2026-04-03, 18:28
Medlem
Hej alla, tänkte prata lite nationella prov här!
NP-säsongen är snart här igen och jag märker redan hur det börjar surra i skolorna.

Så jag undrar: Är nationella proven egentligen ett nödvändigt ont som ger en rättvis bild av vad eleverna kan, eller är det mest ett onödigt stressmonster som skapar ångest, sömnbrist och prestationsångest hos ungar som redan pluggar hårt?

Å ena sidan hör man lärare och politiker säga att det är viktigt med en nationell standard, att det hjälper till att jämföra skolor och att det ”sätter betyg rättvist”. Å andra sidan läser man om elever som mår skit, föräldrar som går i taket och hur många som pluggar enbart till just de här proven istället för att faktiskt lära sig grejerna på riktigt.

Jag börjar själv luta åt att det har blivit för stort. Det känns som att NP har blivit ett slags nationellt betygstest där allt hänger på några dagar i maj, medan den vanliga undervisningen plötsligt blir sekundär. Samtidigt, kanske är det faktiskt det enda som skiljer på kunskapen i en skola där alla ska ha A i allt?
Vad tycker ni?

Föräldrar: Hur hanterar ni stressen hemma utan att bli galna själva?
Lärare eller före detta lärare: Är proven ett bra verktyg eller mest ett administrativt helvete?
Citera
2026-04-03, 18:58
Avstängd
Nationella prov är rättvist och bra, om du pluggar i skolan under terminerna ska du klara av provet!
Citera
2026-04-03, 19:40
Medlem
Nu ska väl inte 16åringar hänga här.
NP är väl bra, hade inga problem med det i skolan. Men ungdomar idag har lite svårt för att bli ifrågasatt.

Varför det är så beror nog på curlande föräldrar en stor faktor.
Oj, så svår skolan är idag säger de flesta.
BS säger jag

Kraven måste komma från föräldrarna, sen kommer från skolan att vara enkla att leva upp till
Citera
2026-04-04, 08:17
Medlem
Ja det blir sådan väldig stress med NP, som betyder väldigt mycket för betygen.

Å andra sidan så måste man på något sätt motverka betygsinflationen för annars får snart alla elever A i alla ämnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in