2026-04-05, 12:28
Medlem
Det har förekommit en del ganska omvälvande påståenden rörande speciellt kommande arbetslöshet. Men också genomslag av det som brukar kallas AI.

På Universitet och liknande görs undersökningar och publikationer som rör just AI's påverkan på produktivitet, och påverkan på antalet anställda.

Jag tänker mig att man kan ha en tråd där man just samlar de akademiska resultaten och diskuterar dessa. Jag kan se att de avviker ganska drastiskt från den retorik om basic income och liknande som florerar. Men som kanske mer baseras på känslor än på faktiska mätningar.

En första artikel har vi här: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=6466706

Denna är gjord med personal från FED i Atlanta och div Universitet. Man har gjort intervjuer med 6000 olika CEO och CFO, om påverkan från AI. Och sagda påverkan sträcker sig då 3 år fram i tiden, så det är mer överblickbart och mindre grad av spekulation. Företagen är i USA, UK, Tyskland och Australien.

Denna artikel är från Mars 2026 så det är ganska färska resultat.

En sammanfattning av resultaten är:

1. Ca 70% av företagen använder redan AI.

2. Knappt någon påverkan från AI de senaste 3 åren. Dvs ungefär ingen påverkan från AI på produktivitet och anställda under de senaste åren som gått.

3. Kommande 3 åren förväntas påverkan. Produktiviteten förväntas öka med 1.4%. Levererat värde öka med ca 0.8%. Och antalet anställda förväntas minska med 0.7%.

4. I motsats till detta förväntar sig enskilda anställda, som tillfrågats, att antalet anställda tvärtom skall öka med 0.5% till följd av AI.

Detta gäller företag som använder AI och förväntas införa AI i sina företag. Företag som levererar AI-tjänster kan då tänkas absorbera en del personal som minskas ned på de undersökta företagen.

AI skulle därmed under de kommande 3 åren kunna bidra med en årligt BNP-ökning på ca 0.28%-enheter, och detta resultat gäller generellt i samhället. Dvs inget som går att märka i det dagliga livet. Ovanpå det hamnar att man i offentlig sektor kanske inte får någon nämnvärd påverkan alls. Där finns ingen konkurrens som driver produktivitetsökning. Så total påverkan för Sverige skulle kanske snarare bli 0.2%-enheter på årlig BNP ökning.

(Graferna ligger i slutet på artikeln).

Det som skall diskuteras är då:

* Resultaten och deras prediktionsvärde och påverkan på samhället.
* Skillnader mellan olika forskningsresultat, och eventuella orsaker.
Citera
2026-04-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Skillnader mellan olika forskningsresultat, och eventuella orsaker.
Begreppet "AI" bredde nog ut sig till allmänt språkbruk i och med lanseringen av gpt3 / ChatGPT i november -22 och den mediala hausse som dessa nya "gratis-konton åt alla" förde med sig därefter.

Så eventuell akademisk forskning fram till och med 2023 kan nog spreta rejält helt enkelt beroende på vilket genomslag generella språkmodeller och/eller storskaliga statistiska utvärderingar haft och som påverkat just den sektor eller population som forskningen varit inriktad på.

Likaså är ju forsknings-akademiska spådomar om framtiden tack och lov så få att de kan (och bör) ignoreras helt och hållet.

Därmed återstår 2024+2025 vilket nog ska betraktas som en för kort period för att man med akademisk nogrannhet ska kunna dra relevanta slutsatser om utfall + trender för produktivitet och sysselsättning.

De enda som kan och bör agera i den riktningen är de företags- och verksamhetsledare som har "på känn" att AI kan komma att påverka deras ruljans.

Så du kan nog somna om ett par år och invänta ett statistiskt säkerställt utfall till grund att utöva forskning på innan du tar deras rapporter på stort allvar.
Citera
2026-04-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Begreppet "AI" bredde nog ut sig till allmänt språkbruk i och med lanseringen av gpt3 / ChatGPT i november -22 och den mediala hausse som dessa nya "gratis-konton åt alla" förde med sig därefter.

Så eventuell akademisk forskning fram till och med 2023 kan nog spreta rejält helt enkelt beroende på vilket genomslag generella språkmodeller och/eller storskaliga statistiska utvärderingar haft och som påverkat just den sektor eller population som forskningen varit inriktad på.

Likaså är ju forsknings-akademiska spådomar om framtiden tack och lov så få att de kan (och bör) ignoreras helt och hållet.

Därmed återstår 2024+2025 vilket nog ska betraktas som en för kort period för att man med akademisk nogrannhet ska kunna dra relevanta slutsatser om utfall + trender för produktivitet och sysselsättning.

De enda som kan och bör agera i den riktningen är de företags- och verksamhetsledare som har "på känn" att AI kan komma att påverka deras ruljans.

Så du kan nog somna om ett par år och invänta ett statistiskt säkerställt utfall till grund att utöva forskning på innan du tar deras rapporter på stort allvar.
Nu undrar jag lite hur du tänker här.

"Past 3 years" handlar bara om att ge ett starttillstånd. Dvs vad är nuläget.

Kommande 3 år är det företagsledarna som estimerat. Och det dom dels redogjort för är hur deras försäljning kommer påverkas, och deras kostnader och antalet anställda. Ur det kan man då beräkna en förväntad förändring i produktivitet. Och så får företagsledarna uppskatta hur AI kommer att användas under de kommande 3 åren.

Och så har man tittat på hur duktiga dom varit på att göra estimat. För att då värdera kvaliten på de estimat de nu ger. Estimaten ger ett slags upper bound på produktivitetsökningen. Sedan får man försöka uppskatta hur stor del som kommer från AI och inte.

Det här är nog kanske det bästa metoden för att bedöma. Det är inte uppenbart vad som är bättre.

Företagsledarna vet ungefär vilka förbättringsprojekt som pågår i företagen och när de kan tänkas börja leverera. Och hur det kan dom då göra prognoser för det egna företaget.
Citera
2026-04-05, 21:51
Medlem
Bilderberg78s avatar
Man kan inte stoppa den tekniska evolutionen, den sker deterministiskt, (som en ai brukas säga).

Och nu ä vi här oav ni tycker eller tänker.
Det är dagen it-teknik som packades med google voice likande moduler i sitt paket.
De hade inte ens behöva tala, tvärtom, från mina dev. kanaler se nedan..

Min fråga är, varför fråga random företagare, tekniken är under utveckling fortfarande.
Det open-ai etc säljer , det är tekniken att AI råkar vara bäst installerade på grafikchip.

Och därmed duktiga på skapa bilder samt fake news. De är är stabila som kodvertyg där commandon
motsvarande samma vid annan kodning, plus att det automatiseras.

Men du ska inte chatta med den när den kodar det gör med en annan i ett annat fönster bredvid, man kan säga att du kör slut på deras förmåga genom att tvinga den förstå vad du menar i onödan. Jag påstår att utvecklingen sker där ni inte har insyn.

Och mitt detta kommer autonoma agentsystemen. Det är inga AI i er mening, de gör en sak hela tiden
även än det är en hel händelsekedja av uppgifter. Men det är AI-teknik eftersom det kommer direkt ut dagens nivå av den utvecklingen. Men de talar med varandra likt det jag talar om som kodarna gör med dem som har funnits innan ni föddes.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Applikationsprogrammeringsgr%C3%A4nssnitt

Så jag lovar oavsett vad frisör Bengtsson i Uddevalla tycker, alla måste använda det , då det blir hela samhällets infrastruktur. fibernät 5gnät plus ny teknik,en uppgradering med bättre ny teknik,
sedan är allting det ni är rädda för. Men ni vänjer er vid det för det är som vatten i kranen internet fibernätet, ingen chattar med sina datorer längre när det blivit trist och allt är bara en knapptryckning i stället.

----År 2033, tonåring; AI?? aldrig hört talas om,----

Citat:
The shift from "chatting with AI" to "building AI infrastructure" is the defining transition. The most productive practitioners treat their command libraries like code — they version them in Git, sync them across machines via dotfiles, share them as plugins, and iterate on them based on what works. The practitioners who report the highest productivity gains are not using the fanciest tools; they are the ones who **encoded their actual daily workflows as repeatable commands** — morning routines, commit hygiene, content publishing, code review checklists — and refined those commands over weeks. The tooling has matured enough that anyone can start in 15 minutes by copying a few markdown files into `~/.claude/commands/`, but the real value compounds over months as the command library grows to reflect how you actually work.
Citera
2026-04-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Man kan inte stoppa den tekniska evolutionen, den sker deterministiskt, (som en ai brukas säga).
Är väl lite OT i tråden men det är enkelt att stoppa den. Det är bara att låta offentlig sektor sköta allt. Då stannar all utveckling av.

Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Min fråga är, varför fråga random företagare, tekniken är under utveckling fortfarande.
Hade det inte varit för de första 7 orden ovan hade jag trott att du svarat i helt fel tråd.

Men svaret på detta skrev jag ovan:
Företagsledarna vet ungefär vilka förbättringsprojekt som pågår i företagen och när de kan tänkas börja leverera. Och hur det kan dom då göra prognoser för det egna företaget.

Finns det ett bättre sätt att räkna ut påverkan på BNP/Capita och antal anställda?
Hur ser den metoden ut?
Citera
2026-04-06, 12:38
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Är väl lite OT i tråden men det är enkelt att stoppa den. Det är bara att låta offentlig sektor sköta allt. Då stannar all utveckling av.

Hade det inte varit för de första 7 orden ovan hade jag trott att du svarat i helt fel tråd.

Men svaret på detta skrev jag ovan:

Finns det ett bättre sätt att räkna ut påverkan på BNP/Capita och antal anställda?
Hur ser den metoden ut?

Jag filtrerar med pinga omgivningen och ser vad som svarar, felsöker antropologiskt metod stabila svar
Vi har löst root cause. Nu återstår bara att hitta det.
Citera
2026-04-06, 23:00
Medlem
Bilderberg78s avatar
Jag var nu ute och fiskade och fångade en som skrev ett brev till mig om händelsen.
Detta är vad jag talar om, inte det alla tusenstalet spåren.
Fatta detta ,då blir jag nöjd.

(FB) AI - Har det peakat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in