Igår, 19:42
Medlem
ljummenprutts avatar
Hemma hos mig så tar jag av skor vid sängen i mitt rum.
Dammsugar ofta och torkar av skorna bra på mattan, så om det regnar är det lugnt ändå.

Men varför tar svensken av sina skor inomhus? Skorna är ett plagg, som man vill ta på sig på morgonen innan man går till jobbet.

Tror att det är som bide, det är ovanligt nu men är det rätta och förnuftiga och kommer replacea det i framtiden.

Har ni på skor hemma? Varför? Hur många tror ni har det?
Citera
Igår, 19:45
Medlem
Crabbofixs avatar
skor är ytterplagg och eftersom man skiljer på yttre och inre så har man inte skor på sig inomhus.
skor är dessutom obekvämt jämfört med t ex tofflor.
undantag om man har gäster då skor också är en del av en outfit och man inte begära att t ex en man i kostym eller en kvinna i klänning ska ta av sig en central del av outfiten när dom kliver inomhus.
Citera
Igår, 19:56
Medlem
Onanikrems avatar
Varför i helvete skulle man ha skor på sig inomhus? Nämn en anledning. Är golvet smutsigt? Har du fel på fötterna?
Senast redigerad av Onanikrem Igår kl. 20:00.
Citera
Igår, 20:02
Medlem
zombie-nations avatar
Jag brukar säga till folk att inte ta av sig skorna beroende på hur nyligt det är städat. Om de inte ska stanna så länge så vill jag inte förstöra deras sockor. Det skulle behövas dammsugas tre gånger i veckan med det gör jag inte, är katterna som skräpar ned och hårar.

Men att ha på skorna hela tiden i sitt eget hem, det skulle jag få svamp av. Mina fötter behöver luft. Räcker så bra med att jag sover med sockor. Redan där blir det småsunkigt.

Jag vet att många i andra länder har skor på sig inne, vet en som t om sov i sina skor. Men för mig är det konstigt. Då kan man väl hellre ha någon form av inneskor?
Citera
Igår, 20:13
Medlem
Utomhus kan man trampa i hundskit eller annat otrevligt, det vill jag inte få in i hemmet.
Citera
Igår, 20:24
Medlem
Jordgubbes avatar
I inredningsmagasin har 2/3 skorna på i sina hem och 1/3 är barfota. Ingen har strumpor eller innertofflor.
I ett verkligt svenskt hem har 2/3 innertofflor och 1/3 kör i strumplästen. Ingen har skor på, är ju helknasigt.

Det är min uppskattning.
Citera
Igår, 20:26
Medlem
Studier visar att ytterskor är täckta av miljontals bakterier, inklusive E. coli och fekala bakterier, vilka kan överleva på golvytor i flera dagar, så det finns en bra anledning att inte klampar runt med ytterskor inomhus i sin bostad!!
Senast redigerad av Sjelvklart Igår kl. 20:29.
Citera
Igår, 20:49
Medlem
Jordgubbes avatar
Ni som klafsar runt i ytterskor hur gör ni när ni skall upp och pinka på natten, knyter ni ytterskorna vid sängen eller hasar in till toa med skosnörena slängandes? Och sen när ni skall duscha, så steppar ni runt nyduschad i gatans grus där inne i det ni tidigare dragit in till badrumsgolvet? Vilken fördel skulle det ens vara? Bor man på landet har man renare runt huset dvs drar inte in lika mycket okänt skit, men istället har man oftare grövre skor eller kängor som man inte heller vill stolpa runt med inomhus. Nej det där är sammantaget lika stolligt och äckligt som såna som går runt barfota i städerna.
Citera
Igår, 21:03
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
Dammsugar ofta och torkar av skorna bra på mattan, så om det regnar är det lugnt ändå.

Men varför tar svensken av sina skor inomhus? Skorna är ett plagg, som man vill ta på sig på morgonen innan man går till jobbet.

Tror att det är som bide, det är ovanligt nu men är det rätta och förnuftiga och kommer replacea det i framtiden.

Har du rock, halsduk och lovikkavantar på dig inomhus också? 🤔
Citera
Igår, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt

För att utomhus så trampar du runt i smuts, döda djur (små döda djur alltså), fimpar, snus och bajs (mest från hundar).

Om du nu absolut vill ha skor på dig inomhus så byter du i hallen när du går in, till inneskor, som inte har bajs och smuts på sig.

Det är väl därför som man har skor på sig utomhus ö.h.t?
Citera
Igår, 21:18
Medlem
Det är en klassfråga. Överklassen har skor på sig inomhus, medel- och arbetarklassen går i strumplästen. Själv är jag från medelklassen och bär inte skor hemma. Däremot kan jag ta med mig inneskor om jag är inbjuden till ett överklasshem - eller gå in med uteskorna om det är torrt väder.
Citera
Igår, 21:29
Medlem
Snuskigt med yttersko inomhus. Kan man inte ha mattor, eller barn som leker på golvet. Hyr gör man vid soffan tar av sig skorna? Låter sjukt opraktisk, möjligen inne tofflor då men skor? Sen sämpste de slita på golvet dra in sand och skit som repar... Nej ser ingen fördel med skor inne, dessutom måste ju fötterna luftas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in