2026-04-05, 08:28
Medlem
Funderar på vilka seriösa alternativ det finns av nya Windows laptops på marknaden i prisklassen 8000-9000kr idag att välja på som ev alternativ till en MacBook Neo, om man är en vanlig vardagsanvändare av datorer och att man generellt sett mest har datorn för att hemma, på resor och på fritid/jobb för att användas till att hemma eller ute på språng/resor pyssla med

• Mail
• Surfa webben
• Kolla YouTube etc
• Streama TV/filmer
• Pyssla med fotoalbum för egna filmer/foto och sporadisk bildbearbetning/redigera i nåt bildprogram
• Skriva och fixa lite med t ex presentationer etc i lämpliga program
• Sköta en del bokföring
• Spela lite ibland mest på skoj som tidsfördriv
• Hålla kontakt med folk via videosamtal/webbkamera/Teams

Alltså inget extremt krävande eller hardcore datoranvändning eller gaming, utan vad högst sannolikt den absolut största majoriteten av vanligt vardagsfolk normalt använder sin dator till 95% av tiden, minst, och ev touch screen inte är avgörande.
Men att laptoppen ändå har generellt sett bra kapacitet för prissegmentet och kan klara lite tyngre belastningar/jobb nån gång ibland utan större krav på att det måste ske på rekordfart, alltså att några minuter hit eller dit för att t ex rendera nån film, eller flyta större mängder filer etc, inte har nån avgörande betydelse om det tar 5 min eller 2 min.

Men att man samtidigt kräver eller värdesätter dessa punkter högt på sin laptop.

• Samlad bildkvalitet, inte nöjer sig med 1920x1080, vill ha minst 500 cd/m² ljusstyrka, stort färgområde etc etc
• Hög prestanda i singel/multi-core, för aktuellt pris, med och utan laddare inkopplad
• Bra batteritid
• Mycket hög materialkvalitet och byggkvalitet på chassie, och vill undvika vekhet och plastighet
• Bästa touchpad
• Låg vikt
• Bra högtalare och ljud
• Bästa webkamera som ger bästa bildkvalitet i praktiken
• Tillräckligt och bra RAM-minne för användningen
• Vettig storlek på SSD
• 13-14”
• Premiumkänsla att använda och leva med

Har ni kunniga några exempel på alternativ enligt ovan…?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-04-05 kl. 08:48.
Citera
2026-04-05, 09:25
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tänkte inte tipsa om en specifik modell, men har varit väldigt nöjd med min gamla Huawei Matebook med en Ryzen 2700U. Bra skärm, bra tangentbord, bra högtalare, bra pekplatta, bra batteritid, bra byggkvalitet, vettiga portar, stabilt system etc. Den är kanske inte bäst på någonting, men har inte hittat någon uppenbar svaghet på datorn och den var dessutom väldigt prisvärd på sin tid.

Nu menar jag inte att du ska köpa en 6 år gammal dator, men däremot kan det ju vara en idé att kolla på vad Huawei erbjuder.
Citera
2026-04-05, 09:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kanske en Lenovo IdeaPad Slim?

16GB/15,3/IPS-skärm
Citera
2026-04-05, 09:55
Medlem
Begagnad företagsdator.
Bra prestanda och byggkvalitet.
Citera
2026-04-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tänkte inte tipsa om en specifik modell, men har varit väldigt nöjd med min gamla Huawei Matebook med en Ryzen 2700U. Bra skärm, bra tangentbord, bra högtalare, bra pekplatta, bra batteritid, bra byggkvalitet, vettiga portar, stabilt system etc. Den är kanske inte bäst på någonting, men har inte hittat någon uppenbar svaghet på datorn och den var dessutom väldigt prisvärd på sin tid.

Nu menar jag inte att du ska köpa en 6 år gammal dator, men däremot kan det ju vara en idé att kolla på vad Huawei erbjuder.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kanske en Lenovo IdeaPad Slim?

16GB/15,3/IPS-skärm

Citat:
Ursprungligen postat av Freyrwil
Begagnad företagsdator.
Bra prestanda och byggkvalitet.

Jag tackar för era svar, men de följer ju inte det jag skrev i trådstarten, det ska vara vad som finns nytt på marknaden idag, inte begagnat. Och jag vill gärna se specifikationer och motiveringar på och runt dessa sett till vad jag skrev och listade i trådstarten. Det räcker inte om ni säger att ni själva är nöjda med er laptop om den ändå har väsentligt sämre specar eller missar annat jag listade som ”krav”
Citera
2026-04-05, 10:35
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Jag tackar för era svar, men de följer ju inte det jag skrev i trådstarten, det ska vara vad som finns nytt på marknaden idag, inte begagnat. Och jag vill gärna se specifikationer och motiveringar på och runt dessa sett till vad jag skrev och listade i trådstarten. Det räcker inte om ni säger att ni själva är nöjda med er laptop om den ändå har väsentligt sämre specar eller missar annat jag listade som ”krav”
Jaha. Vi får se om någon annan orkar göra din hemläxa och sitta och gå igenom dina krav. Någon som vill googla, jämföra specs, ställa upp ett exceldiagram, kolla prisjakt osv. Påsken är lång!
Citera
2026-04-05, 10:47
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Poängen är väl den att Huawei kan bevisligen producera välbyggda datorer. Och de gör det ännu. Exempelvis deras Matebook X Pro med en 1000 nits OLED-skärm. Men nu när jag kollar runt lite verkar det som om de slutat sälja datorer i Sverige. Söker man på Prisjakt så hittar man bara lite äldre modeller.
Citera
2026-04-05, 10:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Funderar på vilka seriösa alternativ det finns av nya Windows laptops på marknaden i prisklassen 8000-9000kr idag att välja på som ev alternativ till en MacBook Neo, om man är en vanlig vardagsanvändare av datorer och att man generellt sett mest har datorn för att hemma, på resor och på fritid/jobb för att användas till att hemma eller ute på språng/resor pyssla med

• Mail
• Surfa webben
• Kolla YouTube etc
• Streama TV/filmer
• Pyssla med fotoalbum för egna filmer/foto och sporadisk bildbearbetning/redigera i nåt bildprogram
• Skriva och fixa lite med t ex presentationer etc i lämpliga program
• Sköta en del bokföring
• Spela lite ibland mest på skoj som tidsfördriv
• Hålla kontakt med folk via videosamtal/webbkamera/Teams

Alltså inget extremt krävande eller hardcore datoranvändning eller gaming, utan vad högst sannolikt den absolut största majoriteten av vanligt vardagsfolk normalt använder sin dator till 95% av tiden, minst, och ev touch screen inte är avgörande.
Men att laptoppen ändå har generellt sett bra kapacitet för prissegmentet och kan klara lite tyngre belastningar/jobb nån gång ibland utan större krav på att det måste ske på rekordfart, alltså att några minuter hit eller dit för att t ex rendera nån film, eller flyta större mängder filer etc, inte har nån avgörande betydelse om det tar 5 min eller 2 min.

Men att man samtidigt kräver eller värdesätter dessa punkter högt på sin laptop.

• Samlad bildkvalitet, inte nöjer sig med 1920x1080, vill ha minst 500 cd/m² ljusstyrka, stort färgområde etc etc
• Hög prestanda i singel/multi-core, för aktuellt pris, med och utan laddare inkopplad
• Bra batteritid
• Mycket hög materialkvalitet och byggkvalitet på chassie, och vill undvika vekhet och plastighet
• Bästa touchpad
• Låg vikt
• Bra högtalare och ljud
• Bästa webkamera som ger bästa bildkvalitet i praktiken
• Tillräckligt och bra RAM-minne för användningen
• Vettig storlek på SSD
• 13-14”
• Premiumkänsla att använda och leva med

På följande sida väljer du "Build your own" samt väljer bort OSet, det köper du legalt på nätet för under 200kr: https://www.lenovo.com/us/en/laptops/results/

Gå även in på inet:s hemsida. Där fanns en del intressant.

Det kommer troligen ge dig det bästa du kan hitta med de krav du nämnt.
Senast redigerad av 1FF 2026-04-05 kl. 11:14.
Citera
2026-04-05, 11:23
Medlem
Av alla laptops jag haft i den prisklassen bland annat Dell, HP, ASUS, Acer har alla varit relativt kassa jämfört med Lenovo. Rekommenderar således det sistnämnda märket.
Citera
2026-04-05, 12:04
Medlem
Xer0s avatar
Laptops har blivit dyrare.
Jag skulle räkna med att lägga över 10k för att få en bra laptop just nu. Ram är särskilt dyrt.

Men med din budget skulle jag köpa denhär:
https://www.dustin.se/product/5020049042/thinkpad-t14-g4

Men ja som sagt, det är inte mycket man får för pengarna. 512 Gb hårddisk och i5. Jag skulle säga att Windows 11 kommer knappt att fungera på denna dator. Det kommer att vara segt.

Microsoft har nämligen bytt från att bygga appar som startmenyn i Windows i C++ som är utlrasnabbt, till react native som är javascript. Och då blir det som det blir med prestandan tyvärr.
Senast redigerad av Xer0 2026-04-05 kl. 12:10.
Citera
2026-04-05, 12:23
Medlem
Jag tackar igen er som postat tankar och ev förslag på laptops.
Men det verkar som att alla de förslag som lämnas inte kan matcha en Neo på alla de punkter som listades i trådstarten, mer än möjligen just bara rena prestanda, om ens det mer än på någon punkt direkt kopplad till prestanda.

Hur ligger de tips/exempel ni lämnat till jämfört med Neo om vi ser till ljusstyrka, upplösning, batteritid och prestanda vid enbart batteridrift.

Jag ser att det finns vissa funktioner och annat som absolut kan vara bättre än vad Neo kan erbjuda, t ex 180° gångjärn på skärmen, touch-skärm, belyst tangentbord etc etc. Men om det inte är så viktigt för spekulanten, men premium känsla och byggkvalitet etc, samt bättre läsbarhet t ex i ljusa miljöer som på en veranda etc, högre upplösning etc etc?

Och om nu inte det är så viktigt med vilket OS, hur är då en Neo som ett ev alternativ i aktuellt prissegment, tänkt användningsområde och kundgrupp? Och mot de förslag som lämnats i tråden?
Citera
2026-04-05, 14:38
Medlem
Citat:
Jag tackar igen er som postat tankar och ev förslag på laptops.
Men det verkar som att alla de förslag som lämnas inte kan matcha en Neo på alla de punkter som listades i trådstarten, mer än möjligen just bara rena prestanda, om ens det mer än på någon punkt direkt kopplad till prestanda.

Hur ligger de tips/exempel ni lämnat till jämfört med Neo om vi ser till ljusstyrka, upplösning, batteritid och prestanda vid enbart batteridrift.

Jag ser att det finns vissa funktioner och annat som absolut kan vara bättre än vad Neo kan erbjuda, t ex 180° gångjärn på skärmen, touch-skärm, belyst tangentbord etc etc. Men om det inte är så viktigt för spekulanten, men premium känsla och byggkvalitet etc, samt bättre läsbarhet t ex i ljusa miljöer som på en veranda etc, högre upplösning etc etc?

Och om nu inte det är så viktigt med vilket OS, hur är då en Neo som ett ev alternativ i aktuellt prissegment, tänkt användningsområde och kundgrupp? Och mot de förslag som lämnats i tråden?

Klämde på en Neo idag för första gången - är en MacBook Pro användare dock men den där "premiumkänsla" och byggkvaliteten som du pratar om fanns ju inte riktigt där tyckte jag - trackpadden kändes off och tangentbordet förvånande billigt.

I den prisklassen hade jag valt denna burk om jag skulle köpa en ny idag och hade kring 8000 kr att röra mig med:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in