2026-04-05, 15:14
Medlem
Som titeln frågar.
Hur lyckas politikerna oavsett parti trolla väljarna val efter val ? Och spec utan att det ger märkbara konsekvenser. Det är en gåta att folk låter sig trollas av politiker ständigt och jämt !
Senast redigerad av chunky000 2026-04-05 kl. 15:18.
Citera
2026-04-05, 15:17
Avstängd
Mig trollar de inte, att folk är lättlurade är ingen nyhet!
Citera
2026-04-05, 15:29
Medlem
Dom lovar dig allt och mer där på men när tiden kommer säger dom bara vadå, vadå
Citera
2026-04-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Dom lovar dig allt och mer där på men när tiden kommer säger dom bara vadå, vadå
eller tvärnekar---det stämmer inte , det har jag aldrig, tom när det finns video .
Citera
2026-04-05, 15:37
Medlem
sebastian66s avatar
Men det är ju lite så det är. Man kan lova 7 ska bli bra för folket.
Sedan kan det vara väldigt svårt att hålla saker som man lovar. Du kan ju bara titta på torsdagen i USA som sitter som president.
När det är lugnt på hemmaplan som stoppar han alltid ner fingrarna i burken på alla olika håll.
Krig och elände ställer till massa så att det blir dyrt med det mesta.
Hur tror du att någon regering ska kunna lösa sådana saker? Jag är ganska neutral när det gäller politik men det måste ju vara ett helvete När världsläget ändrar sig.

Du ser ju att man skjuter ihjäl folk dygnet runt i Sverige som ett exempel. Man kan inte bara knäppa på fingrarna och ta bort såna saker. Då måste ju regeringen göra någonting för att styra bort detta.
Detta är ju ingenting som ligger i budgeten. Då Helt plötsligt så måste man rota i grytan för att kunna ordna upp någonting.
Du kan bara titta på oljan som kostar ganska mycket bensinen går upp och allt annat går upp. Man kan ändå säga att jag är skönt att man inte sitter på Rosenbad.
Citera
2026-04-05, 15:42
Medlem
Jag håller med om att politikerna kommer alldeles för lätt undan med vad de gör. Tanken är att väljarna ska "straffa" dåliga politiker med att byta parti. Men partierna ser då till att ha så olika mål att det tar emot att byta parti.

Parti 1: Vi ska ha kärnkraft. Där lägger man sin röst.

Parti 2: Vi ska inte ha kärnkraft.

Parti 1, ah verkar som att vi bara tjafsade bort arbetet med kärnkraft under våra 4 år i regeringen. Men kom igen, rösta på oss om ni vill ha kärnkraft.

Som väljare ställs man inför att rösta på parti 1 som aldrig kommer bygga kärnkraft fast de är positiva, eller på parti 2 som aldrig kommer att tillåta kärnkraft att byggas om de får bilda en regering.

Sådär ser det ut inom nästan varenda politiskt fråga och det är otroligt jobbig situation som väljare.

I många frågor blir det även så att de kan inte uppfylla sitt löfte, för vad ska de då locka väljarna med i nästa val? Situationen måste alltså bestå för att säkra att väljarna fortsätter att rösta.

Välj vilken sakfråga som helst nästan. Alltid mer skatter, mindre skatter, bekämpa kriminalitet etc och ni ser det är samma saker som tas upp inför nästa val. Liberalerna som har sin skolpolitik och närmast förstört hela skolan, gissa om de går till val på att man brinner för skolfrågorna och lovar att det kommer bli bättre? Socialdemokraterna är värst av alla. De med avsikt kan rasera något bara för att i nästa val lova bättring för de är bara de som kan...
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-04-05 kl. 15:45.
Citera
2026-04-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Sluta rösta, problemet löst.
antingen röstar jag och min familj på något mindre parti eller blankröstar i år , inte på tidö eller s får några av våra röster , det blir våra markeringar.
Citera
2026-04-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
... utan att det ger märkbara konsekvenser.
SD över 20% är väl en märkbar konsekvens?
Citera
2026-04-05, 16:08
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Är du också den som säger "Jag blir minsann inte påverkad av reklam"?
Citera
2026-04-05, 16:11
Medlem
Röstar du på Åkesson som lovade att a-kassan var en röd linje eller Mohamsson som lovade att inte släppa in i SD i regeringen så är du fan dum i huvudet. Röstar man på politiker som inte håller vad de lovar så får man politiker som inte håller vad de lovar. Så enkelt är det.
Citera
2026-04-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Röstar du på Åkesson som lovade att a-kassan var en röd linje eller Mohamsson som lovade att inte släppa in i SD i regeringen så är du fan dum i huvudet. Röstar man på politiker som inte håller vad de lovar så får man politiker som inte håller vad de lovar. Så enkelt är det.
ja åkesson blev ett riktigt lågvattenmärke och snacka om att trolla.
Citera
2026-04-05, 16:19
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Du är rolig, en av de mest indoktrinerade i världshistorien. Humor, men tack.

Åter till tråden; ”Sanningen är en komplicerad materia för oss människor. Forskningen är inte alldeles upplyftande här.

https://www.svt.se/nyheter/politikers-logner-darfor-gar-det-oftast-bra

Det finns ju forskning i ämnet, varför politikers lögner ofta funkar.

Sen finns en psykologiska aspekten; ”Självbedrägeri är någon som de flesta av oss ägnar oss åt i olika grad. Men hur tar man sig ur sitt självbedrägeri när sanningen är svår att bära?”

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/1315407
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in