2026-04-04, 10:27
Medlem
Glödskals avatar
Starship Troopers filmatiseras på nytt, Denna gång är Neill Blomkamp som regisserar.

Den första filmen från 1997 var en bra actionrulle med exploderande insekter, Dina Meyer och Denise Richards samt memevänliga ögonblick (I am doing my part. Would You like to know more). Filmen påminde dock inte så mycket om Heinleins bok från 1959. Filmskaparna klarade inte av att hantera Heinleins originaltext. De borde kanske ha släppt Heionlein helt och kallat filmen "Bug Wars" eller något fyndigare.

Nyinspelningen ryktas bli mer trogen Heinleins bok från 1959, men går det att göra en Hollywoodfilm av Heinleins bok utan att frångå innehållet? Är det kanske mer gångbart att göra en militärglorifierande film dessa dagar när USA är på krigsstigen och unga män behöver se krig som en plikt?

https://www.imdb.com/news/ni65185415/
Citera
2026-04-04, 10:56
Medlem
XtraXs avatar
Hade hellre sett han göra en District 10.

Förövrigt håller den gamla än, bättre effekter än många av dagens filmer.
Citera
2026-04-04, 12:00
Medlem
Fantens avatar
Det lustiga, och högst ironiska, är ju att boken faktiskt är en kritik av just jangoism.
Citera
2026-04-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det lustiga, och högst ironiska, är ju att boken faktiskt är en kritik av just jangoism.

Grejen är att filmen är extremt satirisk, den är bara samtidigt extremt subtil med det.
Iomed att många amerikanska filmer ÄR sådär så missade jag också satiren i originalfilmatiseringen första gången jag såg den. Jag va iofs också i yngre tonåren.

Efter att ha fattat att det va samma snubbe som gjorde första Robocop så kopplade jag det till slut.

Intressant med ny filmatisering dock.
Citera
2026-04-04, 12:24
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Är det så?

"When Robert A. Heinlein opened his Colorado Springs newspaper on April 5, 1958, he read a full-page ad demanding that the Eisenhower Administration stop testing nuclear weapons. The science fiction author was flabbergasted. He called for the formation of the Patrick Henry League and spent the next several weeks writing and publishing his own polemic that lambasted "Communist-line goals concealed in idealistic-sounding nonsense" and urged Americans not to become "soft-headed"."

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_A._Heinlein#Politics

Han skrev Starship Troopers 1959.
Citera
2026-04-04, 12:43
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Grejen är att filmen är extremt satirisk, den är bara samtidigt extremt subtil med det.
Iomed att många amerikanska filmer ÄR sådär så missade jag också satiren i originalfilmatiseringen första gången jag såg den. Jag va iofs också i yngre tonåren.

Efter att ha fattat att det va samma snubbe som gjorde första Robocop så kopplade jag det till slut.

Ja, att filmen är en satir är rejält gamla nyheter vid det här laget. Jag pratar om boken.

Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Är det så?

"When Robert A. Heinlein opened his Colorado Springs newspaper on April 5, 1958, he read a full-page ad demanding that the Eisenhower Administration stop testing nuclear weapons. The science fiction author was flabbergasted. He called for the formation of the Patrick Henry League and spent the next several weeks writing and publishing his own polemic that lambasted "Communist-line goals concealed in idealistic-sounding nonsense" and urged Americans not to become "soft-headed"."

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_A._Heinlein#Politics

Han skrev Starship Troopers 1959.
Har du läst boken eller någon av hans andra böcker?
Citera
2026-04-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ja, att filmen är en satir är rejält gamla nyheter vid det här laget. Jag pratar om boken.

jojo, jag tolkade det du skrev att det var ironiskt att filmen var överdrivet patriotisk medan boken gjorde narr av sånt. måste missuppfattat
Citera
2026-04-04, 12:47
Medlem
Fantens avatar
Citat:
jojo, jag tolkade det du skrev att det var ironiskt att filmen var överdrivet patriotisk medan boken gjorde narr av sånt. måste missuppfattat
Nej alltså, filmen är en satir och boken är en kritik. Den förra driver hejdlöst med hela konceptet medans den senare.. gör egentligen samma sak, fast utan att garva åt det.
Citera
2026-04-04, 12:50
Medlem
Citat:
Nej alltså, filmen är en satir och boken är en kritik. Den förra driver hejdlöst med hela konceptet medans den senare.. gör egentligen samma sak, fast utan att garva åt det.

Ah alright.
Visste inte att det fanns en bok, helt ärligt. Ska spana in.

Låter som det var bättre adaption än Forrest Gump då, boken är inte lika bekymmerslös som filmen
Citera
2026-04-04, 12:54
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ah alright.
Visste inte att det fanns en bok, helt ärligt. Ska spana in.

Låter som det var bättre adaption än Forrest Gump då, boken är inte lika bekymmerslös som filmen
Boken är läsvärd, helt klart. Men det är också en science fiction-roman från slutet av 60-talet med allt vad det innebär. Man kan inte läsa den med moderna glasögon så att säga.

Boken Forrest Gump är mycket bättre. Det är mer rå och 'grounded' eller vad man ska säga. Forrest är mycket mer medveten om vad som händer honom, och varför det gör det. Plus att han gillar att röka weed och knulla, det blir det inte så bra familjefilm av.
Citera
2026-04-04, 12:56
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:

Originalfilmen är subtilt satirisk, men verkligen inte extremt subtilt satirisk. De går ju runt i nazi-uniformer!

Jag har svårt att se att en nyfilmatisering inte kommer bli pannkaka. PK-Hollywood kommer naturligtvis inte följa förlagan, utan de kommer försöka efterhärma satiren från 1997. I och med filmen från 1997 fått en massa fans som väljer att strunta i satiren, precis som många valt att göra med American Psycho, så lär satiren denna gång vridas upp till trams-nivå helt utan fingertoppskänslan från 1997.
Citera
2026-04-04, 13:06
Medlem
Frågan är om det går att berätta storyn igen, menar att Hollywood ofta faller i den fällan. Samma filmstory / bokstory igen med lite nya inslag, dvs man hittar på något nytt, men i det stora hela så stjäl man en etablerad historia.

Det är fantasilöst.

Risken är stor att det blir som med stålmannen filmerna eller andra hjältefilmer att man gör en film om hur allt började, sedan gör man en film om hur allt började och sedan gör man en film om hur allt började. Detta trots att det fanns tiotusentals serietidningar med en fortsättning.

Hur ska det då gå när det inte finns en fortsättning i bokform?

Man gör en till film om hur allt började...?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in