2026-04-04, 21:03
Medlem
mlnUns avatar
Den är en IFÖ och har två knappar som sticker upp och en metallring runt. Är detta toalettens lock? Finns inget annars. Nu fick jag stänga av med vredet för det rinner rakt igenom. Har inte riktigt lust att ringa hyresvärdens akut för detta. Tyvärr så har jag ingen kunskap om moderna toaletter och hur de ser ut invärtes. Frågade min AI men förstod ändå inte så mycket.

Knapparna känns lösa så är väl något som lossnat.

Varför gör man ens toaletter så? Är det fult med ett lock eller vad är problemet? Sedan så fyller det kanske någon deciliter med bara lilla knappen, har vi verkligen så lite vatten i Sverige? Man måste trycka båda om man vill spola ner en papperssnutt.

Känns som jag vill ta en hammare och slå sönder eländet.
Citera
2026-04-04, 21:23
Medlem
Man pillar upp ena spolknappen med en liten skruvmejsel eller bordskniv. Du ser insatsen sen, vart man ska trycka eller peta. Jag gjorde rent alla knappar och smörjde med lite matolja. Bara trycka tillbaks sen. Finns video på YouTube. Glad påsk!
Citera
2026-04-04, 21:25
Medlem
triptykens avatar
Kan du klara dig till på måndag så skulle jag ringa hyresvärden. Stäng av vattnet när du ska sova och slå på det igen imorrn. Dom kommer nog snabbt och fixar det åt dig för dom vill ju inte heller slösa vatten och då kan du fråga hur den funkar och, om det händer igen, hur man fixar det.
Citera
2026-04-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlnUn
Den är en IFÖ och har två knappar som sticker upp och en metallring runt. Är detta toalettens lock? Finns inget annars. Nu fick jag stänga av med vredet för det rinner rakt igenom. Har inte riktigt lust att ringa hyresvärdens akut för detta. Tyvärr så har jag ingen kunskap om moderna toaletter och hur de ser ut invärtes. Frågade min AI men förstod ändå inte så mycket.

Knapparna känns lösa så är väl något som lossnat.

Varför gör man ens toaletter så? Är det fult med ett lock eller vad är problemet? Sedan så fyller det kanske någon deciliter med bara lilla knappen, har vi verkligen så lite vatten i Sverige? Man måste trycka båda om man vill spola ner en papperssnutt.

Känns som jag vill ta en hammare och slå sönder eländet.

5-10minuters googlade på YouTube eller Byggnax-liknande sidor brukar lösa såna problem ganska snabbt.

Det kan ju inte ta lång stund att hitta ditt problem+toamodell och en följande video eller instruktionsfilm på det?

Annars så stänger du av vattnet och använder en 10-liters hink med vatten som du ”spolar” med.
Funkar hur bra som helst.

Edit:

https://youtube.com/shorts/ibk0L3BZiyw?is=d0fBX9z0e58LCGKf
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-04-04 kl. 21:55.
Citera
2026-04-04, 22:00
Medlem
Umarells avatar
Kolla detta, kanske bara justering behövs.

https://www.ifo.se/underhall-support/allt-om-toaletten/problem-med-spolknappen/
Citera
2026-04-04, 22:42
Medlem
mlnUns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Kolla detta, kanske bara justering behövs.

https://www.ifo.se/underhall-support/allt-om-toaletten/problem-med-spolknappen/

Så bra, ska kolla upp det.
Citera
Igår, 08:28
Medlem
Du har en hyresvärd. Alltså betalar du för servicen att någon annan kommer ut o fixar din toalett.
Varför ens bry dig när detta ingår?

Rinner det rakt igenom så känns det mer som att knappen fortfarande är i nedtryckt läge.
Slå till lite lätt på knappen så kanske den hoppar upp igen.

Du ser vilken modell du har med hjälp av spolknappens utformning.
Finns ett flertal olika IFÖ-modeller varvid sign är en av dem.
Citera
Igår, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du har en hyresvärd. Alltså betalar du för servicen att någon annan kommer ut o fixar din toalett.
Varför ens bry dig när detta ingår?

Det är påskhelg och att ringa jouren kan kosta mkt om det inte anses akut.
Citera
Igår, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är påskhelg och att ringa jouren kan kosta mkt om det inte anses akut.

En toalett är tämligen akut enligt min bedömning.
Dessutom så betalar inte hyresgästen sådant så vitt jag vet.
Hyresvärden har färdiga avtal med andra firmor som har jouren.

Ring o prata med dem så görs en bedömning om hur akut det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in