Citat:
Ursprungligen postat av
ammeekcyL
Hej! Jag hittar verkligen ingen information någonstans om man kan ta ozempic + melanotan2 samtidigt? Kan jag göra det utan att dö?
Hjälp
Har någon gjort det? Vad är farorna?
MVH Emz
Märkligt. Jag googlade å fick svaret..
ozempic + melanotan 2 samtidigt?
Det finns ingen medicinsk forskning eller dokumentation som stöder att det är säkert att kombinera Ozempic (semaglutid) och Melanotan 2 samtidigt.
Att kombinera dessa två substanser innebär avsevärda hälsorisker. Här är vad du bör tänka på:
Ozempic (Semaglutid): Ett godkänt läkemedel för typ 2-diabetes (och vid fetma under namnet Wegovy) som fungerar genom att reglera blodsocker och aptit. Vanliga biverkningar är illamående, diarré och kräkningar.
Melanotan 2 (MT-2): En icke-godkänd, syntetisk hormonpeptid som säljs olagligt för att öka pigmentering (brun-utan-sol) och minska aptit. Läkemedelsverket varnar för användning då det kan ge biverkningar som illamående, högt blodtryck, hjärtklappning och oförutsedda hudförändringar.
Kombinationsrisker: Eftersom båda substanserna kan påverka kroppens hormonsystem, aptit och ge gastrointestinala biverkningar (som illamående), kan en samtidig användning förstärka biverkningarna kraftigt. Det finns ingen kontroll över interaktionerna, vilket gör det oförutsägbart och farligt.
Fejkade produkter: Melanotan 2 säljs oftast via oreglerade nätsidor, vilket innebär en stor risk att produkten är förorenad eller felaktigt doserad.
Sammanfattningsvis: Att kombinera Ozempic och Melanotan 2 är förenat med risker och avrådes bestämt från.