2026-04-06, 08:29
Avslutad
I vad som betraktas som det största industrispionaget i historien kartlägger LinkedIn sina kunder med hjälpa av programvara som genomsöker användarnas datorer.

Citat:
En omfattande utredning vid namn Browsergate har avslöjat att Microsoft-ägda LinkedIn använder dold kod för att genomsöka sina användares datorer.

Varje gång en person besöker plattformen aktiveras funktioner som letar efter installerad mjukvara utan att be om lov eller informera om processen, skriver browsergate.eu. Det rör sig om en kartläggning som sker i bakgrunden och som berör över en miljard användare världen över.

Eftersom LinkedIn har tillgång till användarnas riktiga namn, arbetsgivare och yrkestitlar är sökningarna inte anonyma. Istället handlar det om identifierade personer på specifika företag.

Enligt utredningen rör det sig om miljontals företag som drabbas dagligen i vad som beskrivs som en av de största operationerna för företagsepionage i modern tid.

Uppgifter skickas till utländska säkerhetsbolag
Resultaten från dessa hemliga sökningar stannar inte bara hos LinkedIn. Informationen överförs till bolagets servrar och delas vidare med tredje part, däribland ett amerikanskt israeliskt cybersäkerhetsföretag.

Den juridiska föreningen Fairlinked som står bakom utredningen menar att agerandet är olagligt i nästan alla jurisdiktioner som granskats.

https://www.dagensps.se/teknik/linkedin-anklagas-for-massivt-spionage-mot-miljontals-anvandare/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=Lin kedin%2520anklagas%2520f%C3%B6r%2520spioneri&utm_c ustom%255Brm%255D=355645974

Jag anser att karaktären på nyheten gör att tråden bör ligga under ABoK.
Citera
2026-04-06, 08:45
Medlem
grungewhores avatar
De kanske vill föra statistik över hur användares inlägg skiljer sig från deras faktiska liv

Skämt åsido, att Microsoft utför detta är förstås ingen skräll. Det man nu förväntar sig är att samtliga myndigheter globalt som använder Microsoft bör avsluta sina prenumerationer, för de lär läsa även deras baser...
Citera
2026-04-06, 08:47
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Ja, varför skulle de skilja sig från mängden?
Citera
2026-04-06, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
De kanske vill föra statistik över hur användares inlägg skiljer sig från deras faktiska liv

Skämt åsido, att Microsoft utför detta är förstås ingen skräll. Det man nu förväntar sig är att samtliga myndigheter globalt som använder Microsoft bör avsluta sina prenumerationer, för de lär läsa även deras baser...
Detta är naturligtvis en sak att diskutera. Kommer avslöjandet att över huvud taget få några konsekvenser på användarsidan. Ens om Microsoft skulle fällas i en rad länders domstolar.
Citera
2026-04-06, 09:13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Detta är naturligtvis en sak att diskutera. Kommer avslöjandet att över huvud taget få några konsekvenser på användarsidan. Ens om Microsoft skulle fällas i en rad länders domstolar.
Med tanke på Bill Gates inblandning i diverse sammanhang som direkt står i motsats till mänsklighetens intressen, så bör förstås Microsoft slängas ur samtliga sammanhang som kan samla data om människors privatliv.
Citera
2026-04-06, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Nej, detta är verkligen ingen skräll. Dessvärre tror jag inte att särskilt mycket kommer av denna nyhet. På sin höjd att man "ser allvarligt på detta" och 'åtgärdar' problemet i lagom omfattning (lagom som i att åtgärden främst gagnar dem själva). Sedan kommer det nog att tuffa på som vanligt. Tänk bara vilket enormt beroende människor och myndigheter har till Microsoft och deras produkter. Min prognos: storm, sedan lugnar det sig, om ens någon storm. Kartläggning och datainsamling är trots allt inbyggt i sociala plattformar, operativsystem, mobiltelefoner mm. Tekniken har alltid funnits och använts.
Citera
2026-04-06, 10:04
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Nej, detta är verkligen ingen skräll. Dessvärre tror jag inte att särskilt mycket kommer av denna nyhet. På sin höjd att man "ser allvarligt på detta" och 'åtgärdar' problemet i lagom omfattning (lagom som i att åtgärden främst gagnar dem själva). Sedan kommer det nog att tuffa på som vanligt. Tänk bara vilket enormt beroende människor och myndigheter har till Microsoft och deras produkter. Min prognos: storm, sedan lugnar det sig, om ens någon storm. Kartläggning och datainsamling är trots allt inbyggt i sociala plattformar, operativsystem, mobiltelefoner mm. Tekniken har alltid funnits och använts.
Foliehatt på, men jag är nyfiken huruvida de instanser som använder Microsoft som faktiskt är med på deras tåg, under falska förespeglingar möjligen.
Citera
2026-04-06, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Konsumentmakt verkar inte fungera när det gäller som mest. Om ett ölmärke i USA använder en transa i något besynnerligt marknadsföringssammanhang så fungerar konsumentmakten och bolagets omsättning minskar med hiskeliga 20 procent. Men när människor själva utsätts för ett totalt intrång i sina privatliv av främmande makt så händer absolut ingenting. Detta är ett avslöjande som borde ge visst avtryck men det återstår att se och förmodligen kommer inte mycket att hända.
Citera
2026-04-06, 12:08
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
I vad som betraktas som det största industrispionaget i historien kartlägger LinkedIn sina kunder med hjälpa av programvara som genomsöker användarnas datorer.

Är inte detta lite av en storm i ett vattenglas? Vad de tydligen gör är att scanna vilka extensions man har installerat i sin browser, samt generera fingeravtryck (dvs lagra ett stort anta parametrar som tillsammans unikt identifierar användarens dator). Det är väl i stort sett vad varenda större sajt gör. Jag är inte ett dugg förvånad att detta sker - det är snarare något jag förväntar mig när jag använder webbtjänster. Om något är gratis är det du som är produkten... osv.

Jag funderar istället på vem som står bakom det här "scoopet" och varför man valt ut just LinkedIn.
Citera
2026-04-06, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Är inte detta lite av en storm i ett vattenglas? Vad de tydligen gör är att scanna vilka extensions man har installerat i sin browser, samt generera fingeravtryck (dvs lagra ett stort anta parametrar som tillsammans unikt identifierar användarens dator). Det är väl i stort sett vad varenda större sajt gör. Jag är inte ett dugg förvånad att detta sker - det är snarare något jag förväntar mig när jag använder webbtjänster. Om något är gratis är det du som är produkten... osv.

Jag funderar istället på vem som står bakom det här "scoopet" och varför man valt ut just LinkedIn.
Jag kan inte bedöma hur allvarligt detta är men det är väl kopplingen arbetsplats/privatperson som skiljer sig från annat spionage bl.a.
Citera
2026-04-07, 20:40
Medlem
Citat:
Konsumentmakt verkar inte fungera när det gäller som mest. Om ett ölmärke i USA använder en transa i något besynnerligt marknadsföringssammanhang så fungerar konsumentmakten och bolagets omsättning minskar med hiskeliga 20 procent. Men när människor själva utsätts för ett totalt intrång i sina privatliv av främmande makt så händer absolut ingenting. Detta är ett avslöjande som borde ge visst avtryck men det återstår att se och förmodligen kommer inte mycket att hända.

Beträffande öl så finns det flera sorter att välja mellan, medan LinkedIn är nära nog i monopolställning inom sitt gebit. Konsumentmakten förefaller således begränsad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in