Förr när det var mer brist på arbetskraft än brist på arbeten så var det ganska enkelt för folk att de kunde känna att nu var det nog med arbetslöshet, så åkte de in till fabriken och satte sig i väntrummet i "anställningskontoret" och väntade på sin tur. Då hade de inte med sig CV. Det hade inte folk förr om det inte var på lite högre tjänster och så kallades det för resumé. De hade gymnasiebetyg med sig och nykammat huvud.
När det blev deras tur så sa de att de ville ha jobb och hon som tog emot sa att hon skulle kontakta en förman så han kunde komma upp och hämta. Förmannen kom, skakade hand och tog en koncentrerad blick på mannen under några sekunder och sen frågade när han kunde börja.
I vissa fall så var den jobbsökande ombytt till overall redan samma eftermiddag. Inte helt ovanligt faktiskt.
När han ville sluta så var det i undantagsfall som han meddelade förmanen om att han avsåg sluta om någon undrade varför han inte återvände efter lunch.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kapitalistkalle
Idag går det nog inte för alla jobb går genom rekryterare som jobbar hemifrån.
Till viss del har du fel. Det beror helt på var det är.
Jag har anställt ganska många till tech branschen. Visa som visat framfötterna och dykt upp har jag bokat in intervju med och de har någon slags pluspoäng av att visa sig vara mer framåt.
Jag vet att andra som anställer resonerar på samma sätt.
Men jag skulle nog säga att det bästa sättet idag är att ge sig ut på mässor där företag finns och visa sitt intresse.