2026-04-03, 21:58
Medlem
Ju duktigare en advokat är, ju större chans att han/hon får verkligt skyldiga att slippa straff?
Personligen avskyr jag advokater som försvarar samhällets bottenskrap och skickar notan till skattebetalarna.
Citera
2026-04-03, 22:03
Medlem
Crabbofixs avatar
bättre med dåliga advokater så oskyldiga hamnar i fängelse.
Citera
2026-04-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChubbyBlonde
Ju duktigare en advokat är, ju större chans att han/hon får verkligt skyldiga att slippa straff?
Personligen avskyr jag advokater som försvarar samhällets bottenskrap och skickar notan till skattebetalarna.

De gör bara sitt jobb!
Citera
2026-04-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
De gör bara sitt jobb!
Det gjorde alla i koncentrationslägrena med.
Citera
2026-04-03, 22:33
Medlem
Jag tror du missuppfattat vad advokater sysslar med eller blivit vilseledd av hollywood.
Citera
2026-04-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
bättre med dåliga advokater så oskyldiga hamnar i fängelse.
Hela konceptet med advokater tillhör en svunnen tid.
Hur ofta hamnar oskyldiga i fängelse kontra skyldiga går fria?
Advokater har blod på sina händer, om en advokat skulle få någon som skadat min familj fri, så skulle jag se till att advokaten fick sin "belöning" för det.
Citera
2026-04-03, 22:44
Medlem
Citat:
Det gjorde alla i koncentrationslägrena med.

Det är viss skillnad eller hur?
Citera
2026-04-03, 22:47
Medlem
Citat:

I TV världen är det så att advokater ofta får folk frikända med juridiska trick och kryphål.
I verklighetens Sverige så handlar det till 80% om åklagaren bevisning och kanske 20% om advokatens skicklighet.

Citat:

Försvar för misstänkta/åtalade är helt nödvändigt för ett fungerande rättssamhälle.
De borde inte behövas om åklagare och polis faktiskt gjorde sitt jobb som lagen stipulerar.
Men i verkligheten så uppfyller varken polis eller åklagare speciellt ofta sin objektivitetsplikt under utredningar och det gör att utan försvarsadvokater skulle sannolikt ganska många oskyldiga dömas för brott.
Citera
2026-04-03, 23:10
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
.
.
Men i verkligheten så uppfyller varken polis eller åklagare speciellt ofta sin objektivitetsplikt under utredningar och det gör att utan försvarsadvokater skulle sannolikt ganska många oskyldiga dömas för brott.

Detta är välbetalt inom flera juridiska områden, framför allt i specialdomstolar som miljödomstolen. Det är självklart vilka som söker sig dit och resultatet är aktivism från åklagarämbetet. Det finns många exempel, mest omtalat kanske fallet med Karl Hedin som satt häktad och i övrigt utsatt under mycket lång tid för att ha skjutit en varg som inte kunde bevisas att ens ha existerat.
Citera
2026-04-03, 23:15
Medlem
Anklagarens avatar
Det är bara positivt om försvarsadvokaterna är duktiga. Det gigantiska problemet i Sverige är att våra lagfarna domare samt åklagarna är fullständigt värdelösa.
Citera
2026-04-04, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Det är bara positivt om försvarsadvokaterna är duktiga. Det gigantiska problemet i Sverige är att våra lagfarna domare samt åklagarna är fullständigt värdelösa.
Duktiga? Du menar att man säger till sin klient att det inte är förbjudet att ljuga, bara säga ”ingen kommentar” och sen vänta tills fuppen kommer och sen dra ihop en tillräckligt vag undanflykt så att ytterligare en grovt kriminell kan gå fri?
Citera
2026-04-04, 07:58
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Vad du måste förstå är att alla yrken inte existerar för att gynna dig och din världssyn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in