Citat:
Ursprungligen postat av
DocX
Vad har du för källa på detta? För om man googlar på det står det rakt motsatta. "Försök till köp" är olagligt. Jag förstår från en tidigare post att du påstår att du fått det här beskedet från polisen direkt, men när var det? För det stämmer ju inte.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19911969-om-forbud-mot-vissa-dopningsmedel_sfs-1991-1969/
Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Notera det fetade.
Först och främst är försök till dopingbrott endast olagligt när det inte är ringa.
Och för det andra så är punkt 6 och 7 undantagna, vilka är innehav och bruk. Det måste alltså vara någon av punkt 1-5, vilka är dessa:
Det TS beskriver verkar vara att beställa på nätet för eget bruk. Det är möjligtvis 1 och 4 som skulle kunna vara aktuella. Men, om TS inte har hållit undan någon sanning, så kommer den vara oerhört svår att bevisa. Så då återstår 1. Men jag tvivlar på att det kan räknas som "införsel i landet" när man bara beställer på nätet.
Men ja, om jag har fel på det så kan det TS beskriver vara olagligt OM brottet inte anses ringa OCH det räknas som införsel.
Att beställa dopningsmedel inrikes räknas inte som införsel. Då pratar vi om smuggling över landsgränser, det är något helt annat.