2026-04-06, 09:08
Medlem
Hej, jag heter Alan och är 27 år. Eftersom jag är intresserad av personlig utveckling och varken vill flytta med min familj till USA eller stanna kvar i mitt hemland (Mexiko) började jag leta efter olika alternativ för min framtid. Efter att ha övervägt flera alternativ i Europa bestämde jag mig för att Sverige skulle vara ett fantastiskt val. Av det jag har sett på internet är det en otroligt vacker plats och helt annorlunda jämfört med där jag bor (en öken full av fabriker). Jag är väldigt förväntansfull över idén och det verkar som att det är möjligt att genomföra den, men jag skulle vilja veta vad som väntar mig där när min ansökan är klar. Det finns några saker som har snurrat i mitt huvud den senaste tiden. Jag förstår inte helt kulturen kring ”lagom”. Jag vet också att det finns många muslimer och människor från Mellanöstern i ert land. Det är människor med mycket extremistiska religiösa åsikter och fördomar, och med tanke på deras historia med spansktalande länder tvivlar jag på att de är den typ av människor jag skulle vilja umgås med. Jag vet inte heller om de kan döma mig efter mitt utseende eller om jag kommer att sticka ut på ett negativt sätt (jag har svart hår, är 1,86 meter lång, ganska muskulös och har bruna ögon). Jag skulle också vilja få några råd om reglerna. Här i Mexiko normaliseras korruptionen redan från barndomen. Det är helt normalt att bryta mot reglerna eller begå ett mindre brott och lösa det med vad som motsvarar 200 kronor. Språkmässigt går det inte så dåligt för mig; jag tror att jag kommer att kunna tala svenska till 80 % redan före juni. Framför allt har jag stor kompetens inom förbränningsmotorer. Jag har en certifiering från Subaru och en från GMC, och funderar på att ta en från Volkswagen också. Jag förstår att elektrifieringen av bilar är mycket längre framme i ditt land än här. Jag vet inte om det kommer att begränsa mina möjligheter att få ett bra jobb alltför mycket, Jag uppskattar verkligen alla ärliga åsikter och råd
Citera
2026-04-06, 09:12
Medlem
På vilken grund har du ansökt om uppehållstillstånd? Studier? Kärlek?
Citera
2026-04-06, 09:14
Medlem
991ESSs avatar
Svenska kvinnor tycker att svenska män är extremister och att ISIS al qaida och Hamas är normala. Politiskt i sverige är islamister, HBTQPEDO och feminister typiskt i samma partier. Jag skulle rekommendera Danmark.
Citera
2026-04-06, 09:17
Medlem
halaltarzans avatar
Hombre, satsa på att bosätta dig på Södermalm i Sthlm. Mycket hippiebrudar där som pratar spanska, och som gärna tar hand om latinos. Ett riktigt bra ställe att bo på enligt mig.
Citera
2026-04-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
På vilken grund har du ansökt om uppehållstillstånd? Studier? Kärlek?
Jag strävar bara efter ekonomisk och yrkesmässig utveckling, och ja, social utveckling också, även om mitt huvudsakliga mål är att utvecklas yrkesmässigt. När det gäller kärlek lägger jag faktiskt inte så stor vikt vid det
Citera
2026-04-06, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Hombre, satsa på att bosätta dig på Södermalm i Sthlm. Mycket hippiebrudar där som pratar spanska, och som gärna tar hand om latinos. Ett riktigt bra ställe att bo på enligt mig.
Hahaha, det är inte precis vad jag letar efter, men jag ska ha det i åtanke, kompis. Tack! Jag ska i alla fall försöka hitta det billigaste stället jag kan hitta i närheten av Stockholm. Jag vill utnyttja min initiala budget så mycket som möjligt.
Citera
2026-04-06, 09:28
Medlem
Innan du flyttar hit, måste du ha ett jobb, och prata bra svenska. Hur ska du annars kunna försörja dig? Och hur ska du klara de svenska facktermerna när det gäller ditt jobb? Då kan du inte prata spanska.
Senast redigerad av Newton555 2026-04-06 kl. 09:37.
Citera
2026-04-06, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGlS
Jag strävar bara efter ekonomisk och yrkesmässig utveckling, och ja, social utveckling också, även om mitt huvudsakliga mål är att utvecklas yrkesmässigt. När det gäller kärlek lägger jag faktiskt inte så stor vikt vid det
Fast det är ingen grund att bevilja någon uppehållstillstånd på. Du kan få uppehållstillstånd om du ska arbeta i Sverige (det krävs då ett konkret jobberbjudande från ett företag), eller att du ska studera i Sverige (det krävs ett antagningsbesked), att du ska flytta till någon som bor i Sverige eller att du beviljas asyl (något varken folk från Mexico eller USA får).

Så om du i ansökan uppgett personlig utveckling som skäl till att du vill flytta till Sverige kommer du att få avslag.
Citera
2026-04-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Innan du flyttar hit, måste du ha ett jobb, och prata bra svenska. Hur ska du annars kunna försörja dig? Och hur ska du klara de svenska facktermerna när det gäller ditt jobb? Då kan du inte prata spanska.
Jag vet att eftersom jag kommer från Mexiko behöver jag ett formellt jobberbjudande för att kunna flytta hit med uppehållstillstånd, eftersom jag inte vill studera. Jag klarar mig ganska bra på svenska; jag brukar öva genom att titta på tv-serier eller filmer helt på svenska, men jag behöver fortfarande bli bättre. Jag talar redan engelska, men när jag kontaktade en invandringsadvokat för att be om råd sa han att jag skulle lära mig svenska. Det visade på ett större engagemang när det gäller att etablera mig här.
Citera
2026-04-06, 09:38
Medlem
MaryGoores avatar
Kom bara! Jag har lite "yrkesmässig utveckling" som behövs på min bil
Citera
2026-04-06, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast det är ingen grund att bevilja någon uppehållstillstånd på. Du kan få uppehållstillstånd om du ska arbeta i Sverige (det krävs då ett konkret jobberbjudande från ett företag), eller att du ska studera i Sverige (det krävs ett antagningsbesked), att du ska flytta till någon som bor i Sverige eller att du beviljas asyl (något varken folk från Mexico eller USA får).

Så om du i ansökan uppgett personlig utveckling som skäl till att du vill flytta till Sverige kommer du att få avslag.
Det är precis vad jag letar efter: ett formellt jobberbjudande. Jag kunde ha försökt kontakta något företag redan nu, men min svenska är inte helt perfekt ännu. Jag känner att jag fortfarande har saker att förbättra, och jag vill inte att processen ska gå vidare och att jag ska begränsas av mina kunskaper i svenska. Det finns också problemet att jag inte har någon dokumenterad arbetserfarenhet. De senaste tre åren har jag ägnat mig åt att köpa amerikanska bilar, legalisera dem, reparera dem och sälja dem i Mexiko på egen hand. Jag bor mycket nära gränsen till Texas.
Citera
2026-04-06, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGlS
Jag vet att eftersom jag kommer från Mexiko behöver jag ett formellt jobberbjudande för att kunna flytta hit med uppehållstillstånd, eftersom jag inte vill studera. Jag klarar mig ganska bra på svenska; jag brukar öva genom att titta på tv-serier eller filmer helt på svenska, men jag behöver fortfarande bli bättre. Jag talar redan engelska, men när jag kontaktade en invandringsadvokat för att be om råd sa han att jag skulle lära mig svenska. Det visade på ett större engagemang när det gäller att etablera mig här.
Det är ingen grund för uppehållstillstånd. Men advokater vill ju gärna tjäna pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in