2026-04-03, 12:12
Medlem
Windows 11 Home har inte sandbox och det jag gillar med Windows sandbox är dess enkelhet. Ingen konfiguration, snabbt, enkelet, man bara starta en session och stänger den när man är klar så raderas allt.

Vad är bästa gratisalternativet till detta?
Citera
2026-04-03, 13:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Windows 11 Home har inte sandbox och det jag gillar med Windows sandbox är dess enkelhet. Ingen konfiguration, snabbt, enkelet, man bara starta en session och stänger den när man är klar så raderas allt.

Den går att aktivera i Home. Sök hur på nätet.

Annars så är ju Sandboxie Classic ett alternativ. Inte lika enkel men nästan. Ett par inställningar sedan är den klar att användas.

Eller köp en Windows Pro-licens för under 200kr. Lagligt.
Citera
2026-04-03, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av help

Jo, det finns sandbox i Windows 11 Home, sök innan du skapar en tråd.
Citera
2026-04-13, 15:29
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
Jo, det finns sandbox i Windows 11 Home, sök innan du skapar en tråd.

Nej det finns inte sandbox för w11 home, endast education, enterprise och professionell har det inbyggt.

Min rekommendation till ts är att köra virtualbox, suverän för såna lösningar.
Citera
2026-04-13, 16:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej det finns inte sandbox för w11 home, endast education, enterprise och professionell har det inbyggt.

Min rekommendation till ts är att köra virtualbox, suverän för såna lösningar.

Den finns, fast inaktiv.

Läs inlägg #2.
Citera
2026-04-13, 16:16
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Den finns, fast inaktiv.

Läs inlägg #2.

Nej, det finns inte. Hur menar du att ditt svar hjälper ts?
Citera
2026-04-13, 17:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej, det finns inte. Hur menar du att ditt svar hjälper ts?

Läs och tillämpa inlägg #2 så blir du upplyst.
Citera
2026-04-13, 18:16
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Ts ska incel-nörda sig för att få sandbox i w11 istället för att köra beprövade lösningar som virtualbox?
Du hade nog lite otur när du tänkte där.
Citera
2026-04-13, 22:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det är faktiskt inget vidare tips, i varje fall ditt första. Länka i så fall själv om du har ett bra tips. Det finns en instruktion på Microsofts hemsida, men det är oklart om denna fungerar på Home-versionen. https://learn.microsoft.com/en-us/windows/security/application-security/application-isolation/windows-sandbox/windows-sandbox-install
Citera
2026-04-14, 07:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är faktiskt inget vidare tips, i varje fall ditt första. Länka i så fall själv om du har ett bra tips. Det finns en instruktion på Microsofts hemsida, men det är oklart om denna fungerar på Home-versionen. https://learn.microsoft.com/en-us/windows/security/application-security/application-isolation/windows-sandbox/windows-sandbox-install

Ts trodde ju inte att den finns i Home versionen, vilket jag upplyste om att den gör. Så visst var det ett bra tips, tom utmärkt utifrån synpunkten att den inte finns.

Dessutom så hittade ju du hur genom att göra som jag skrev i mitt 1:a inlägg, dvs nätsöka. Ett nätsök som bekräftar mitt påstående.

Söka får man göra själv, guider och info om hur den aktiveras finns det gott om. Mindre krångliga än att installera tex Virtualbox etc.
Citera
2026-04-14, 10:48
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
...

Söka får man göra själv, guider och info om hur den aktiveras finns det gott om. Mindre krångliga än att installera tex Virtualbox etc.

Mer krångligt att installera virtualbox (tar ca 30 sek) än att mecka som en incel-nörd för att få ett ytterst tveksamt resultat med en gömd sandbox i w11 home?

Vilken fantasivärld lever du i egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in