2026-04-04, 11:07
Medlem
Är skild och lever ganska tillbakadraget liv. Men jag har ett par vänner som jag träffar emellanåt. De är ungkarlar och vill gärna ses ganska regelbundet. Jag börjar dock tröttna på båda två och känner att jag hellre tillbringar helgerna ensam än umgås med någon av dem.

Bakgrunden är att vi nästan alltid är hemma hos mig. Ingen av dem har något bra boende. De bor i varsin etta och den ena av dem är lite av en lortgris och har alltid stökigt hemma. Det är egentligen bara jag som har ett riktigt vardagsrum med soffa, TV, högtalare mm som det går att umgås i och hitta på saker. Så det är väl naturligt antar jag att vi nästan alltid är hos mig.

Men jag börjar ledsna på attityden att de tar mig och mitt vardagsrum för givet och att jag ska "serva" dem när de är här. Ibland är båda här samtidigt, men ofta kanske bara en av dem. Ofta käkar vi något och eftersom det är mitt kök blir det att jag fixar maten och dukar undan mm. De är båda väldigt dåliga på att erbjuda sig att hjälpa till. Jag ser mig inte som ogästvänlig, men jag tycker det blir lite ensidigt när det bara är jag som alltid fixar.

Det har hänt att jag tagit upp problemet, men det verkar lite känsligt. Ena killen blev lite upprörd och tyckte jag var snål. Han sade att jag gärna fick komma till honom, men att jag säkert håller med om att det inte är så kul i hans lilla kyffe. Han erbjöd sig att betala för mat när han kommer till mig. Så nu får jag ofta pengar från honom. Eller så gör vi upp i förväg vad "vi" ska laga för mat och han har köpt med sig en matkasse när han kommer.

Med vad ingen av dem verkar fatta är att det handlar liksom inte om pengarna. Han kommer typ hem till mig, ställer matkassen på bordet och går sedan och sätter sig i min soffa. Sedan är det jag som får fixa till käket, duka och diska. Ok, jag överdriver lite. Men bara lite. Jag känner mig som kärringen i förhållandet och har ingen lust att träffa dem hemma hos mig något mer.

Ska jag sluta umgås med de här killarna och bli helt ensam? Eller är det bättre att acceptera situationen?
Citera
2026-04-04, 11:10
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ni kan väl dela upp så att du fixar maten så tar dom med dricka?
Citera
2026-04-04, 11:13
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Det beror lite på i vilken ålder ni är i?

Brukar de dricka och knarka i din lägenhet?
Citera
2026-04-04, 11:14
Avslutad
Du får väll prata med dem, alt att ni börjar göra aktiviteter ute, resturang pub osv .
Citera
2026-04-04, 11:16
Medlem
Voloteas avatar
Gå ut och ät, buffé. Häng ute på sommaren och sitt vid en sjö eller liknande
Citera
2026-04-04, 11:17
Avslutad
Men har ni kul tillsammans ens? På nåt sätt låter det inte så. Då skulle jag hellre vara ensam.
Citera
2026-04-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Det beror lite på i vilken ålder ni är i?

Brukar de dricka och knarka i din lägenhet?

Vi är medelålders. Ibland dricker vi öl, men inga excesser. Ibland är vi helt nyktra.
Citera
2026-04-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Du får väll prata med dem, alt att ni börjar göra aktiviteter ute, resturang pub osv .

Jo, sista tiden har vi mest träffats ute. Men det blir dyrt att gå på krogen o käka. Blir nog bättre ett tag framöver när det blir vår/sommar. Då kan man vara mer ute istället.
Citera
2026-04-04, 12:36
Medlem
Varför sätter sig inte TS bredvid sin kompis i soffan o kollar på TV istället?
Sitt så tills den andra frågar när maten är klar. Svara med samma fråga tillbaka. "Ja när är maten klar?"

Eller fråga om han inte kan hjälpa till så gör ni maten tillsammans?
Snubben kan väl dessutom flytta till ett större boende?
Citera
2026-04-04, 13:01
Medlem
StonedMonkeys avatar
Skriv det du skriver i tråden till dom. Det är en sak att ventilera på Flashback men det kan ju vara så att dom
Inte förstår eller tror du känner såhär.. Sen ifall dom tar illa upp eller inte ändrar sig är det ju bara skita i dom, som det låter just nu har du inte mycket att förlora på ifall dom inte vill umgås efter det.
Citera
2026-04-04, 13:09
Medlem
CC75s avatar
Fortsätta umgås eller bli helt ensam? Hur är det med alternativ nr 3, skaffa nya vänner? Det går om man är en vettig bra person.

I övrigt låter det lite som om att du har dessa vänner i brist på annat / andra. Vänner är bra att ha men det bör vara "rätt" typ av vänner. Dåliga vänner håller en tillbaka, drar ned en. Bra vänner får man en skjuts av och lyfter en.

Ditt problem är inte dina vänner det är att du bör ta tag i ditt liv i övrigt.

// CC
Citera
2026-04-04, 15:54
Medlem
F.D.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Är skild och lever ganska tillbakadraget liv. Men jag har ett par vänner som jag träffar emellanåt. De är ungkarlar och vill gärna ses ganska regelbundet. Jag börjar dock tröttna på båda två och känner att jag hellre tillbringar helgerna ensam än umgås med någon av dem.

Bakgrunden är att vi nästan alltid är hemma hos mig. Ingen av dem har något bra boende. De bor i varsin etta och den ena av dem är lite av en lortgris och har alltid stökigt hemma. Det är egentligen bara jag som har ett riktigt vardagsrum med soffa, TV, högtalare mm som det går att umgås i och hitta på saker. Så det är väl naturligt antar jag att vi nästan alltid är hos mig.

Men jag börjar ledsna på attityden att de tar mig och mitt vardagsrum för givet och att jag ska "serva" dem när de är här. Ibland är båda här samtidigt, men ofta kanske bara en av dem. Ofta käkar vi något och eftersom det är mitt kök blir det att jag fixar maten och dukar undan mm. De är båda väldigt dåliga på att erbjuda sig att hjälpa till. Jag ser mig inte som ogästvänlig, men jag tycker det blir lite ensidigt när det bara är jag som alltid fixar.

Det har hänt att jag tagit upp problemet, men det verkar lite känsligt. Ena killen blev lite upprörd och tyckte jag var snål. Han sade att jag gärna fick komma till honom, men att jag säkert håller med om att det inte är så kul i hans lilla kyffe. Han erbjöd sig att betala för mat när han kommer till mig. Så nu får jag ofta pengar från honom. Eller så gör vi upp i förväg vad "vi" ska laga för mat och han har köpt med sig en matkasse när han kommer.

Med vad ingen av dem verkar fatta är att det handlar liksom inte om pengarna. Han kommer typ hem till mig, ställer matkassen på bordet och går sedan och sätter sig i min soffa. Sedan är det jag som får fixa till käket, duka och diska. Ok, jag överdriver lite. Men bara lite. Jag känner mig som kärringen i förhållandet och har ingen lust att träffa dem hemma hos mig något mer.

Ska jag sluta umgås med de här killarna och bli helt ensam? Eller är det bättre att acceptera situationen?

Du är kärringen i förhållandet. Erbjud dom ett blåsjobb
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in