2026-04-04, 15:37
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Narnia är en svensk power metal-grupp - med kristet budskap - som varit med länge i gemet. Bildades 1996 av gitarrist Carl Johan Grimmark och sångaren Christian Liljegren. Bandnamnet är givetvis plockat från "The Chronicles Of Narnia" - boksserien av författaren C.S. Lewis. I april 2010 så postades beskedet att bandet skulle splittras. Man gav ett par avskedskonserter men efter några år tog man upp verksamheten igen.

Tio studioalbum sen starten:

• "Awakening" (1998)
• "Long Live The King" (1999)
• "Desert Land" (2001)
• "The Great Fall" (2003)
• "Enter The Gate" (2006)
• "Course Of A Generation" (2009)
• "Narnia" (2016)
• "From Darkness To Light" (2019)
• "Ghost Town" (2023)
• "X" (2026)

En gång i tiden var den här musikstilen populär men med åren har intresset minskat betydligt. Nog har jag lyssnat lite på bandets musik till och från men jag har aldrig blivit frälst av deras tonkonst. Det var någon i bandet som tyckte att deras platta "The Great Fall" från 2003 var smått dålig, kommer dock inte ihåg vem?

Vilken skiva tror ni Narnia-fansen anser vara bäst? Man måste ändå ge killarna negativa credits för att ha kommit på en så pass fantasilös titel som "X".
Citera
2026-04-04, 17:31
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Narnia är en svensk power metal-grupp - med kristet budskap - som varit med länge i gemet. Bildades 1996 av gitarrist Carl Johan Grimmark och sångaren Christian Liljegren. Bandnamnet är givetvis plockat från "The Chronicles Of Narnia" - boksserien av författaren C.S. Lewis. I april 2010 så postades beskedet att bandet skulle splittras. Man gav ett par avskedskonserter men efter några år tog man upp verksamheten igen.

• "Awakening" (1998)
• "Desert Land" (2001)
• "Narnia" (2016)
• "Ghost Town" (2023)
• "X" (2026)

En gång i tiden var den här musikstilen populär men med åren har intresset minskat betydligt. Nog har jag lyssnat lite på bandets musik till och från men jag har aldrig blivit frälst av deras tonkonst. Det var någon i bandet som tyckte att deras platta "The Great Fall" från 2003 var smått dålig, kommer dock inte ihåg vem?

Vilken skiva tror ni Narnia-fansen anser vara bäst? Man måste ändå ge killarna negativa credits för att ha kommit på en så pass fantasilös titel som "X".

Ett av mina favoritband inom Kristen Metal måste jag säga.
Men du glömde ett par skivor eftersom bandet har släppt 2 live skivor
At Short Notice: Live In Germany (2006) & We Still Believe: Made In Brazil (2018)

Vet även att I april 2008 meddelade Christian att han skulle sluta i Narnia
Det fanns ingen kontrovers bland bandmedlemmarna,
Liljegren sa att han var tvungen att ge sin kropp vila & var utbränd

på skivan Course Of A Generation så är det sångaren German Pascual som sjunger
det blev bara den skivan innan bandet splittrades "för första gången"

Gitarristen CJ Grimmark spelar även med Jerusalem sedan många år tillbaka.
Senast redigerad av Rebali179 2026-04-04 kl. 17:43.
Citera
2026-04-04, 17:42
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Vilken skiva tror ni Narnia-fansen anser vara bäst?.

Jag upptäckte Narnia via en god vän som hade lyssnat på bandet genom åren.
Var å såg bandet live när de släppte "comeback" skivan "Narnia" (2016)
så jag håller den skivan rätt så högt även om en del tycker att det tidiga materialet är lite bättre.
Även skivan From Darkness To Light. Men man kan inte riktigt jämföra gamla & nya Narnia.

Av de "gamla" skivorna så måste jag nog lätt välja Long Live The King" (1999).
Fast det var också den skivan som verkligen fick mig att lyssna igenom mera med Narnia.
& jag tror nog att jag har ca 5 utgåvor av den Promo CD, CD, 20 år utgåvan på LP, Pitcuredisc & CD.

Har du själv lyssnat något på deras skivor trots att du inte riktigt fastnade för bandet?
Citera
2026-04-04, 17:53
Medlem
Rebali179s avatar
För övrigt så släpptes deras nya singel Oceanwide igår

https://www.youtube.com/watch?v=wkf2E5lR_30
Citera
2026-04-04, 21:29
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Har du själv lyssnat något på deras skivor trots att du inte riktigt fastnade för bandet?

Jag hade någon av deras första releaser - "Awakening" (1998), "Long Live The King" (1999) eller "Desert Land" (2001) - som mp3 på den gamla goda tiden. Fanns någon låt där som jag tyckte hade en väldigt melodisk och bra inledning men nu kan jag inte hitta igen den. När man hade massa album som rippade mp3-filer var det inte alltid att låtordningarna och låttitlarna var korrekta.
Citera
2026-04-04, 22:43
Medlem
Citat:

• "Awakening" (1998)
• "Desert Land" (2001)
• "Narnia" (2016)
• "Ghost Town" (2023)
• "X" (2026)

Tycker att deras bästa är "Narnia" (2016). Gillar låtarna och ljudbilden på den skivan. Trummorna låter helt perfekta.

"I Still Believe" är deras starkaste och viktigaste låt tycker jag eftersom jag är troende.
Citera
2026-04-05, 12:02
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Jag hade någon av deras första releaser - "Awakening" (1998), "Long Live The King" (1999) eller "Desert Land" (2001) - som mp3 på den gamla goda tiden. Fanns någon låt där som jag tyckte hade en väldigt melodisk och bra inledning men nu kan jag inte hitta igen den. När man hade massa album som rippade mp3-filer var det inte alltid att låtordningarna och låttitlarna var korrekta.

Kan det ha varit No More Shadows From The Past
https://www.youtube.com/watch?v=CmZYPElm6MM

Var det från "Long Live The King" (1999) skivan så kan det nog ha varit dessa låtar

Living Water https://www.youtube.com/watch?v=rlD2sRcSjsk
The Mission https://www.youtube.com/watch?v=smeM6YVq5sA
"Shelter Trough The Pain https://www.youtube.com/watch?v=PGld4d_9skU
"Long Live The King" https://www.youtube.com/watch?v=2o82QzoJRDM
Citera
2026-04-05, 12:03
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Tycker att deras bästa är "Narnia" (2016). Gillar låtarna och ljudbilden på den skivan. Trummorna låter helt perfekta.
"I Still Believe" är deras starkaste och viktigaste låt tycker jag eftersom jag är troende.

Comeback skivan förtjänar att lyftas fram mera. Det finns en del riktigt bra låtar där
Reaching For The Top, Thank You, "I Still Believe" & även The Messengers
Citera
2026-04-05, 14:00
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Kan det ha varit No More Shadows From The Past
https://www.youtube.com/watch?v=CmZYPElm6MM

Var det från "Long Live The King" (1999) skivan så kan det nog ha varit dessa låtar

Living Water https://www.youtube.com/watch?v=rlD2sRcSjsk
The Mission https://www.youtube.com/watch?v=smeM6YVq5sA
"Shelter Trough The Pain https://www.youtube.com/watch?v=PGld4d_9skU
"Long Live The King" https://www.youtube.com/watch?v=2o82QzoJRDM

Du, ingen aning måste jag säga. Det var väl 25 år sen jag hade något Narnia-album på datorn och testade, minnet är lite suddigt. Men den här låten "No More Shadows From The Past" lät verkligen bra. Fluffig och härlig 80-tals-produktion där man hör en pulserade bas. Tack för det tipset.
Citera
2026-04-05, 17:14
Medlem
Citat:
Comeback skivan förtjänar att lyftas fram mera. Det finns en del riktigt bra låtar där
Reaching For The Top, Thank You, "I Still Believe" & även The Messengers

Håller med. Många bra låtar. Sedan så är ju låtar som Long Live The King, Inner Sanctum, Living Water och helt nya låten Ocean Wide riktiga höjdpunkter, bara för att nämna några andra låtar.

Jag spelade in dom i Sundbyberg i norra Stockholm förra året och det var riktigt bra. Tråkigt bara att det inte var slutsålt i 300-kapacitets spelstället, men de som var där röjde på bra.

Kul dock att de spelade på Encore och inte de mest vanliga spelställena i Stockholm.

Här är låtlistan från Sundbyberg (Encore) 2025-10-24:

01 Audience
02 Intro
03 Thief
04 Inner Sanctum
05 The Mission
06 You Are The Air That I Breath
07 Rebel
08 Ocean Wide
09 Descension
10 The War That Tore the Land (Hallelujah)
11 Manifest (MFST)
12 No More Shadows From The Past
13 Long Live The King (Including band introductions)
14 I Still Believe
15 Encore Break
16 Living Water

Speltid: 1 timme : 22 minuter : 05 sekunder
Citera
2026-04-06, 10:26
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Du, ingen aning måste jag säga. Det var väl 25 år sen jag hade något Narnia-album på datorn och testade, minnet är lite suddigt. Men den här låten "No More Shadows From The Past" lät verkligen bra. Fluffig och härlig 80-tals-produktion där man hör en pulserade bas. Tack för det tipset.

Du får ta & ge de 2 första skivorna en chans & hoppas du kommer gilla dem trots allt..
Favoritskivan är Long Live The King som sagt.
Citera
2026-04-06, 10:31
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Håller med. Många bra låtar. Sedan så är ju låtar som Long Live The King, Inner Sanctum, Living Water och helt nya låten Ocean Wide riktiga höjdpunkter, bara för att nämna några andra låtar.

Jag spelade in dom i Sundbyberg i norra Stockholm förra året och det var riktigt bra. Tråkigt bara att det inte var slutsålt i 300-kapacitets spelstället, men de som var där röjde på bra.

Kul dock att de spelade på Encore och inte de mest vanliga spelställena i Stockholm.

Här är låtlistan från Sundbyberg (Encore) 2025-10-24:

01 Audience
02 Intro
03 Thief
04 Inner Sanctum
05 The Mission
06 You Are The Air That I Breath
07 Rebel
08 Ocean Wide
09 Descension
10 The War That Tore the Land (Hallelujah)
11 Manifest (MFST)
12 No More Shadows From The Past
13 Long Live The King (Including band introductions)
14 I Still Believe
15 Encore Break
16 Living Water

Speltid: 1 timme : 22 minuter : 05 sekunder

Måste ändå säga att Narnia blandar rejält med både gammalt & nytt material. Riktigt bra låtlista.

Än så länge har vi bara fått en live DVD. Men folk lägger nog upp på Youtube numera så det blir nog inte så lätt att
släppa en sådan numera.

Skivan From Darkness To Light innehåller en del blivande klassiker.
You Are the Air That I Breathe , Has the River Run Dry? , The Armor of God , MNFST , The War That Tore the Land & Sail On
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in