2026-04-05, 19:54
Medlem
Offerviljas avatar
Jag har både idag och igår på ICA köpt lamm som jag har haft som tilltugg till mitt rödvin. Igår åt jag lammytterfilé och idag lammentrecote. Båda har varit jättegoda, men entrecoten var överlägset bäst. Entrecoten kostade halva priset mot vad filén kostade. Är det samma sak när det gäller lamm som det är när det gäller oxar och kossor att entrecote är den bästa styckningsdetaljen?

Jag har bara brynt på lammet i en stekpanna och sedan kört det i ugnen till 58-60 grader. Timjan, rosmarin, vitlök, salt, svartpeppar, rapsolja och olivolja har jag också använt mig av.
Senast redigerad av Offervilja 2026-04-05 kl. 20:04.
Citera
2026-04-05, 19:58
Medlem
Full-Retards avatar
Skillnaden är knappt märkbar när det gäller lamm. lamfile, lammytterfile, lammentrecote är typ samma sak smakmässigt, däremot utgör andra anatomiska detaljer som ben eller skinn runtomkring saker som kan göra skillnad vid olika tillagningstekniker
Citera
2026-04-05, 19:59
Medlem
Bäst och bäst. Det är olika styckdetaljer med olika egenskaper. Vad som är bäst är subjektivt och handlar även om vad du ska ha det till.

För övrigt har ytterfilé ingenting med filé att göra. Det är helt olika styckdetaljer. ytterfilé är bara ett marknadsföringsknep och en mer korrekt benämning är "benfri kotlett", dvs en helt vanlig kotlett där man skurit av benet.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-04-05 kl. 20:19.
Citera
2026-04-05, 20:37
Medlem
Lammytterfilé går under samlingsnamnet lammsadel, som inte är lika mör eller marmorerad som lammentrecote (lammnacke/lammkarré).

https://www.scan.se/kottguiden/djur/lamm/
Citera
2026-04-05, 20:41
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Lammytterfilé går under samlingsnamnet lammsadel, som inte är lika mör eller marmorerad som lammentrecote (lammnacke/lammkarré).

https://www.scan.se/kottguiden/djur/lamm/
Lammytterfilén var mycket mörare än vad entrecoten var, men den var inte alls lika smakrik som entrecoten var.
Citera
2026-04-05, 22:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Lammytterfilén var mycket mörare än vad entrecoten var, men den var inte alls lika smakrik som entrecoten var.
Mycket av smaken sitter i fettet. Gäller både lamm och nöt.
Citera
2026-04-05, 22:49
Medlem
zombie-nations avatar
Även på lamm som är magert så finns det mer fett i entrecoten (eller ja det är väl bara en urbenad karré vad jag fattar). Ytterfilé (jag antar på samma sätt urbenad kotlett) känns som ett jobbigt kött att bara steka. Vet att vi åt lammkotlett när jag var barn, och i stekpanna funkade det inte jättebra. Tillställningen med dessa "fina" köttbitar (eftersom man sällan åt lamm) blev rätt pajasartad när en av gästerna försökte skära sin kotlett och den flög som en smörgåssten över bordet.

Fett är ju gott i kött. Skulle absolut äta entrecoten. Lättare handskas med.

Jämfört med gris tycker jag det är samma. Kotlett är ganska stabbigt medan karré är fett och lättstekt och relativt lättuggat.

Nöt äter jag så sällan att jag inte har koll.
Citera
2026-04-06, 02:16
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag har både idag och igår på ICA köpt lamm som jag har haft som tilltugg till mitt rödvin. Igår åt jag lammytterfilé och idag lammentrecote.
Gott, fina styckdetaljer - själv köpte jag 1.5 kg lammracks för 700 kr - french - som tillagades ungefär som du.
Skillnaden är väl att entercoten har mer fett och marmorering vilket ger saftigare och mer smakrikt kött.
fileten är lite mer damkött, ren mild smak och väldigt mör med fint kött - kan bli torrt om det går för länge
---------
skall köpa en stor lammstek i morgon (på rea ?) och lägga i en lergryta å ha å karva på i veckan till huvudrätt å pålägg å pytt
Citera
2026-04-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Bäst och bäst. Det är olika styckdetaljer med olika egenskaper. Vad som är bäst är subjektivt och handlar även om vad du ska ha det till.

För övrigt har ytterfilé ingenting med filé att göra. Det är helt olika styckdetaljer. ytterfilé är bara ett marknadsföringsknep och en mer korrekt benämning är "benfri kotlett", dvs en helt vanlig kotlett där man skurit av benet.

Det där blev ju helt fel.
Du blandar ihop gris och lamm nu, det är två helt olika djur.

Ytterfilé från lamm motsvarar biff på nötkött.
Citera
2026-04-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillcami

Verkar som att vi båda har rätt och fel. https://svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/lamm/ytterfile/

Citat:
Ytterfilé av lamm är den urbenade och putsade kotlettraden. Lammytterfilé motsvarar således biffen på ett nötdjur och styckas ut från lammsadeln tillsammans med innerfilé och revben.
Citera
2026-04-06, 15:03
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillcami

Jag tänkte att lammytterfilé var motsvarigheten på oxfilé när det gäller nötkött, men det är precis som du skriver inte sant. Lammytterfilé är motsvarigheten till Ryggbiff. Lamminnerfilé är motsvarigheten till nötköttets oxfilé. Lammentrecoten var så himla god. Som sagt var den inte lika mör som lammytterfilén var, men spelar det så himla stor roll? Jag är ju fortfarande någorlunda ung och har tänder kvar som jag kan tugga med. Dock var entrecoten också otroligt mör. Länge leve entrecoten på olika djur! Filé kan precis som Roy Nader sade en gång smaka lite lever tycker jag. Lever är inte någonting som är gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in