2026-04-06, 10:33
Medlem
Ska separera med min sambo och har en förmögenhet i skulder. Vi bor i hennes lägenhet och jag undrar hur jag ska kunna lösa ett boende? Kan man ta hjälp av soc för sånt? Finns barn med i bilden.

P.s Vi klarar ekonomi och barnens behov utan problem, det är just nu när vi ska separera som det kör ihop sig för mig d.s
Citera
2026-04-06, 10:40
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tror att du kan räkna med att du hamnar längst ner i botten. Troligen är det väl så att barnen kommer att bo hos din sambo eller flickvän.
Då har du väldigt svårt att få lägenhet med tanke på att du har skulder. Även att du inte har några skulder på lägenhet eller hyra så ligger du längst ner i botten.
Det innebär att det enda alternativet är att du bor på vandrarhem eller inneboende hos någon.
Man kan prova en privat fastighetsägare och förklara läget. Men risken är att fastighetsägaren kommer att backa med tanke på dina skulder.

Har du ett arbete eller hur ser situationen ut?
Allting beror ju lite grann på var i Sverige du bor. Om du bor i större städer så tror jag att Risken är minimal att du får en lägenhet. Så illa är samhället idag.
Citera
2026-04-06, 10:42
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Kontakta socialkontoret i kommunen där du bor. De kan kanske hjälpa dig med boende, eller ge dig råd om hur du ska göra!
Citera
2026-04-06, 10:51
Medlem
MDTAAs avatar
Kan du skriva om trådstarten, och kanske komma med lite mer fakta för att faktiskt få några goda råd ?

Var bor ni
När skall separation ske
Hur mycket skuld
Har du / ni arbete
Har ni andra tillgångar
Hur gamla är barnen
Hur gamla är ni
Hur många barn

Det jag försöker säga är att du har för lite information för att du skall kunna få bra råd.
Citera
2026-04-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDTAA
Kan du skriva om trådstarten, och kanske komma med lite mer fakta för att faktiskt få några goda råd ?

Var bor ni
När skall separation ske
Hur mycket skuld
Har du / ni arbete
Har ni andra tillgångar
Hur gamla är barnen
Hur gamla är ni
Hur många barn

Det jag försöker säga är att du har för lite information för att du skall kunna få bra råd.
Bor några mil utanför Stockholm
Har cirka 800k i dåliga lån
Jag har eget företag och plockar ut cirka 40 netto (ganska nyöppnat) ungefär 30 av dessa går på lån
Inga andra tillgångar
5 årig dotter
Vi är båda i 35 års ålder
Citera
2026-04-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellerinen-2
Kontakta socialkontoret i kommunen där du bor. De kan kanske hjälpa dig med boende, eller ge dig råd om hur du ska göra!
Ja, det känns som den enda utvägen
Citera
2026-04-06, 11:42
Medlem
Tomtekukars avatar
Det du beskriver är ett klassiskt asymmetriskt separationsscenario. Den som äger boendet har alla kort, juridiskt, praktiskt och psykologiskt. Och systemet är konstruerat så att den utan boende per automatik blir problemet att lösa, inte personen som sitter kvar med nyckeln.

Skulder kan hanteras. Kronofogden är inget monster. Men hemlöshet i kombination med barn är ett läge du måste ta ut ur händerna på motparten nu, innan separationen formaliseras, inte efter.

Soc kan hjälpa akut, men deras definition av "akut" och din är förmodligen inte densamma. Ring ändå.
Och för att svara på det outtalade: ja, ibland måste en part bära hela kostnaden för att den andre ska slippa. Det kallas inte rättvisa. Det kallas verklighet. Frågan är bara vem som bestämmer vem som är vem.
Citera
2026-04-06, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tror att du kan räkna med att du hamnar längst ner i botten. Troligen är det väl så att barnen kommer att bo hos din sambo eller flickvän.
Då har du väldigt svårt att få lägenhet med tanke på att du har skulder. Även att du inte har några skulder på lägenhet eller hyra så ligger du längst ner i botten.
Det innebär att det enda alternativet är att du bor på vandrarhem eller inneboende hos någon.
Man kan prova en privat fastighetsägare och förklara läget. Men risken är att fastighetsägaren kommer att backa med tanke på dina skulder.

Har du ett arbete eller hur ser situationen ut?
Allting beror ju lite grann på var i Sverige du bor. Om du bor i större städer så tror jag att Risken är minimal att du får en lägenhet. Så illa är samhället idag.
Missade att citera dig, har svarat tidigare i tråden
Citera
2026-04-06, 12:18
Medlem
StonedMonkeys avatar
Soc kan betala hyran (Finns ett maxbelopp, prata med dom om vad det ligger på) men dom hjälper dig inte att fixa ett hyreskontrakt, det är någonting man får lösa själv, beroende på vart du bor kan det bli svårt att hitta någon hyresvärd som tar emot dig med skulder, alternativen då är att fixa en borgenär eller att hyra i andra hand, lycka till!
Citera
2026-04-06, 12:23
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tänkte på detta finns det inget alternativ att söka en lägenhet till i samma område. Ni kanske har en bra kommunikation du och din sambo eller fru.
Då kanske hon kan ställa upp och stå på lägenheten. Då kan man kringå systemet på något konstigt sätt.
Under förutsättning att det inte är en bostadsrätt kan man ju faktiskt hyra i andra hand idag.
Jag tänker med tanke på att du har betalningsanmärkningar så är risken 95% att du inte kommer att lösa detta.

Man kan alltid höra med soc men jag tror att det är väldigt svårt att få lägenhet eller hjälp från soc i detta läge.
Annars är ju alternativet att försöka annonsera på Blocket Marketplace eller på olika grupper på Facebook för att hitta något boende. Det största problemet är väl att du måste satsa på någon privat.
Du har ändå ganska bra inkomst även att du betalar mycket i lån. Det kan avgöra för en privat ägare men inte för ett företag. Företaget har stängt alla fingrar så att man inte kan se mellan fingrarna.
Problemet är att man har någon form av jävla mall man ska följa.
Citera
2026-04-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Soc kan betala hyran (Finns ett maxbelopp, prata med dom om vad det ligger på) men dom hjälper dig inte att fixa ett hyreskontrakt, det är någonting man får lösa själv, beroende på vart du bor kan det bli svårt att hitta någon hyresvärd som tar emot dig med skulder, alternativen då är att fixa en borgenär eller att hyra i andra hand, lycka till!
Tack för det svaret!
Citera
2026-04-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tänkte på detta finns det inget alternativ att söka en lägenhet till i samma område. Ni kanske har en bra kommunikation du och din sambo eller fru.
Då kanske hon kan ställa upp och stå på lägenheten. Då kan man kringå systemet på något konstigt sätt.
Under förutsättning att det inte är en bostadsrätt kan man ju faktiskt hyra i andra hand idag.
Jag tänker med tanke på att du har betalningsanmärkningar så är risken 95% att du inte kommer att lösa detta.

Man kan alltid höra med soc men jag tror att det är väldigt svårt att få lägenhet eller hjälp från soc i detta läge.
Annars är ju alternativet att försöka annonsera på Blocket Marketplace eller på olika grupper på Facebook för att hitta något boende. Det största problemet är väl att du måste satsa på någon privat.
Du har ändå ganska bra inkomst även att du betalar mycket i lån. Det kan avgöra för en privat ägare men inte för ett företag. Företaget har stängt alla fingrar så att man inte kan se mellan fingrarna.
Problemet är att man har någon form av jävla mall man ska följa.
Tack för svar! Har nog varit otydlig, jag har inga betalningsanmärkningar. Jag kan inte hyra någon lokal och bo där och betala med företaget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in