2026-04-07, 19:49
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusto767
Allt gick otrolig smidigt! Är det bra att hålla sig till shoppar inrikes tycker du?

Absolut. Endast inrikes.
Citera
2026-04-07, 20:55
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusto767
Allt gick otrolig smidigt! Är det bra att hålla sig till shoppar inrikes tycker du?
Ja, jag gör det iallafall. Jag gjorde alltid det förr men när paket började försvinna spårlöst eller att dom hamnade hos polisen så blev det smidigare att köpa "på gatan".

Men ja, rent spontant så känns det säkrare när brevet inte ska igenom tullen.
Men hört om många det går bra för
Citera
2026-04-07, 21:04
Medlem
En mindre enstaka försändelse så kommer dom lägga ner ärendet. Du får hem ett brev där dom kanske frågar om det är dina varor, du nekar och dom lägger ner det.

Är det större parti eller flera försändelse som åker fast i tullen (Misstankar om försäljning) Så finns risken att dom släpper förbi paketet med uppföljning i form av span, vilket resulterar i husrannsakan när ägaren har tagit rätt på sitt gods. Som du förstår är det långt ifrån värt att lägga ner dessa resurser på ett litet privat bruk.
Citera
2026-04-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
"Försök till smuggling" är ett brott precis som "försök till ringa narkotikabrott" är.
Dock så är det bara straffbart när du kommer upp i normalgraden.
Jag tror inte det finns något som heter "försök till ringa smuggling"

Så beställer du bara några vialer så händer det förmodligen inte mer än att du på sin höjd blir tillfrågad om det är du som har beställt.
Om du däremot beställer 10.000 vialer så har du problem. Men bevisbördan ligger ändå inte på dig. Du är oskyldig tills motsatsen har bevisats.
En liten uppdatering! Har beställt med crypto några gånger nu och alla paket har kommit fram! Jag var jävlig nojig första gången men detta är inga problem. Efter alla skräckhistorier man har hört om vad som har hänt folk i detta land så var jag lite osäker. Håller mig däremot till små beställningar
Citera
2026-05-10, 22:38
Medlem
Gick inte skicka PM till dig Gusto, men var det bra produkter du fick hem? Sidan ver jag inte om du får skriva ut i tråden, men du kan ju iallafall skriva ut första och sista bokstaven om du pallar /
Citera
2026-05-11, 10:04
Medlem
Totty63s avatar
I sverige känns det dock alltid som bevisbördan hamnar på en själv, man är skyldig tills motsatsen bevisats. Detta är inte USA xD
Citera
2026-05-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Jag har själv fått dopingpreparat beslagtagna med brev från polisen där de förmedlade att det jag gjort inte var olagligt, men att grejerna som varit postade till mig var olagliga och därför beslagtagna.

"Försök till narkotikabrott" kom väl till som lag just för att polisen skulle kunna följa upp alla beslag i och med det upptrappade arbetet på postterminalerna.

Så polisen kallar till förhör utan att kolla tex banktransaktioner? Sen kan de väl kontrollera telefonen/dator även om det kanske inte känns aktuellt för ett mindre köp
Citera
2026-05-12, 16:43
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Så polisen kallar till förhör utan att kolla tex banktransaktioner? Sen kan de väl kontrollera telefonen/dator även om det kanske inte känns aktuellt för ett mindre köp

För beslagtagna dopingpreparat har jag inte fått något förhör överhuvudtaget. Det är som sagt inte straffbart att försöka köpa dessa.

När jag fått narkotika beslagtaget så har de bara ringt, detta var dock några år innan postlagen ändrades. Ett paket från Nederländerna med 250 narkotikaklassade bensoanaloger "upptäcktes" på mitt lokala postkontor varvid polisen ringde upp mig för att hålla ett svettigt förhör:

Tjena Patta, det var Purjo från polisen här.

Du, det är så att vi har beslagtagit ett paket adresserat till dig. Det innehåller en massa narkotikaklassade tabletter, men det vet väl du inget om? Nähä... Vi antog väl det.

Ha en bra dag,
Hejdå.

Jag hade betalat med mitt visakort och det var adresserat till min hemadress. Spårningen gick via mitt vanliga mobilnummer och e-post. Och jag var redan känd hos polisen.

Min ankedot säger väl inte så mycket egentligen, men vilka befogenheter eller vilken ork de har för att begära kontoutdrag och så vid sådana brott vet jag inte. Det kan inte vara vanligt att de gör det i alla fall.
Citera
2026-08-07, 13:05
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Till skillnad från narkotika så är det inte olagligt att försöka köpa dopingpreparat. Så nej, det lär inte vara särskilt vanligt med husrannsakan.

Vad har du för källa på detta? För om man googlar på det står det rakt motsatta. "Försök till köp" är olagligt. Jag förstår från en tidigare post att du påstår att du fått det här beskedet från polisen direkt, men när var det? För det stämmer ju inte.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19911969-om-forbud-mot-vissa-dopningsmedel_sfs-1991-1969/
Citera
2026-08-07, 14:46
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Vad har du för källa på detta? För om man googlar på det står det rakt motsatta. "Försök till köp" är olagligt. Jag förstår från en tidigare post att du påstår att du fått det här beskedet från polisen direkt, men när var det? För det stämmer ju inte.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19911969-om-forbud-mot-vissa-dopningsmedel_sfs-1991-1969/

Det kan stämma. Om du försöker köpa en mindre mängd anabola steroider eller testosteron för eget bruk räknas det oftast som ringa dopningsbrott. Försök till ringa dopningsbrott är inte straffbart enligt svensk lag.

Att ett misslyckat köp av en liten mängd för eget bruk inte bestraffas beror helt enkelt på att svensk lag har valt att exkludera försöksbrott för brott som klassas som ringa.
Citera
2026-08-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocX

Citat:
4 § För försök eller förberedelse till sådant dopningsbrott som inte är att anse som ringa döms till ansvar enligt 23 kap.
brottsbalken, om gärningen gäller annan befattning än som avses i 2 § 6 eller 7.
Notera det fetade.

Först och främst är försök till dopingbrott endast olagligt när det inte är ringa.

Och för det andra så är punkt 6 och 7 undantagna, vilka är innehav och bruk. Det måste alltså vara någon av punkt 1-5, vilka är dessa:

Citat:
1. införas till landet,
2. överlåtas,
3. framställas,
4. förvärvas i överlåtelsesyfte,
5. bjudas ut till försäljning,

Det TS beskriver verkar vara att beställa på nätet för eget bruk. Det är möjligtvis 1 och 4 som skulle kunna vara aktuella. Men, om TS inte har hållit undan någon sanning, så kommer den vara oerhört svår att bevisa. Så då återstår 1. Men jag tvivlar på att det kan räknas som "införsel i landet" när man bara beställer på nätet.

Men ja, om jag har fel på det så kan det TS beskriver vara olagligt OM brottet inte anses ringa OCH det räknas som införsel.
Citera
2026-08-07, 21:59
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Det kan stämma. Om du försöker köpa en mindre mängd anabola steroider eller testosteron för eget bruk räknas det oftast som ringa dopningsbrott. Försök till ringa dopningsbrott är inte straffbart enligt svensk lag.

Att ett misslyckat köp av en liten mängd för eget bruk inte bestraffas beror helt enkelt på att svensk lag har valt att exkludera försöksbrott för brott som klassas som ringa.

Ok, jag antar att det är hårklyverier, men då är det skillnaden på "lagligt" och "straffbart" som förvirrade mig. Det är olagligt men inte straffbart.
Eller så kan inköpet och beställningen räknas som innehav? I så fall är det ju straffbart enl punkt 6.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in