Citat:
Ursprungligen postat av
53....so what
Sedan Försäkringskassan tydligen har fått direktiv att starma åt det för de som inte kan påverka sin ekonomi genom att se över sina inkomster aktivt.
Det drabbar dom som t.ex. har månatliga förtidspensinsutbetalningar som försörjningsstöd, och kallas numera "biståndstagare". Deras bistånd ligger lågt så andra bidrag måste till, bl. an bostadstillägget.
Nu får bidragstagarna ett återbetalningskrav, retroaktivt sen 2021 baserat på 2020 års ansökan som tydligen legat fel. Bl.a. på beräkningsförfarandet, man har uppgivit sammanlagda inkomster, men inte uppdaterat allteftersom om man sparat något under aktuellt år. Detta har då Fk spunnit vidare på.
Ett sparande på 500 - 1000 kr per månad redovisningsskylldigt och således skall Fk då alltså justera bidrag därefter. Kan tyckas ok men blir krångligt att förnya/redovisa beloppen så ofta.
För de flesta antar jag att det bara sker per årsbasis då man ansöker på nytt, med förändrade belopp.
GÖR man det utan påpekan från Fk tror man att detta är ok, och åren löper på.
Men nu kommer alltså återbetalningskrav 5 år retroaktivt där Fk specar varje månad det utbetalts fel summa.
Varför i helvete har man inte sett till att få ordning på detta tidigare, ett brev hade ju varit bra att få i tid så detta kunde justeras.
Min fråga blir om någon drabbats av detta och hur era ev. kontakter med Fk har gått.
Ev överklaganden har dom redovisat tydligt, så där finns kanske inget att tillägga.
Men förfarandet att vänta 5 år stör mig.
Visst kan man klaga på att kravet kommer först nu 5 år senare, samtidigt har man ett eget ansvar att uppge korrekta uppgifter löpande.
Men det är lite intressant här att för beslut gjorda före September 2022 så gäller en tioårig preskriptionstid för Försäkringskassans beslut om återkrav. Detta har ändrats sen dess och beroende på när respektive beslut gjordes så blir förfarandet för respektive återkrav olika.
Kan vara värt att kolla upp.
Edit, tar tillbaka det sista. Då det ej passerat 5 år sen 1/9 2022 så borde inget beslut ha preskriberats ännu. Men för någon som söker på ämnet i framtiden kan det vara intressant.