2026-04-12, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om någon kommer på dig med att du har en sak som någon annan äger, kan man då ta den saken från dig och ge tillbaka till den rätta ägaren?

Då får man väl först bevisa vem som är ägare av denna sak.
Med omvänd bevisbörda är det ingen rättsstat.
Citera
2026-04-12, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Då får man väl först bevisa vem som är ägare av denna sak.
Med omvänd bevisbörda är det ingen rättsstat.
Okej, vi ser uppenbart olika på det hela. Jag anser att man ska kunna visa att pengarna man har är vita och inte kommer från skattefiffel eller bankrån.
Citera
2026-04-12, 05:44
Medlem
Citat:
Okej, vi ser uppenbart olika på det hela. Jag anser att man ska kunna visa att pengarna man har är vita och inte kommer från skattefiffel eller bankrån.

Då tycker jag man ska vara konsekvent och kräva att du bevisar att du inte har begått något annat brott heller. I annat fall döms du till 10 års fängelse. Passar alla med kommunistiskt tänk.
Citera
2026-04-12, 05:48
Medlem
Citat:
Då tycker jag man ska vara konsekvent och kräva att du bevisar att du inte har begått något annat brott heller. I annat fall döms du till 10 års fängelse. Passar alla med kommunistiskt tänk.
Ingen här är dömd, det bara handlar om att det man inte bevisligen äger, konfiskeras.
Citera
2026-04-12, 05:52
Medlem
Citat:
Ingen här är dömd, det bara handlar om att det man inte bevisligen äger, konfiskeras.

Ingen är dömd men pengar konfiskeras ändå, rättsvidrigt som sagt. Då kan vi spärra in dig i fängelse också utan att du är dömd.
Citera
2026-04-12, 05:54
Medlem
Citat:
Ingen är dömd men pengar konfiskeras ändå, rättsvidrigt som sagt. Då kan vi spärra in dig i fängelse också utan att du är dömd.
Tycker att metoden att kolla varifrån pengarna kommer är en bra metod.
Citera
2026-04-12, 05:58
Medlem
Citat:
Tycker att metoden att kolla varifrån pengarna kommer är en bra metod.

Du säger det ja och jag tycker det är en bra metod att spärra in dig i fängelse om du inte kan bevisa att du inte har begått brott.

Dessutom är det omöjligt för mig att bevisa var mina pengar kommer ifrån. Det är investeringar som pågått i årtionden och det finns ingen dokumentation för så lång tid. Mina arvtagare skulle förstås ha ännu sämre möjligheter att bevisa ursprunget för pengarna, de har ingen koll på min ekonomi.
Citera
2026-04-12, 06:02
Medlem
Citat:
Du säger det ja och jag tycker det är en bra metod att spärra in dig i fängelse om du inte kan bevisa att du inte har begått brott.

Dessutom är det omöjligt för mig att bevisa var mina pengar kommer ifrån. Det är investeringar som pågått i årtionden och det finns ingen dokumentation för så lång tid. Mina arvtagare skulle förstås ha ännu sämre möjligheter att bevisa ursprunget för pengarna, de har ingen koll på min ekonomi.
Vad handlar det om för investeringar som du inte kan verifiera?
Citera
2026-04-12, 06:04
Medlem
Citat:
Vad handlar det om för investeringar som du inte kan verifiera?

Investeringar på börsen och var dessa pengar jag investerat kommit ifrån. Det är tekniskt omöjligt att få fram dokumentation som är årtionden gamla. Helt omöjligt.
Citera
2026-04-12, 06:06
Medlem
Citat:
Investeringar på börsen och var dessa pengar jag investerat kommit ifrån. Det är tekniskt omöjligt att få fram dokumentation som är årtionden gamla. Helt omöjligt.
Så dina affärer på börsen saknar dokumentation? Konstigt.

Nu har jag inte testat att sätta in pengar på mitt Avanza eller Nordnet från något annat konto än mitt eget, men jag tror nog att de skulle fråga var pengarna kommer ifrån.

Knappast att jag skulle kunna komma dit med en flyttlåda med en dryg miljon och bara liksom, tänkte köpa Investor. Och ändå så dömer inte Avanza någon, de bara anser att jag inte kan visa varifrån pengarna kommer. Som typ Riksbanken gjort nu.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-12 kl. 06:10.
Citera
2026-04-12, 06:10
Medlem
Citat:
Så dina affärer på börsen saknar dokumentation? Konstigt.

Det är inget konstigt, kraven på dokumentation för banker och privatpersoner begränsas till 10 år. Jag har en aktie som jag har försökt att få fram köpnotor på men det har varit omöjligt. Den aktien kommer från Nordnet men de har misslyckats att få fram dokumentation åt mig.

Jag har använt flera banker och mäklare genom åren och flera av dem finns inte ens längre kvar. Ännu värre blir det för mina arvtagare som inte ens har en aning om vilka jag har använt. Du förstår verkligen inte hur det fungerar och har fungerat de senaste 50 åren, du är helt okunnig.
Senast redigerad av ZenFinancier 2026-04-12 kl. 06:13.
Citera
2026-04-12, 06:14
Medlem
Citat:
Det är inget konstigt, kraven på dokumentation för banker och privatpersoner begränsas till 10 år. Jag har en aktie som jag har försökt att få fram köpnotor på men det har varit omöjligt.

Jag har använt flera banker och mäklare genom åren och flera av dem finns inte ens längre kvar. Ännu värre blir det för mina arvtagare som inte ens har en aning om vilka jag har använt. Du förstår verkligen inte hur det fungerar och har fungerat de senaste 50 åren, du är helt okunnig.
Då är det inte en publik aktie som du har. Hur som, företaget som du har aktien i har en aktiebok där det framgår vilka som äger aktier. Det finns väl dokumenterat, så ditt aktieexempel faller platt.

Jag kan förstå om man köpt smycken och guld och har svårt att visa dokumentation, men av vilken anledning skulle någon samla kontanter i en låda om det inte är svarta pengar? Kanske sonen ska visa bevis på att föräldrarna var dumma i huvudet?

Av vilken anledning försöker du få fram köpnotor? Påstås det att du inte har aktien?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-12 kl. 06:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in