2026-04-12, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Hur ska man kunna bevisa den lön man haft för 20+ år sedan och hur mycket man sparat av den, det går inte.
Du är verkligen jättekonstig. Det är väl ingen som begär att du ska visa vad du tjänat för tjugo år sedan.

Riksbanken vill att man ska berätta varifrån en dryg miljon i kontanter som varit i en flyttkartong kommit ifrån.
Citat:
Gota Bank är väl den första bank jag tänker på som har konkat men det finns fler, SEB var t.o.m. väldigt nära att konka. Det är inte konstigt om det finns en del som föredrar kontanter i hemmet framför att ha de i en bank. Du äger inte dina pengar i en bank, du har bara en fordran.
Det är såklart inte olagligt att vara korkad, men kan du ge någon anledning till att man ska förvara sina gamla hundralappar i en låda? Om pengarna var vita så hade man såklart satt in dem på banken och på ett konto som i alla fall ger lite ränta.

Kan du berätta för mig varför man sparar vita pengar i en låda?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-12 kl. 07:38.
Citera
2026-04-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du är verkligen jättekonstig. Det är väl ingen som begär att du ska visa vad du tjänat för tjugo år sedan.

Jo det är vad jag måste göra om jag ska styrka ursprunget av mina tillgångar.
Med din princip att staten kan konfiskera tillgångar som man inte kan bevisa ursprunget för skulle hela min förmögenhet kunna konfiskeras.

Citat:
Riksbanken vill att man ska berätta varifrån en dryg miljon i kontanter som varit i en flyttkartong kommit ifrån.
Och vilka med konton där förlorade sina pengar?

Du frågade om banker som gått i konkurs. Det har hänt och du äger inte ens pengarna du har på ett bankkonto så det är inte orimligt att det finns personer som föredrar att verkligen äga sina pengar genom att förvara sedlar hemma. Alla tänker inte som du.
Citera
2026-04-12, 08:05
Medlem
Citat:
Det är omvänd bevisbörda. Du måste styrka att du inte begått brott. Eller i detta fall måste du även styrka att dina döda föräldrar inte har begått brott, det är en omöjlighet.

Är man kommunist gillar man kanske det.
Vilka brott snackar du om, det är inga brott som skett. Man ska förklara pengarnas ursprung och presentera underlag som ger stöd åt förklaringen inget annat.
Citera
2026-04-12, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollaKolla
Jag svarar i egenskap av "andra", men snuttefilt har jag ingen, bara sunt förnuft.

Se mitt tidigare svarsinlägg om möjliga förklaringar till sparade kontanter och tänk dig följande:
Låt säga att paret hade sparat skattade kontanter genom åren (fram till ny lagstiftning kom) med ett belopp som motsvarar 1.950.000 och de senaste 10 åren har de sparat 50.000 som går att bevisa genom att det kan finnas underlag från banker på en smärre summa av totalen - tycker du då att det är helt okey att sonen blir nekad att lösa in sitt arv bara för att merparten av de sparade kontanta tillgångarna inte går att spåra?

Självfallet går de inte att spåra om de härrör från längre tid tillbaka.

Regler är som de är, men arvtagaren kan ju uppenbarligen inte redovisa det kontanta arvet om han nu finner det liggandes någonstans gömda inne i väggarna.
Här är kravet från myndigheten:
Förklara pengarnas ursprung och presentera underlag som ger stöd åt förklaringen.

Var någonstans ser du att man kräver bevis? Vet inte vad det är som hindrar dig att tänka klart, är det ditt hat mot myndigheter eller att du älskar kontanter?
Citera
2026-04-12, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Vilka brott snackar du om, det är inga brott som skett. Man ska förklara pengarnas ursprung och presentera underlag som ger stöd åt förklaringen inget annat.

Häng med lite nu, inget brott har styrkts men pengarna har ändå konfiskerats eftersom han inte kan bevisa att något brott inte har begåtts.

Omvänd bevisbörda, du måste kunna bevisa inte bara din egen oskuld men även dina föräldrars oskuld efter deras död.

Citat:
Här är kravet från myndigheten:
Förklara pengarnas ursprung och presentera underlag som ger stöd åt förklaringen.

Var någonstans ser du att man kräver bevis? Vet inte vad det är som hindrar dig att tänka klart, är det ditt hat mot myndigheter eller att du älskar kontanter?

Det låter som du inte vet vad ordet bevis betyder.
Senast redigerad av ZenFinancier 2026-04-12 kl. 08:32.
Citera
2026-04-12, 11:11
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

Ja och hur gör man det ? säga bara att din döda mormor har sparat kontanter i 20 år kommer inte banken godkänna
Citera
2026-04-12, 12:03
Medlem
SysterMorbids avatar
Han ärvde ju inte en miljon i kontanter? Då de inte är värda något längre.
Citera
2026-04-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Han ärvde ju inte en miljon i kontanter? Då de inte är värda något längre.
Vad menar du? Det var en miljon i kontanter han ärvde, påstår han.
Citera
2026-04-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Just det här med omvänd bevisbörda är det jag tycker är problematiskt i rättssystemet det är ju enbart när det gäller ekonomi som det tillämpas , man borde fundera på hur det skulle slå i övriga rättsfall.
Om slumpvis vald person A inte kan bevisa att han inte mördade person B så riskerar A 20 års fängelse till livstid samma praxis borde gälla i hela rättssystemet

Dom ser det inte som samma sak, det är lite fem myror är fler än elva elefanter när det kommer till principen om att behöva bevisa sin oskuld.
Handlar det om brott så tycker alla att det är självklart, men handlar det om pengar så håller dom inte längre samma princip som sann.
Det är en pragmatisk lagstiftning som inte bryr sig om ärkeprinciper, mao, dom skiter i om några oskyldiga blir av med sina ärliga pengar så länge dom kan stoppa någon brottsling.
Jag tror att sådant principglideri till slut får konsekvenser som innebär kollaps av samhället.
Citera
2026-04-12, 12:49
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Vad menar du? Det var en miljon i kontanter han ärvde, påstår han.

Han ärvde ju bara papper? 1 miljon i gamla kontanter, som nu inte är värda ett skit?
Citera
2026-04-12, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Han ärvde ju bara papper? 1 miljon i gamla kontanter, som nu inte är värda ett skit?
De är värda beloppet som står på sedlarna, problemet är att han inte kan berätta varifrån pengarna kommer.
Citera
2026-04-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja och hur gör man det ? säga bara att din döda mormor har sparat kontanter i 20 år kommer inte banken godkänna

Precis, det är hela problemet. Det är i praktiken omöjligt att bevisa, eller som vissa skriver “förklara”, fast de egentligen menar en förklaring som ska kunna styrkas i bevis.
Men det går helt enkelt inte att bevisa sådant i efterhand, och samma princip kommer ju troligen gälla för allt som ärvs om man drar det bortom just exemplet med gamla sedlar.
Du kan lika gärna hitta en Ming-vas värd en miljon på farmors vind, och banken kommer ställa samma fråga om du säljerden: “var kommer pengarna ifrån?”

- “Eh, jo, farmor köpte saker på loppis ofta, bland annat den här vasen som vi inte visste var värd så här mycket.”
- “Jaha. Har ni något som styrker det?”
- “Nej inget direkt konkret bevis... Farmor är död sedan länge och vi vet inte exakt var hon köpte den.”
- “Då blir det beslag och förverkande av pengarna.”
- “Jaha. Ja tack då…”
Senast redigerad av The-Servant 2026-04-12 kl. 13:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in