2026-04-06, 14:41
Medlem
Tråknicks avatar
Brf Kåken renoveras just nu. Huset är isklätt i byggnadsställningar och vad den där plasten nu heter som sitter utanpå dom. Fönstren är i sin tur plastade utanpå, även ventilationen är igensatt.

Det har redan börjat bli varmt och kvavt inomhus och det är ännu bara april, halvskoj när renoveringen ska pågå till september.

En portabel ac är ju inte jättedyr, men vad gör jag av varmluften den släpper ut?

Ett av fönstren går att öppna för viss vädring, trots att det sitter plast över. Men man vill ju gärna inte ha öppna fönster på dagarna med byggnadsställningar.

Min enda ide är att skaffa ett köksfläkts-rör, är väl i nån slags flexibel metall, montera på det på acns utlopp och sticka ut genom brevinkastet. Sjuk lösning såklart, men grannarna bör ha överinseende eftersom vi alla kommer ha samma problem. Posten kan dom ju lägga i en låda utanför dörren, huset är litet och det är inget spring i trappen.

Annars kan man väl bara ha på avfuktare, eller har jag fel där? Den måste väl kyla för att fukta av?
Citera
2026-04-06, 14:56
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Brf Kåken renoveras just nu. Huset är isklätt i byggnadsställningar och vad den där plasten nu heter som sitter utanpå dom. Fönstren är i sin tur plastade utanpå, även ventilationen är igensatt.

Det har redan börjat bli varmt och kvavt inomhus och det är ännu bara april, halvskoj när renoveringen ska pågå till september.

En portabel ac är ju inte jättedyr, men vad gör jag av varmluften den släpper ut?

Ett av fönstren går att öppna för viss vädring, trots att det sitter plast över. Men man vill ju gärna inte ha öppna fönster på dagarna med byggnadsställningar.

Min enda ide är att skaffa ett köksfläkts-rör, är väl i nån slags flexibel metall, montera på det på acns utlopp och sticka ut genom brevinkastet. Sjuk lösning såklart, men grannarna bör ha överinseende eftersom vi alla kommer ha samma problem. Posten kan dom ju lägga i en låda utanför dörren, huset är litet och det är inget spring i trappen.

Annars kan man väl bara ha på avfuktare, eller har jag fel där? Den måste väl kyla för att fukta av?

Ta iut fönstret,sätt fast en osb-platta med hål i och träd utluftningshålet och dräneringsröret genom plattan ?
Citera
2026-04-06, 15:09
Medlem
NyaHenriksss avatar
Som ovanstående skrev, en träskiva att tillfälligt ersätta fönstret med.
Alternativ 2 som kan funka.
Sätt frånluftslangen till luftventilen i badrummet eller kökskåpan.
De är oftast av mindre diameter men det kan funka om du inte kör acn på max.
Citera
2026-04-06, 15:26
Medlem
Jag hade skickat in varmluften på toaletten, där måste finnas utsug för luften.

Är ju bara att slänga in slangen från ACn i dörrglipan, behöver nog inte ens täta glipan iom att toaluften sugs ut via ventilationen.
Jag brukar iaf bara hänga ut ACslangen genom fönstret i fritidshuset vi har, i fönsterspringan, (ca15cm behövs) har aldrig behövt hålla på att täta.
Citera
2026-04-06, 16:03
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Ta iut fönstret,sätt fast en osb-platta med hål i och träd utluftningshålet och dräneringsröret genom plattan ?

Ja, problemet är att det är mitt i stan och ska man göra det någorlunda säkert så lär det bli rejäl åverkan på fönsterkarmen, sen är ju fönstren igensatta av en anledning, som väl iofs handlar om att skydda fönstren, vilket man ju själv gör när man plockar väck det.
Citera
2026-04-06, 16:05
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Som ovanstående skrev, en träskiva att tillfälligt ersätta fönstret med.
Alternativ 2 som kan funka.
Sätt frånluftslangen till luftventilen i badrummet eller kökskåpan.
De är oftast av mindre diameter men det kan funka om du inte kör acn på max.

Jädra bra tips med ventilen i köket, den kan dom knappast ha satt igen. Frågan är bara om det är nåt drag alls där.
Citera
2026-04-06, 16:18
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Jädra bra tips med ventilen i köket, den kan dom knappast ha satt igen. Frågan är bara om det är nåt drag alls där.

Det behövs inget drag.
Acn blåser ut luften.
Det viktiga är att inte köra full hastighet eftersom acns rör är tjockt och husets rör är tunnare.
Kör du acn på låg effekt är jag övertygad att det funkar, kör du på max kommer acn överhetta och stänga av.
Jag har testat själv 👍
Citera
2026-04-06, 16:23
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag hade skickat in varmluften på toaletten, där måste finnas utsug för luften.

Är ju bara att slänga in slangen från ACn i dörrglipan, behöver nog inte ens täta glipan iom att toaluften sugs ut via ventilationen.
Jag brukar iaf bara hänga ut ACslangen genom fönstret i fritidshuset vi har, i fönsterspringan, (ca15cm behövs) har aldrig behövt hålla på att täta.
Nä!
Har lägenheten självdrag så är det en riktigt dålig lösning eftersom acn blåser ut en riktigt kraftig luftström och den mängden luft kan inte ett självdrag vädra ut.
Har lägenheten mekanisk frånluft så är det fortfarande en dålig idé pga samma anledning, acn blåser ut varm luft i betydligt större mängd än vad frånluften kan hantera.
Att ansluta frånluftsslangen direkt till frånluftsdonet funkar om man inte kör acn på högsta hastighet (luftflöde)
Citera
2026-04-06, 16:24
Medlem
Citat:

Tipsen om att leda ut AC-värmen via ventiler tror jag är bra. Ska dock medge att jag själv bara har erfarenhet av att skicka ut luften via fönsterspringa.

Men jag undrar: kan det ens vara lagligt att hålla lägenheter inplastade utan ventilation så länge? Det lär ju bli fler problem med inomhusmiljön än "bara" alltför hög värme.
Citera
2026-04-06, 22:00
Medlem
sommarlovs avatar
Så länge utomhusluften är kallare än inomhus på 20 grader, måste det vara rimligare att vädra, på något sätt!
Citera
2026-04-12, 15:37
Medlem
Citat:
Fungerar inte för att kyla ner lägenheten. Även om avfuktaren producerar kyla lokalt i en del av apparaten kommer den att värma upp omgivningen mer än så, med en uppvärmning av rummet totalt sett. Lite som att försöka kyla ner ett rum genom att öppna dörren till kyl- eller frysskåp. Elektriskt producerad kyla handlar egentligen om att flytta värme, och värmen måste ha någonstans att ta vägen. Avfuktaren är inget undantag för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in