2026-04-05, 15:45
Medlem
cutepsychos avatar
Har mycket problem med ångest, grubblande och övertänkande.

Finns det övningar eller liknande för att kunna ”stänga av” hjärnan eller tänka i sunda tankebanor?

Mitt problem är att hur mycket jag än försöker sluta så hamnar omedvetet hjärnan tillbaka dit kort därefter.
Citera
2026-04-05, 15:48
Medlem
Fysiska aktiviteter hjälper ganska mycket. Planera in andra aktiviteter, du kommer märka att din hjärna börjar fokusera på att planera dagen.

Istället för att älta samma saker om och om igen, så är det mer fokus på att hur ska jag resa dit, hur mycket är klockan, vilka kläder ska jag ha på mig. Kan jag locka med mig någon kompis?

Spela badminton. Går bra med två personer, går att organisera så att man är fyra personer som är med och delar på kostnaden för en bana.

Sakta men säkert så börjar hjärnan jobba med vettiga saker och har liksom inte tid att älta samma saker dygnet runt.
Citera
2026-04-05, 16:03
Medlem
pn222jws avatar
Testa subliminal programmering - det är på engelska, men det kan ändå fungera. Laddda ner som mp3 och lyssna medans du gör något annat (motionerar eller promenerar) i hörlurar. Exempelvis

https://www.youtube.com/watch?v=7vlp1TtIUb4&t=27s
Citera
2026-04-05, 16:07
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Fysiska aktiviteter hjälper ganska mycket. Planera in andra aktiviteter, du kommer märka att din hjärna börjar fokusera på att planera dagen.

Istället för att älta samma saker om och om igen, så är det mer fokus på att hur ska jag resa dit, hur mycket är klockan, vilka kläder ska jag ha på mig. Kan jag locka med mig någon kompis?

Spela badminton. Går bra med två personer, går att organisera så att man är fyra personer som är med och delar på kostnaden för en bana.

Sakta men säkert så börjar hjärnan jobba med vettiga saker och har liksom inte tid att älta samma saker dygnet runt.

Ett av problemet är att jag inte har några vänner
Citera
2026-04-05, 16:17
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Testa subliminal programmering - det är på engelska, men det kan ändå fungera. Laddda ner som mp3 och lyssna medans du gör något annat (motionerar eller promenerar) i hörlurar. Exempelvis

https://www.youtube.com/watch?v=7vlp1TtIUb4&t=27s

Tack för tipset! Ska kolla upp det
Citera
2026-04-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Ett av problemet är att jag inte har några vänner

Vilket gör att det är förståeligt att mycket tid går till inre tankar. Jag nämnde badminton just för att man oftast får vänner när man gör gemensamma aktiviteter och även för att just fysiska aktiviteter är ganska svårt att kombinera med att samtidigt grubbla.

Hjärnan behöver något att arbete med helt enkelt men också vila och fokusera på annat.

En annan anledning jag nämnde badminton är att man inte idrottar ensam. Det går ju att springa 10 km och samtidigt grubbla, så poängen är att vara aktiv med något som gör att man fokuserar på annat.

Står man och grubblar när man spelar badminton ja, då missar man helt att spela faktiskt. Hittar man en bra partner så kan man tjafsa med varandra och retas lite också eller kommentera varandras spel, så jobbar hjärnan ännu mer på att göra något annat än det vanliga ständiga grubblandet.
Citera
2026-04-05, 16:23
Avslutad
Citat:
Vilket gör att det är förståeligt att mycket tid går till inre tankar. Jag nämnde badminton just för att man oftast får vänner när man gör gemensamma aktiviteter och även för att just fysiska aktiviteter är ganska svårt att kombinera med att samtidigt grubbla.

Hjärnan behöver något att arbete med helt enkelt men också vila och fokusera på annat.

En annan anledning jag nämnde badminton är att man inte idrottar ensam. Det går ju att springa 10 km och samtidigt grubbla, så poängen är att vara aktiv med något som gör att man fokuserar på annat.

Står man och grubblar när man spelar badminton ja, då missar man helt att spela faktiskt. Hittar man en bra partner så kan man tjafsa med varandra och retas lite också eller kommentera varandras spel, så jobbar hjärnan ännu mer på att göra något annat än det vanliga ständiga grubblandet.

Jag hatar badminton. Speciellt racketarna och fjäderbollen!

Acceptera surret i hjärnan kan meditation hjälpa en med.
Citera
2026-04-05, 16:38
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Har mycket problem med ångest, grubblande och övertänkande.

Finns det övningar eller liknande för att kunna ”stänga av” hjärnan eller tänka i sunda tankebanor?

Mitt problem är att hur mycket jag än försöker sluta så hamnar omedvetet hjärnan tillbaka dit kort därefter.

ja det finns knep och trix, det SecretGarden352 är inne på handlar inte så mycket om att du måste spela badminton (bara ett exempel) utan mer att när du är upptagen med annat, då glömmer hjärnan bort en massa grubblande. du kan säkert komma på situationer i efterhand där du inte alls ägnade lika mycket tid åt grubblerier för du var upptagen med annat.

det generalla knepet annars är precis tvärtom det du gör, alltså ju mer du försöker sluta, ju svårare blir det:

Paradoxeffekten: När du aktivt försöker att inte tänka på något, tvingas hjärnan att kontrollera om du tänker på det, vilket i sig påminner dig om tanken.

så lösningen är att försöka leva med tankarna utan att ge dom för mycket betydelse eller att agera på dom. att betrakta dom som ett slags bakgrundsbrus bara som kommer och går men som på det stora hela inte betyder nåt, utan är något alla har i en eller annan utsträckning.
Citera
2026-04-05, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffTommy
Jag hatar badminton. Speciellt racketarna och fjäderbollen!

Acceptera surret i hjärnan kan meditation hjälpa en med.

Då är det bara att välja någon annan fysisk aktivitet. Kanske road-racing, bancykling, skridsko, ishockey etc.

Intensiva och roliga aktiviteter.

Ärligt, man kommer inte långt med att meditera eftersom det bara är en annan form av grubbel.
Citera
2026-04-05, 16:40
Avslutad
Citat:
Då är det bara att välja någon annan fysisk aktivitet. Kanske road-racing, bancykling, skridsko, ishockey etc.

Intensiva och roliga aktiviteter.

Ärligt, man kommer inte långt med att meditera eftersom det bara är en annan form av grubbel.

Bancykling låter kul, det kör vi på.

Men håller inte med om det sistnämnda. Men det är lite trixigt ändå.
Citera
2026-04-05, 16:40
Medlem
Helt omöjligt, har provat miljoner timmar.
Prova inte ens du kommer nog få utbrott.
Citera
2026-04-05, 16:45
Medlem
Kundalinis avatar
I augusti kör de igång en ny klinisk studie (online, så på distans) på KI. Kanske kan vara nåt för dig.
https://internetpsykologi.webcbt.se/registration/392148/info

Möjligt att det finns andra studier som det går att anmäla sig till nu, eller som pågår nu.

Annars finns Mindler.

KBT är väl det som rekommenderas för att hjälpa människor att programmera om de dåliga förhållningssätten.

Hoppas du skaffar några vänner eller att några bara kommer din väg! Tufft att vara ensam.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in