2026-04-07, 19:31
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Jag har aldrig varit i en hiss där man kan ångra om man tryckt knappen för en våning. Alltså om man råkat trycka på 7, fast kom på att man skulle till 9, så kommer hissen att stanna vid 7 ändå. Det enkla vore att man kunde trycka på 7 en gång till för att ta bort markeringen för den våningen. Men jag har aldrig hittat en sådan hiss. Någon som varit i en sån hiss, eller vet varför alla hissar saknar denna fundamentala funktion?
Citera
2026-04-07, 19:33
Medlem
HBTKuks avatar
Nödstopp är hissens ångraknapp. Nödstopp - sedan välj önskad våning.
Citera
2026-04-07, 19:36
Medlem
I husets hiss trycker man bara på samma knapp gånger för att avbryta. Tror det är en Kone.
Citera
2026-04-07, 19:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Nödstopp är hissens ångraknapp. Nödstopp - sedan välj önskad våning.
Brukar åka ned till bottenvåningen de få gånger jag prövat.

Inget större problem egentligen, tror inte ens det hänt mer än fem gånger i mitt liv jag råkat trycka på fel knapp från början.
Citera
2026-04-07, 19:41
Medlem
Diamondgrits avatar
Standardsättet är att trycka på alla andra knappar samtidigt. Då kommer den intryckta knappen att "lossna". Pröva får du se! Funkar bäst när man åker med andra.
Citera
2026-04-07, 19:46
Medlem
Crabbofixs avatar
jag hade ingen aning om dubbelklick heller, förmodligen mest för att jag aldrig trycker fel (vilket borde räknas som betydligt mer efterblivet)
Citera
2026-04-07, 22:27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Brukar åka ned till bottenvåningen de få gånger jag prövat.

Inget större problem egentligen, tror inte ens det hänt mer än fem gånger i mitt liv jag råkat trycka på fel knapp från början.
Min ringa erfarenhet av sådant är att det funkar med nödstopp, men under färd verkar nödstopp kunna innebära att hissen tappar kollen på sin position och då "nollställer" sig genom att åka till en känd plats, alltså längst ner.
Citera
2026-04-07, 22:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag har aldrig varit i en hiss där man kan ångra om man tryckt knappen för en våning. Alltså om man råkat trycka på 7, fast kom på att man skulle till 9, så kommer hissen att stanna vid 7 ändå. Det enkla vore att man kunde trycka på 7 en gång till för att ta bort markeringen för den våningen. Men jag har aldrig hittat en sådan hiss. Någon som varit i en sån hiss, eller vet varför alla hissar saknar denna fundamentala funktion?

Ur användarens synvinkel är en sådan funktion ganska dum. Du trycker på 7 jag ska av vid 8. Strax innan sju avtrycket jag 7 och kommer hem fortare. Du får åka ner igen.
Citera
2026-04-07, 22:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Förslaget om "ångra-knapp" har dykt upp förr på internet. Konstigt att inte Kone själva nämner något om att man kan trycka två gånger för att radera, när de ändå har väldigt grundläggande hiss-info på sin sida plus myter om hissar.
Citera
2026-04-07, 23:32
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Standardsättet är att trycka på alla andra knappar samtidigt. Då kommer den intryckta knappen att "lossna". Pröva får du se! Funkar bäst när man åker med andra.
Haha jävla fitta
Citera
2026-04-08, 06:12
Medlem
findatas avatar
Hissar hade en sorts fjädrande list precis under dörren där man klev in. Alltså närmast schaktväggen. Tryckte man ner listen med foten så nollstäldes knapptryckningarna.

Numera åker jag väldigt lite hiss så den listen kanske inte finns på dagens hissar?
Citera
2026-04-08, 07:17
Medlem
Twizzs avatar
Finns inget dubbelklick. Det som kan fungera är om man trycker på stopp när dörren fortfarande är öppen och nolla allt. Går även när den åker men då är risken stor att du stannar där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in