2026-04-05, 21:59
Medlem
Jag spelade Half-Life, Opposing Force, Half-Life 2, Episode 1 & 2 när de kom, men har aldrig känt något behov av att spela om dem. När Episode 2 skulle släppas så var jag inte alls hypad för det, och spelade bara det långt senare via Orange Box på Xbox 360, och då var det Portal som var spelet jag gillade bäst i denna samling.

Både Half-Life och Half-Life 2 var tekniskt imponerande när de kom, och spelvärlden kändes mer riktig på grund av alla detaljer och system. Tidigare spel hade snurrande powerup-ikoner, men i Half-Life hängde hagelgeväret i ett vapenrack, och i Half-Life 2 såg vatten ut som riktigt vatten.

Som spel så har dock inga Half-Life-spel något att ge. Med 80 % av fienderna ska man bara tömma magasin i dem tills de dör, och de övriga 20 % har någon konstig krångelmekanik för att besegra dem. Exempelvis hur man ska skjuta sin RPG till sidan och sedan leda den tillbaka för att träffa ett Combine Gunship, eller det extrema krånglet i Episode 2 av att lyfta upp en bomb med Gravity Gun, fästa den på en Strider, och sedan skjuta den med pistolen. Det är inte bra speldesign.

Halo kom mellan Half-Life och Half-Life 2, och det har mycket bättre speldesign. Man hittar skydd, flankerar fiender, anfaller eller drar sig tillbaka, kastar granater mot fiender i skydd, melee attack om man kommer nära, energivapen drar ner fiendens sköld, och man måste ständigt tänka på sin egen sköld. Till och med Doom från 1993 har mer djup i sin spelmekanik än Half-Life serien då man måste prioritera fiender på rätt sätt.

I Half-Life står man med MP5an och skjuter tills fienden stupar, och fienden gör samma sak. Har du mycket batteri och hälsa så vinner du, har du inget batteri och lite hälsa så förlorar du. I Half-Life 2 är det ännu värre, då MP7an har mycket dålig träffsäkerhet och fienden kan skjuta och röra sig samtidigt. I det första Half-Life så kunde inte HECU-soldaterna skjuta och röra sig samtidigt, vilket gjorde att man i teorin kunde hitta öppningar för att attackera dem utan att bli skjuten själv. I Half-Life 2 togs detta bort, och Combine-soldaterna jagar efter dig och skjuter samtidigt, så det finns inget då kan göra för att spela bättre.
Citera
2026-04-05, 22:07
Medlem
Glödskals avatar
Half Life 1 hade en bra story.

Finns som uppiffad version på STEAM för PC: Black Mesa.

https://store.steampowered.com/app/362890/Black_Mesa/

2:an orkade jag inte ens spela klart.
Citera
2026-04-05, 22:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Gillade Half Life Blueshift. Spelat om det två gånger med flera års mellanrum.
Citera
2026-04-05, 22:32
Medlem
Poddes avatar
När Half-Life kom hade man aldrig sett något liknande, visst Quake var coolt men det här hade en story på ett helt annat sätt. Att det inte var banor som tog slut utan att man bara fortsatte vidare var helt nytt. Att man kunde träffa annat än fiender, NPCs som hjälpte en. Kommer aldrig glömma känslan när man åkte den där tågvagnen i början första gången.

Det är säkert som du säger med skjutandet, men själva upplevelsen var så otrolig att man inte tänkte på det då. Älskade Half-Life, spelade Opposing Force och Blue Shift men aldrig tvåan.
Citera
2026-04-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
När Half-Life kom hade man aldrig sett något liknande, visst Quake var coolt men det här hade en story på ett helt annat sätt. Att det inte var banor som tog slut utan att man bara fortsatte vidare var helt nytt. Att man kunde träffa annat än fiender, NPCs som hjälpte en. Kommer aldrig glömma känslan när man åkte den där tågvagnen i början första gången.

Det är säkert som du säger med skjutandet, men själva upplevelsen var så otrolig att man inte tänkte på det då. Älskade Half-Life, spelade Opposing Force och Blue Shift men aldrig tvåan.

Precis.
Half-life var en gamechanger i storytelling.
Citera
2026-04-06, 00:24
Moderator
tobess avatar
Förutom att spele(n) i sig var banbrytande för sin tid så är väl nog mest storheten i efterhand mod-communityn. Counterstrike hade inte varit en grej om det inte hade varit för HL, t.ex.

Samma gäller också en lång rad spel efter det.
Citera
2026-04-06, 01:12
Medlem
tomatlarss avatar
Det är väl det första i sitt slag att kombinera fps och pussel spel. Vilket de senare tog till en annan nivå med portal.
Citera
2026-04-06, 01:22
Medlem
Xer0s avatar
Grejen med HL 1 var ju utöver spelet i sig som var väldigt bra för sin tid, så var det spelmotorn och modbarheten som var det som verkligen gjorde HL1 till en grej.

HL2 var väl visserligen ett okej spel, men syftet med det spelet är ju precis som med varje ny version av Unreal Tournament, dvs att visa upp coola nya features I spelmotorn.
Senast redigerad av Xer0 2026-04-06 kl. 01:27.
Citera
2026-04-06, 01:56
Medlem
searchfunctions avatar
Som jag minns det så sprang man runt och pangade hejvilt i Halo på samma sätt som i HL.
Att söka skydd och sånt skulle jag nog säga var ungefär på samma nivå i båda spelen. Ja, jag har spelat de på svåraste nivå...
Visst, Halo har sköldaspekten som HP som tvingar spelaren att då och då söka skydd och vänta på att den ska ladda upp igen. Det ger en viss dynamik i spelet och gillar du det så är ju det bra.
Visst kan du trycka F för att melee:a en fiende i Halo, det finns ju inte i HL där man måste man byta till kniv/kofot men det är väl den enda skillnaden.

Inget fel att tycka att den ena är bättre än den andra eller att ha en favorit. Jag tycker spelen är likvärdiga, bra på olika sätt. Nu upplevde jag dessa spelen i kronologisk ordning, dvs gammalt och experimentellt -> streamline. Om du spelade Halo först och HL 1 efter kan jag förstå om spelet känns stelt.
Citera
2026-04-06, 02:06
Medlem
Dalulvens avatar
Nervigheten i mästerliga FPS-spel som PUBG går tillbaka på Half Life-serien.

Half Life gav lite samma känsla som när man såg filmen Aliens för första gången.

Det handlar mycket om perspektivet. Som om man upplever det hela själv.

Nu har det gått nästan 30 år sedan man spelade det första.
Citera
2026-04-06, 02:19
Medlem
Half life var så jävla bra när det kom, klarade inte sista bossen, men jävlar vad roligt jag hade på vägen - GORDON FREEMAN!!!
Citera
2026-04-06, 04:17
Medlem
Fantens avatar
Jag är heller inte jätteförtjust i Half-Life men det går inte att komma ifrån att när det kom så var det något helt annat än vad man hade varit med om tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in