom olika sektorer på marknaden. Kolla igenom proffsens protföljer gurufocus är en bra sida för sådant.
Citera
2026-04-07, 22:10
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du kommer få skatta för utdelningar i KF.

Spelar kanske mindre roll just nu, men nåt att tänka på senare när det börjar växa.

Nej, det är fel. Du har blandat ihop KF (kapitalförsäkring) med aktie och fondkonto.
TS har gjort helt rätt med KF då utländsk källskatt fås tillbaka automatiskt i denna kontoform.
Citera
2026-04-07, 22:40
Medlem
Raggarprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Man ska ha flera olika aktier i en portfölj utsprid genom olika sektorer på marknaden. Kolla igenom proffsens protföljer gurufocus är en bra sida för sådant.

Tackar för tipset jag kollar in.
Citera
2026-04-07, 22:45
Medlem
Raggarprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Nej, det är fel. Du har blandat ihop KF (kapitalförsäkring) med aktie och fondkonto.
TS har gjort helt rätt med KF då utländsk källskatt fås tillbaka automatiskt i denna kontoform.

Tackar mr.Floppy då gjorde jag rätt analys av vilken typ av konto jag skulle välja.
Citera
2026-04-08, 13:49
Medlem
Black.Panthers avatar
Coca cola kanske? En aktie warren buffert har i sin portfölj och hår relativt bra. Ingen hög utdelning kanske men en stabil aktie att ha i sin portfölj.
Citera
2026-04-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarprinsen
KF konto fixades och i stället för att ta pant kassan till onyttigt kaffebröd sätts det in och efter 4 månader är projekt aktieluffaren uppe i strax under 5k

Fråga till er allsmäktiga invånare på Flashback vilken utlänsk utdelnings aktie skall bli nästa i aktieluffarens portfölj alla tips mottages och den flest tipsar om kommer tas in som post nr 2.

Du har alltså pantat för 5000kr på fyra månader? Eller har du sålt grejer? Du bör redovisa inkomst från pant och försäljning separat. Kan du dela portfölj på nordnets shareville? Xact nordic high dividend ETF är kanske nått för din portfölj. När panten höjs motsvarar en andel i fonden en pantburk i utdelning per kvartal(1,90kr). En andel kostar bara 85 burkar(170kr). Det ska finnas några traditionella fonder med utdelning också. Det blir viktigt att hålla courtaget nere vid aktieköp när insättningarna förväntas vara små, alternativt att du pantar väldigt många burkar innan du köper.
Senast redigerad av Robadido 2026-04-08 kl. 14:49.
Citera
2026-04-08, 23:09
Medlem
Köpte palantir för ett år sedan efter tips på Flashback, aktien har stigit 127% sedan dess. Nu står den dock stilla. Trist att man bara vågade satsa 10 000kr....
Citera
2026-04-11, 09:49
Medlem
Raggarprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Köpte palantir för ett år sedan efter tips på Flashback, aktien har stigit 127% sedan dess. Nu står den dock stilla. Trist att man bara vågade satsa 10 000kr....
Någon utdelning?
Citera
2026-04-11, 09:56
Medlem
Raggarprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Du har alltså pantat för 5000kr på fyra månader? Eller har du sålt grejer? Du bör redovisa inkomst från pant och försäljning separat. Kan du dela portfölj på nordnets shareville? Xact nordic high dividend ETF är kanske nått för din portfölj. När panten höjs motsvarar en andel i fonden en pantburk i utdelning per kvartal(1,90kr). En andel kostar bara 85 burkar(170kr). Det ska finnas några traditionella fonder med utdelning också. Det blir viktigt att hålla courtaget nere vid aktieköp när insättningarna förväntas vara små, alternativt att du pantar väldigt många burkar innan du köper.
Har sålt lite småsaker inte kommit igång riktigt med ute loppis säsongen ännu.
Det mesta har varit pant och det har gått bra.
Nu var grundtanken att bara placera i utdelnings aktier världen över men jag tackar för tipsen och får läsa på lite har funnit så mycket möjligheter nu när jag har börjat våga mig utanför min gamla vanliga bank.
Ja i mitt vanliga liv innan jag skapade "aktieluffaren" så var jag sedan födseln samma bank trogen... hemsk tanke :-)
Citera
2026-04-11, 10:03
Medlem
Raggarprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Coca cola kanske? En aktie warren buffert har i sin portfölj och hår relativt bra. Ingen hög utdelning kanske men en stabil aktie att ha i sin portfölj.
Tackar för tipset men lite av grundtanken bakom "aktieluffaren" är att vara lite vild och jaga dom höga utdelningarna.
Okej större risk och det kan gå bakåt men pengarna som investeras kommer från gratis prylar så det är inget jag slitit och betalat skatt för.

Har en bevakningspost i Coca cola i min andra Utdelnings maskin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in