2026-04-05, 02:03
Medlem
LA8PVs avatar
Varför kan inte Ukraina få hjälp med att bomba sönder de ryska GPS-störsändare i Kaliningrad som saboterar all trafik runt Östersjön?
Citera
2026-04-05, 02:57
Medlem
Själv så vet jag inte, men jag har fått uppfattningen att det är svårt att veta exakt var störningarna kommer ifrån annat än "ungefär därifrån", och då antar jag att det är knepigt att hitta den exakta platsen. Mönstret är väl att ju närmare Ryssland man kommer desto mer frekventa och större blir störningarna. Men de sker verkar ske oregelbundet och från lite olika ställen. Så att finna den exakta punkten låter svårt

Vad säger Google-experten 23123asdasdaabc?
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Finns något som heter google.
Finns något som heter forum. Vad fan gör du här när du kan googla "vad pratar riktiga människor om"?

På autistiska:
Google är ett verktyg för att söka efter information givet att man vet vilka uttryck man ska söka efter. Men när man inte vet hur sökningen ska formuleras så kan det vara bra att fråga andra som kanske vet. Utöver det så kan friska människor tycka att ämnen kan vara intressanta att diskutera just för idéutbytet.

Vad jobbar du med, du store 23123asdasdaabc?
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-05 kl. 03:20.
Citera
2026-04-05, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Varför kan inte Ukraina få hjälp med att bomba sönder de ryska GPS-störsändare i Kaliningrad som saboterar all trafik runt Östersjön?

1.Nej, störningarna saboterar inte all trafik runt Östersjön.

2. Störningar i GPS-systemet har alltid förekommit av olika anledningar.
Det kan vara den förhöjda solaktiviteten som orsakar mängden störningsfall men även buggar i mjuk och hårdvaran i de olika GPS-systemet. Nu senast var det någon flygtillverkare som återkallade en hel del flygplan för uppgradering av sina system relaterade till navigation.

Men visst, kanske det förekommer störningssändningar, kanske inte.
Det är väldigt märkligt att man inte kan presentera en sändarstation och exakta koordinater, trots flera år med sökanden efter just detta.
Oavsett vilket, så länge som militära enheter använder GPS för att bomba ryssarna så är det ett legitimt mål att störa ut systemet.
Varför använder civila enheter militär teknologi och sedan beklagar sig över att det inte fungerar till 100%?
Citera
2026-04-05, 10:00
Medlem
Citat:

Vad är Ukrainas problem med det då?

Är det inte snarare så att Ukraina borde kunna hjälpa OSS med sändarna?
Citera
2026-04-05, 10:17
Medlem
För att få lite kött på benen tycker jag det är motiverat att fuska lite med att ta ett AI-svar om hur pass tekniskt svårt det är att slå ut de här störsändarna:

Tyvärr inte glasklart svar på om det skulle gå att fixa med en vapeninsats. Men jag tolkar det som inom möjligheternas ram. Rent tekniskt.

En annan sak är förstås politiken. Jag tror det finns olika hemliga överenskommelser baserade på Rysslands kärnvapenhot som gör att man avhåller sig från att slå till.
Citera
2026-04-05, 12:14
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vad är Ukrainas problem med det då?

Är det inte snarare så att Ukraina borde kunna hjälpa OSS med sändarna?
Så att Ukrainas drönare hittar Ryssland.
Och inte Estland eller Finland.
Citera
2026-04-05, 15:01
Medlem
Citat:
Så att Ukrainas drönare hittar Ryssland.
Och inte Estland eller Finland.

Jag tror, utan att veta, att Ukrainas drönare hittar ryssland ändå. Misstänker också att de drönare som råkade hamna i Estland och Finland blev störda av andra doningar.
Citera
2026-04-05, 15:05
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Därför att det vore en krigshandling att börja skjuta europeiska missiler på antenner som står på rysk mark.
Citera
2026-04-05, 15:08
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Jag tror, utan att veta, att Ukrainas drönare hittar ryssland ändå. Misstänker också att de drönare som råkade hamna i Estland och Finland blev störda av andra doningar.
Hux flux hamnar någon i Sverige också.
Citera
2026-04-05, 15:10
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Därför att det vore en krigshandling att börja skjuta europeiska missiler på antenner som står på rysk mark.
Det hindrar inte att man hjälper Ukraina med ett sådant projekt.
Citera
2026-04-05, 15:10
Medlem
Citat:

Sedan så passerar inte ukrainas drönare kaliningrad. Nej, det är rent sabotage från moskoviternas sida och förmodligen en del av deras utvecklingsarbete i att öka sin förmåga att störa ut funktioner som är gps-beroende.

En del av denna utveckling är då att hänsynslöst använda delar av östersjön som testområde och inte bry sig om alla olägenheter som uppstår.

Tror inte det blir någon som bombar eller förstör deras sändare, de är som sagt rörliga eller lätta att åter sätta upp efter en förstörelse.

Däremot så tror jag att Europa kommer se till att Kaliningrad ej längre är en rysk militärbas, helt enkelt ta tillbaka området och återge platsen namnet Königsberg och att man på något sätt införlivar med Lettland, Polen eller någon annan lösning. Alla moskoviterna där får vackert återvända till moskva.
Citera
2026-04-05, 15:31
Medlem
Gissningsvis så är det lite halvsvårt att triangulera fram exakt var sändaren är. Jag tror att de finns halvhögt upp i olika höghus. Svårt att veta exakt vilken lägenhet. Kan dessutom vara flera olika lägenheter som har störsändare. Det kan säkert bli en klassisk katt och råttalek, förstör man en sändare så kommer det direkt upp två nya. Bättre då att lära sig leva med dessa störningar och satsa på andra alternativ.

Att bomba hyreshus vill man garanterat undvika...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in