2026-04-05, 13:32
Medlem
https://www.youtube.com/shorts/OWi-yTtzH3w

Citat:
Hungerstrejkar mot tonårsutvisningarna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JOOmgb/hungerstrejkar-mot-tonarsutvisningar-beredda-att-riskera-livet

Citat:
Hungerstrejkar mot tonårsutvisningar: ”Beredda att riskera livet”

Hungerstrejk känns som en mer logisk protestmetod när det handlar om krav på högre lön eller bättre arbetsvillkor, där man försöker sätta press på en arbetsgivare för att åstadkomma förändring inom en organisation.

Men att hungerstrejka för att få stanna kvar i ett land väcker frågor om hur effektivt det egentligen är. Om ett beslut om utvisning redan har fattats, så förändras det inte nödvändigtvis av att någon väljer att avstå från mat.

Det kan också uppfattas som att man förlitar sig på att väcka medlidande hos allmänheten – att en hungerstrejk ska få människor att känna sympati i sådan grad att besluten omprövas. Jag är osäker på om det är en strategi som faktiskt fungerar i praktiken.

Jag tänker även på tidigare exempel där personer i flyktingboenden hungerstrejkat för bättre mat. I sådana situationer är det svårt att se vem protesten egentligen påverkar mest. Om man väljer att inte äta den mat som erbjuds, är det i slutändan ens eget beslut.

När det gäller hungerstrejk i samband med utvisning är det inte heller tydligt vem som förväntas reagera eller agera. Myndigheter eller regering kommer knappast att tvinga någon att äta, vilket gör att effekten av protesten blir oklar.

Samtidigt finns det praktiska frågor kring hur en sådan hungerstrejk skulle genomföras. Att upprätthålla en genuin hungerstrejk över tid, särskilt utomhus i tuffa väderförhållanden, är mycket krävande. Det väcker funderingar kring hur konsekvent protesten faktiskt kan vara i praktiken.

Jag vill inte uttrycka mig nedlåtande, men jag känner en viss skepsis kring både genomförandet och effekten av en sådan hungerstrejk. Samtidigt är jag öppen för att jag kan ha missförstått något eller saknar perspektiv i frågan.

Jag menar inget elakt med min fråga.
Citera
2026-04-05, 13:37
Medlem
LKKINGENs avatar
Förhoppningsvis så håller dom ut så pass länge att problemet löser sig av sig självt.
Citera
2026-04-05, 13:39
Medlem
Galejans avatar
Hungerstrejk är den fånigaste av protestmetoder. Det är som att en tonårspojke skulle hota med att sluta runka om han inte får senaste TV-spelet. Hela världen skiter i om du äter. Det är enbart du som blir lidande (och dina anhöriga ifall du dör). Ingen annan bryr sig. Det är inte obehagligt för någon utom för dig själv.
Citera
2026-04-05, 13:43
Avstängd
Hungerstrejk är ett desperat rop på hjälp!
Citera
2026-04-05, 14:14
Medlem
grungewhores avatar
Har aldrig förstått hungerstrejk. Du straffar dig själv. Möjligtvis fungerar det i kuddrumssamhällen som Sverige på ett fängelse där det ju vore hemskt och eventuellt vållande av kroppskada av fängelset om folk inte åt ordentligt.

Strejka på, narcissister gör allt för att synas, så skadeglädjen är på topp när de hungrar och måste smyga i sig en kexchoklad.
Citera
2026-04-05, 23:12
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hungerstrejk är ett desperat rop på hjälp!

De ska inte ha någon hjälp. De har parasiterat, manipulerat och blivit "hjälpta" så det räcker för 10 livstider.
Citera
2026-04-06, 01:50
Medlem
HugoStieglitzs avatar
De flesta "hungerstrejker" i Sverige består av att man kör några timmars fasta på ett torg när kameran är på. Vid kvällningen går man sen och äter upp sig. Jag har aldrig hört talas om någon som faktiskt har dött av svält pga. en riktig hungerstrejk. Det här är bara ett "lajv" och det är riktat mot lättlurade batikhäxor som tror att SD ska bygga gaskammare.
Citera
2026-04-06, 13:22
Medlem
Kommer downs-Greta att medverka? Hon skulle behöva gå ner några kilon..
Citera
2026-04-06, 23:21
Medlem
psaks avatar
Huruvida det är en effektiv strategi eller ej lär väl hänga mycket på hur vindarna blåser, så ur svensk synvinkel är det ännu en anledning att stötta rätt parti/er.
Dvs så lite vänster/miljöpartistiskt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in