2026-04-05, 17:59
Medlem
Stor-Franks avatar
Har sökt men hittar ingen vettig info.
Har fått "golfarmbåge", värst på höger sida men kommer smygande på vänster sida med.
Det gör rejält ont. Har rätt hög träningfrekvens och vill fortsätta träna.
Bänkpress, latsdrag och bicepscurls är förjävliga och resten av övningarna gör riktigt ont dom med.
Det gör tom ont att tvätta håret.

Är det bäst att satsa på sleeves eller wraps?
Vill helst ha nåt som sitter hela passet och inte behöva linda om efter varje set så sleeve känns ju smidigast men räcker det? Eller ska jag satsa på wraps?
Hjälper det ens?
Citera
2026-04-05, 19:01
Medlem
Crabbofixs avatar
Ja du risken finns väl att du förvärrar det hela, t ex att du knappt kan tvätta håret är väl ett tecken på att det blivit värre?
Citera
2026-04-05, 19:26
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Ja du risken finns väl att du förvärrar det hela, t ex att du knappt kan tvätta håret är väl ett tecken på att det blivit värre?
Vad menar du med det då?
Att jag förvärrar med wraps eller sleeve eller att jag förvärrar om jag fortsätter träna?
Att jag egentligen helst borde vila helt några veckor förstår jag men behöver verkligen träningen för flera anledningar än att hålla mig i form...
Citera
2026-04-05, 21:06
Medlem
vemsfels avatar
Kompressions sleeve förstås. Men du måste börja rehabba det enligt lämpligt program, eller i minsta fall värma upp ordentligt innan du börjar träna i fortsättningen. förslagsvis med tung excentrisk träning, kolla youtube för klipp för just din kroppsdel som besvärar
Citera
2026-04-05, 22:23
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Vad menar du med det då?
Att jag förvärrar med wraps eller sleeve eller att jag förvärrar om jag fortsätter träna?
Att jag egentligen helst borde vila helt några veckor förstår jag men behöver verkligen träningen för flera anledningar än att hålla mig i form...

du kan ju försöka träna runt det så länge, undvika dom övningarna som är värst, lägga mer fokus på ben.
Citera
2026-04-05, 22:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vila, lägre volym, Naproxen, Diklofenak salva och infraröd lampa kan hjälpa.
Citera
2026-04-06, 01:37
Medlem
Onanikrems avatar
Träna andra delar av kroppen, du håller på att jobba fram en inflammation om du fortsätter som du gör.
Låt armarna vila ett tag, lyssna på kroppen när den protesterar.
Citera
2026-04-06, 12:39
Medlem
Stor-Franks avatar
Jag var borta från träningen 3 månader pga ett komplicerat armbrott och tappade rätt mycket styrka under den tiden. Kom igång med träningen igen i mitten på januari och styrkan kom tillbaka på några veckor.
Det verkar som styrkan kom snabbare än resten hängde med så jag får ju skylla mig själv. Jag KAN träna bänk utan att smärtan känns värre om jag kör riktigt riktigt lätt och gör mitt bästa för att göra en lätt vikt tung men det men då är det 30reps/set som gäller.
Får väl hålla mig till sån, typ, rehabträning bara för att hålla igång lite grann och foka på övningar som inte gör ont.
Och kolla på sleeve. Tack för tips
Citera
2026-04-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Vad menar du med det då?

Du håller dig i form även om du vilar. Vet du att staten betald för hjälp? Går du till rygg och led klinik kostar en PT där 200kr besöket bara och då får du hjälp av en expert. Hjälp visste jag inte om det när jag hade problem. Tog 1 år för min inflammation att läka. Hade både wraps och sleeve.
Citera
2026-04-10, 01:29
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du håller dig i form även om du vilar. Vet du att staten betald för hjälp? Går du till rygg och led klinik kostar en PT där 200kr besöket bara och då får du hjälp av en expert. Hjälp visste jag inte om det när jag hade problem. Tog 1 år för min inflammation att läka. Hade både wraps och sleeve.
Nja beror ju på hur länge man vilar
Och som jag skrev, träningen är inte bara för att hålla mig i form, jag har olika sorters stress som jag bara får bort med hård träning.
Jag vill inte ha nån PT. Jag fattar vad jag ska tänka på och rehabövningar kan jag googla fram om det blir ett måste
Citera
2026-04-10, 01:38
Medlem
Stor-Franks avatar
Provade wraps idag och helvete vilken nytta det gjorde. Från att få köra 30-reppare på 50kg i slowmotion till att ändå kunna prova mig uppåt och inte ens 140kg gjorde ont i bänkpress.
Men då lindade jag hårt.
Tvätta håret och allt annat utan wraps gör ont.
Svårt att se att jag kan ha nytta av wraps i mer än pressövningar, men ska prova att linda löst och se om det hjälper vid latsdrag osv. Men kommer garanterat köpa sleeves med och köra jämt i förebyggande syfte sen.
Men ska ta det lugnt och slänga in 2-3 vilodagar i veckan så är jag snart back on track känns det som.
Är skitglad nu

Edit: smörjde in armbågarna med tigerbalsam innan oxå, blev varmt o gött
Senast redigerad av Stor-Frank 2026-04-10 kl. 02:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in