2026-04-06, 22:17
Medlem
Hur kan man hjälpa anhöriga att kunna få ekonomisk kontroll juridiskt när en person sitter häktad, men ej är nåbar på något sätt?

Det har också visat sig att den häktades mamma plockat på sig räkningar som ännu inte betalats och inte heller kommer betalas om man skall tro informationen, vilket jag gör.
De anhöriga är mina myndiga barn, men de är precis myndiga. De vet inget om detta och får heller inte hjälp av farmor utan de blir bortmotade från sitt hem. Huset det gäller ägs av pappan. Bilarna ägs av pappan, men är barnens egentligen.

Hur går man tillväga för att juridiskt få kontroll över situationen ekonomiskt så de kan få ha kvar sitt hem och bilar? Samt att farmor som plockar på sig räkningar, gör hon sig skyldig till något brott?
räkningar är ju digitala också, hur får man tag på dom?

Jag och barnens pappa har ingen relation. Det här handlar om att hjälpa mina barn.
Senast redigerad av Jagvetdinhemlighet 2026-04-06 kl. 22:49.
Citera
2026-04-07, 02:06
Medlem
Utveckla "ej nåbar på något sätt"? Du/dina barn får helt enkelt kontakta den intagne via brev, hur detta går till beror på om du vet vart han sitter häktad? Har ombudet/advokaten kontaktat er? Vet du inte vart din f.d. partner sitter häktad så finns det tydlig information på kriminalvårdens hemsida hur man adresserar och postar brevet och vad du bör ha med i brevet om ni önskar kontakt. Sitter han med restriktioner kan du räkna med att åklagaren kommer granska brevet.

Det finns många vägar att går juridiskt, men jag föreslår att du börjar med det ovan anförda dvs. kontaktar ombudet eller skickar ett brev.

Ja stackars farmor kan bli skadeståndsskyldig och eventuellt göra sig skyldig till det lite allvarligare brottet trolöshet mot huvudman om hon nu råkar sitta på en fullmakt.
Citera
2026-04-07, 06:19
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Så du vill att myndiga personer ska få kontroll över bilar och pengar som ägs av en annan myndig person för att denna person (deras far) nu häktats och du fattar nu att allt kommer tas av kronofogden? Du vill rädda det som räddas kan?
Citera
2026-04-07, 12:32
Medlem
Ni kan fortfarande få kontakt med din man genom besök/post, såvida denna inte har restriktioner dvs. Om du inte vet var han är häktad är det bara att posta brev till valfritt häkte/anstalt så skickar dom vidare det dit det ska (inte dumt att skicka med ett frimärke eller två i brevet inte säkert att han har några frimärken så han kan svara!). Att ta en annan människas post och undanhålla denna är såvitt jag förstår det inte lagligt i sverige - så jag hade kontaktat kärringen och sagt att hon lämnar över räkningarna eller blir polisanmäld (spela för all del in samtalet så du har en inspelning där hon erkänner att hon tagit breven). Kan va klokt att försöka ta reda på vem din mans försvarare är så kan ni hålla kontakt genom försvararen iom att din man har rätt att begära tfn samtal med sin försvarare när han vill medan har än häktad och kriminalvården ska se till att han då får kontakt med advokaten.
Senast redigerad av NZT1337 2026-04-07 kl. 12:39.
Citera
2026-04-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Ni kan fortfarande få kontakt med din man genom besök/post, såvida denna inte har restriktioner dvs. Om du inte vet var han är häktad är det bara att posta brev till valfritt häkte/anstalt så skickar dom vidare det dit det ska (inte dumt att skicka med ett frimärke eller två i brevet inte säkert att han har några frimärken så han kan svara!). Att ta en annan människas post och undanhålla denna är såvitt jag förstår det inte lagligt i sverige - så jag hade kontaktat kärringen och sagt att hon lämnar över räkningarna eller blir polisanmäld (spela för all del in samtalet så du har en inspelning där hon erkänner att hon tagit breven). Kan va klokt att försöka ta reda på vem din mans försvarare är så kan ni hålla kontakt genom försvararen iom att din man har rätt att begära tfn samtal med sin försvarare när han vill medan har än häktad och kriminalvården ska se till att han då får kontakt med advokaten.
Tack. Brev är nu skickade och porton finns med. Hoppas han får dom och han tar till sig allvaret i situationen.

Farmodern säger nu att hon lämnat räkningar vidare till hans advokat, har nu ingen aning om vad som händer med dom.
Hon är ombedd att inte ta hand om fler räkningar utan det sköter barnen from nu.

Försvararen svarar inte på mail och är inte nåbar på telefon annat än via meddelanden än så länge.

Och han är inte min man. Han är mina barns pappa. Vi har både myndiga och omyndiga barn tillsammans. Detta handlar som sagt om att hjälpa barnen ha kvar sitt vanliga liv och hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in