2026-04-04, 11:24
Avslutad
Jag är assyrisk, men född i Sverige sedan långt bak i tiden, bott innan i familjehem och utlslussboende LVU-hem i karlstad, väldigt nöjd med min uppväxt som människa.

Jag förstår svensk kultur och andra kulturer väldigt bra, men vet att det finns många invandrare som inte kan anpassa sig efter Sverige, "detta är för gulligt land" och är "för svenskt" och "idioti och rasistiskt" men vad gör de här då?

Passar det inte så lämna vårat land, vi som är födda här gillar kulturen oftast alla av oss, det är de som kommit hit nyligen som inte förstår sig på kultur och andra svenska lagar, regler och vett-etikett.

Svenskar kunde sjunga förr i tiden, ta t.ex bellman:

https://www.youtube.com/watch?v=pbp26wfjpV0

Än idag kan inte en arab sjunga eller skratta vanligt, det tar tid att komma ur djungeln, även afrikaner passar nog bättre i sina länder.

Väldigt få med invandrarbakgrund passar kvar.

https://www.arla.se/om-arla/arlas-historia/produkterna/filmjolk/

Förr i tiden tillverkade bönder god mat, även nuförtiden, filbunke och mejeri och köttprodukter, även dessa tål inte de nyanlända än idag, det är "haram" eller "inte gott nog".

Sedan att man än har traditioner idag om påsk och annat fint, vill utveckla detta vidare, detta bryr dom sig inte om, det bättre vore om alla svenskt stannar kvar och alla nyanlända återvänder så vi kan bevara svenska kulturen.

Tjejer är söta i Sverige brukade jag göra vissa trådar om, men det får dom inte heller vara, utan de skall ha burka och sjal nuförtiden, även svenska tjejer.

Frågeställning:

När får vi ta tillbaka Sverige, och är det fel att jag som assyrisk gillar att integrera mig? Att man gillar livet i Sverige gör många av oss ändå, så varför inte.
Citera
2026-04-04, 11:50
Medlem
Det finns ingen svensk kultur och har aldrig funnits någon.

Sveriges nationella identitet är ständig transformation. Ingen kultur i det här landet överlever mer än 20 år.

Sverige år 2005 existerar inte längre. Och år 2005 existerade inte längre det Sverige som fanns 1985. Och så fortsätter det hela vägen till början av 1700-talet. Värderingar, livsstil och politik har alltid radikalt skiftat.

Det finns lokala kulturer i Sverige knutna till olika städer, landskap och regioner, men en SVENSK beständig kultur har ALDRIG existerat.
Citera
2026-04-04, 12:01
Medlem
Fantens avatar
Det är i sig jävligt lustigt att flytta till ett land, och sen hata den kultur som finns där.
Citera
2026-04-04, 12:13
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo

Det finns lokala kulturer i Sverige knutna till olika städer, landskap och regioner, men en SVENSK beständig kultur har ALDRIG existerat.

Jag tror du har misstagit dig rejält.

Ta bara en titt och se dig omkring . Svensk kultur har format svenskens temperament och nyfikenhet . Inte för inte varför Sverige är det förlovade landet av entreprenörer , dessutom är nästan alla våra stiftade lagar djupt förankrade i kristendomens budskap i svenska statskyrkans variant

Vi är dessutom passiv-aggressiva mot alla som bryter ordningsregler och uppförande , det är bara att ingen märker det när man är mitt inne i just den kulturen , då det är normaliserat och osynliga för oss svenskar , men definitivt inte för någon utifrån som besöker Sverige och försöker komma underfund med hur svensken fungerar. Svensken har odlat fram en kultur av längtan efter stor personlig frihet blandat med en stor portion Jante , och det motsatsparet är obegripligt för alla utanför Sverige , det är varför svensken är så knepiga att förstå sig på . Ta bara svenskens generella konflikträdsla , unikt kulturdrag jämfört med alla andra folk
Senast redigerad av Upplyften 2026-04-04 kl. 12:17.
Citera
2026-04-04, 12:21
Medlem
Umarells avatar
Citat:

Sveriges nationella identitet är ständig transformation. Ingen kultur i det här landet överlever mer än 20 år.

Sverige år 2005 existerar inte längre. Och år 2005 existerade inte längre det Sverige som fanns 1985. Och så fortsätter det hela vägen till början av 1700-talet. Värderingar, livsstil och politik har alltid radikalt skiftat.

Svensk kultur existerar givetvis eftersom inget annat land har exakt samma. Att kulturen ändras över tid motsäger inte det. Det vore som att säga att man inte är samma människa bara för att man går från vaggan till graven.
Citera
2026-04-04, 12:21
Medlem
Sverige handlar om plikttrogenhet.
Citera
2026-04-04, 12:41
Medlem
tutankhumans avatar
Det är för att du stirrar dig blind på diverse yttre fenomen. Folksjälen är hela tiden verksam och går att ana som en röd tråd i historien.

Citat:

Citera
2026-04-04, 12:49
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Du talar som en sann liberal, ironiskt nog.
Citera
2026-04-04, 12:49
Medlem
Taufatts avatar
Citat:

Svensk kultur existera givetvis lika mycket som andra länders kultur. Men all kultur är ständigt i förändring och vissa kulturer ändras snabbare än andra. Svensk och västerländsk kultur ändrar sig snabbare än klankulturer i isolerade områden. Att kulturen förändras gör den inte mindre svensk för det.
Vi får aldrig tillbaka en svunnen del av kulturen. Främst internet och sociala medier har förändrat västvärlden på ett sätt som vi aldrig trott eller kan komma ifrån.
Citera
2026-04-04, 12:51
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag tror du har misstagit dig rejält.

Ta bara en titt och se dig omkring . Svensk kultur har format svenskens temperament och nyfikenhet . Inte för inte varför Sverige är det förlovade landet av entreprenörer , dessutom är nästan alla våra stiftade lagar djupt förankrade i kristendomens budskap i svenska statskyrkans variant

Vi är dessutom passiv-aggressiva mot alla som bryter ordningsregler och uppförande , det är bara att ingen märker det när man är mitt inne i just den kulturen , då det är normaliserat och osynliga för oss svenskar , men definitivt inte för någon utifrån som besöker Sverige och försöker komma underfund med hur svensken fungerar. Svensken har odlat fram en kultur av längtan efter stor personlig frihet blandat med en stor portion Jante , och det motsatsparet är obegripligt för alla utanför Sverige , det är varför svensken är så knepiga att förstå sig på . Ta bara svenskens generella konflikträdsla , unikt kulturdrag jämfört med alla andra folk
Precis. Man märker inte att en kultur är som den är, om man är mitt i den. Det är först när man får ett perspektiv utifrån som man inser det. Och det ser man ju om man har kommit över några 'Things that are strange in Sweden'-videos. Det är till exempel många turister som är förvånande över Stockholms tunnelbana och hur rent och trevligt det faktiskt är, medans jag som bor där mest rycker på axlarna och tänker 'Det här är ju som vanligt...'.
Citera
2026-04-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Svensk kultur existera givetvis lika mycket som andra länders kultur. Men all kultur är ständigt i förändring och vissa kulturer ändras snabbare än andra. Svensk och västerländsk kultur ändrar sig snabbare än klankulturer i isolerade områden. Att kulturen förändras gör den inte mindre svensk för det.
Vi får aldrig tillbaka en svunnen del av kulturen. Främst internet och sociala medier har förändrat västvärlden på ett sätt som vi aldrig trott eller kan komma ifrån.

Nä. Svensk kultur finns inte.

En belgare och en nederländare har mer gemensamt i sin livsstil, i sina attityder och vanor än vad en skåning och en norrlänning har. Långt in på 1800-talet var det omöjligt för folk i olika delar av det här landet att ens förstå varandra.

Sverige är ett falskt kollektiv av efterblivna inavlade samfällighetspopulationer som vägleds av sina tyska hussar. Det finns inget svenskt och knappt något Sverige.
Citera
2026-04-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du talar som en sann liberal, ironiskt nog.

Jag kommer förhoppningsvis aldrig bli så efterbliven att någon kan placera mig inom en ideologisk fålla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in