2026-04-04, 03:03
Medlem
Hej

Jag har en köksfläkt, Cylinda CH 61011, med lampor som har av någon väldigt oklar anledning "hakat" ur. Är det något geni som har koll på hur man får fast dom igen? Min spontana tanke var att trycka/skruva fast dom men det vägrar sig.

Jag bifogar 2 bilder på problemet.

https://i.imgur.com/7PiAf1X.png
https://i.imgur.com/AxMPR9q.png

Tack!
Citera
2026-04-04, 08:51
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag skulle nog lösa det genom att torka rent ordentligt och sen limma fast dom med en limpistol. Det kommer sitta fast riktigt bra men fortfarande vara enkelt att ta lös ifall det behövs.
Citera
2026-04-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag skulle nog lösa det genom att torka rent ordentligt och sen limma fast dom med en limpistol. Det kommer sitta fast riktigt bra men fortfarande vara enkelt att ta lös ifall det behövs.

Ja den tanken slog mig. Men problemet är att lampan blir väldigt varm så misstänker att det är en högst temporär lösning tills limmet smälter?
Citera
2026-04-04, 09:21
Medlem
Dra ur lampan helt. Vik en bit alufolie erforderligt antal gånger till lagom tjocklek, placera i springan och tryck upp lampan.

Annars dra ur lampan helt. Kläm med en tång på plåtkanten försiktigt för att "skada" kanten och göra hålet mindre, och tryck upp lampan.

Funkar inte det får du köpa ett nytt kök. IKEA har såna. Alternativt köpa nytt hus med risk att åka dit på dolda fel och otäckheter som tjocktarmscancer och annat skit.
Citera
2026-04-04, 09:26
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibidine
Ja den tanken slog mig. Men problemet är att lampan blir väldigt varm så misstänker att det är en högst temporär lösning tills limmet smälter?

Det krävs en ganska hög temperatur för limmet att smälta (120 grader) så den klarar sig nog.
Citera
2026-04-04, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Dra ur lampan helt. Vik en bit alufolie erforderligt antal gånger till lagom tjocklek, placera i springan och tryck upp lampan.

Annars dra ur lampan helt. Kläm med en tång på plåtkanten försiktigt för att "skada" kanten och göra hålet mindre, och tryck upp lampan.

Funkar inte det får du köpa ett nytt kök. IKEA har såna. Alternativt köpa nytt hus med risk att åka dit på dolda fel och otäckheter som tjocktarmscancer och annat skit.
Svarade på fel inlägg.

Men sådana "spottar" sitter väl med fjädrar som viker ut sig på baksidan, som vingar. Går det inte att böja till fjädrarna så de spänner hårdare och håller kvar lampan.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-04-04 kl. 09:31.
Citera
2026-04-04, 11:40
Medlem
RiMaXs avatar
Konstruktionslim löser de flesta av de där problemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in