2026-04-07, 19:22
Medlem
Socialförvaltningen i Boden ligger ägg i vägg med migrationsverkets lokaler. Där har en person utan rätt att få stanna i Sverige, som är hemlös börjat sova utomhus, utanför lokalerna sedan någon vecka.
NSD rapporterar:

Citat:
NSD har tidigare rapporterat om Najj Ibed från Sudan, som i snart 1,5 vecka sovit utanför Migrationsverkets lokaler i Boden. Han har ett utvisningsbeslut och får inte längre bo kvar på flyktingboendet. Han säger själv att han saknar de nödvändiga handlingarna för att kunna lämna landet och återvända till Sudan.

– Jag har ingen jag kan bo hos eller få hjälp av. Jag har gjort allt Migrationsverket har bett mig göra, jag har samarbetat med dem hela tiden. Om de sagt att jag måste åka till Stockholm eller ambassaden så har jag gjort det, sa han till NSD.

Citat:
Emilia Granqvist arbetar också inom socialförvaltningen, men som enhetschef för boende och stöd inom LSS är den här situationen utanför hennes ansvarsområde. Hennes kontor ligger precis mittemot platsen där Najj sover, och hon möter honom dagligen.

– Det är hemskt. Jag har gråtit många gånger. Det ska ju finnas en nolltolerans mot hemlöshet, men tittar man ut genom mitt fönster ser man att det inte efterlevs, säger hon.

Hon pekar på de risker som situationen innebär.

– Det är farligt att inte ha ett tak över huvudet eller möjlighet att stänga ute om något skulle hända. Han kan inte låsa om sig. Jag tycker att det är fruktansvärt. Det är en enorm frustration att det inte finns medel för att hjälpa honom.

Emilia Granqvist och hennes kollegor har under flera dagar lämnat mat och dryck till Najj. Hon själv har dessutom gett honom påsar med hygienartiklar.

– Han stör ingen där han ligger. Alla som jobbar i den här korridoren har valt den här branschen för att vi vill arbeta med människor, ofta i utsatta situationer. Vi bryr oss om dem. Jag hoppas att hjälpen kommer fort och att det slutar bra för honom, säger hon.
Får man som chef göra detta på sin fritid? Jag tycker i så fall att det är fel.
Citera
2026-04-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Socialförvaltningen i Boden ligger ägg i vägg med migrationsverkets lokaler. Där har en person utan rätt att få stanna i Sverige, som är hemlös börjat sova utomhus, utanför lokalerna sedan någon vecka.
NSD rapporterar:

Jag har bara citerat 1/4 av en lång artikel. Vill absolut ite bryta mot upphovsrätten med långa citat.
Citera
2026-04-07, 19:28
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
NSD rapporterar:

Hon får väl ge hygienartiklar till vem hon vill, kan jag tänka mig.
Citera
2026-04-07, 19:41
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Ge mat och vatten till en hemlös och tycka hemlöshet är hemskt? Klart. Man får också köpa en majblomma, eller gå med i Djurens Vänner om man känner för det. Man får också vara rojalist och åka på resa med familjen och se på kungen när han fyller år.
Man får ha en swingerfest med sin man om man vill. Man får rösta på vilket parti man vill. Man får ha en rolig hatt på sig på semestern.

Man får köpa söndagskrysset eller lotter från den lokala sportföreningen också.
Citera
2026-04-07, 19:48
Medlem
kalkryggars avatar
Det är väl klart att alla måste ha rätt att på sin fritid hjälpa en hemlös.

Däremot så borde samhället skicka hem honom. Inget återvandringsbidrag.

Vad är det för papper han saknar? Det enda jag kan komma på är möjligtvis passet.

En enkel flygbiljett till Sudan med lite mat och fika på vägen borde max kosta 20 000 kr. Sen är han hemma igen. Så slipper han sova på gatan i Boden. Win win.
Citera
2026-04-07, 20:10
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är väl klart att alla måste ha rätt att på sin fritid hjälpa en hemlös.

Däremot så borde samhället skicka hem honom. Inget återvandringsbidrag.

Vad är det för papper han saknar? Det enda jag kan komma på är möjligtvis passet.

En enkel flygbiljett till Sudan med lite mat och fika på vägen borde max kosta 20 000 kr. Sen är han hemma igen. Så slipper han sova på gatan i Boden. Win win.
Det är knappt några utvisningar som verkställs ifrån sverige och som sagt det räcker med han vägrar förnya sitt pass så får han stanna.

Han har snart en stor lägenhet och maxat bidrag på livstid.
Citera
2026-04-07, 21:04
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
NSD rapporterar:

Det kanske hade varit bättre att de erbjudit en brits i sitt hus istället? Så de levde som de lärde. Men icke.
Citera
2026-04-08, 16:49
Medlem
Tjalle1s avatar
Hu så hemskt med en empatisk person.
Clownhögern är verkligen dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem