2026-04-03, 12:07
Medlem
Gipsvaggans avatar
Tryck HÄR för illustrationer och klargöranden.

När man är ute i det vilda är det viktigt att ha en korrekt och effektiv metod för att göra nr.2. Allt blir så mycket enklare, och det stressar inte psykologiskt på samma sätt om man vet att man är bra förberedd och har en stabil metod när det är dags.

Tänk på följande
Kod:
Var förberedd. Halva striden är vunnen om du har med dig papper ut (gärna ett styvt papper fördelat i ark) och har tränat på din hängteknik.

Skräpa inte ned. Finns möjligheten så elda upp/ta med/gräv ned ditt papper efter uträttat förvärv. Det är inte alltid det går - men försök. Ingen gillar att hitta gammalt bajspapper.

Skogen erbjuder oändliga metoder för att tvätta sig som man inte alltid tänker på. Vattenpölar, bäckar, blöt mossa, sjöar, fuktiga blad.. Allt detta kan du efteråt nyttja för att rengöra dina händer.

Spara pappret - använd händerna. Pappret tar fort slut, dina händer håller i evighet.

Småbajsa inte. Detta anknyter till ovanstående. Håll dig så länge du kan sen lägger du en ordentlig laddning på en gång. Gärna i ett rejält kryst. Det minimerar efterföljande rengöring.

Dessa tekniker har tjänat mig väl. Jag är en person med aktiv mage som bajsar ofta, även under en helt normal dag hemma. Jag grundlade dessa tekniker i det militära för många år sen, sen har jag finslipat metoderna under 30 år. -Frågor är alltid uppskattat och jag ska försöka svara så gott jag kan.

Nu vill jag veta hur DU gör. Har jag kanske missat något som du känner att du vill lägga till? Jag vill alltid utveckla mig och lära mig nya tips och tricks.
Citera
2026-04-03, 12:16
Medlem
Jag vill slå ett slag för "Bruna kortet" från Svenska Turistföreningen

https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/allemansratten/bruna-kortet/

Citat:
Så här bajsar du med hänsyn
Vår svenska allemansrätt är fantastisk! Den möjliggör naturupplevelser för alla och bygger på att visa hänsyn mot markägare, djur, natur och andra människor. STF jobbar för att sprida kunskap om hur du vistas i naturen på ett hållbart sätt och vill nu göra dig till en expert på att bajsa i naturen! Läs igenom våra tips och få koll på hur du bör uträtta dina behov i naturen och gör sedan testet för att få det Bruna Kortet. Lycka till!
Citera
2026-04-03, 13:35
Medlem
ICA-muppens avatar
Detta är vad som gäller enligt statligt verk:

https://www.naturvardsverket.se/49d331/globalassets/vagledning/allemansratten/material/handbok-gora-allemansratt-a4-enskilda-sidor.pdf
Citera
2026-04-03, 14:24
Medlem
Gipsvaggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ernax
Jag vill slå ett slag för "Bruna kortet" från Svenska Turistföreningen

https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/allemansratten/bruna-kortet/
Bruna kortet i all ära. Det är första gången jag hör talas om det, men efter att gjort deras bajstest kan jag tycka att det inte riktigt korrelerar med hur en vanlig människa agerar i vardagssituationer ute i naturen.

Vem bryr sig egentligen om man sitter minst 100m i från en bäck? Och hur många har en ”fjällstuga” i närheten?

Jag tror på en lite mer avslappnad attityd till bajsandet. Att göra Nr.2 i vildmarken är för många en ganska jobbig övning. Att då komma med pekpinnar och moralistiska påpekanden om att ta sig långt i från vattendrag - eller tänka på dittanduttan för miljöns skull - är kontraproduktivt.

Jag förespråkar att lära ut det grundläggande, alltså det som förenklar bajsandet, och få individen att bli bekväm med det. När vi är OK med att bajsa i skogen så kan vi börja fundera på mer avancerade tekniker och eventuell miljöpåverkan.
Senast redigerad av Gipsvaggan 2026-04-03 kl. 14:30.
Citera
2026-04-03, 14:39
Avstängd
Jag har alltid med mig toapapper när jag är ute i skogen om jag skulle behöva skita!
Citera
2026-04-03, 17:24
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Intressant.....

Ekologi, natur, djur och växter --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2026-04-04, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag har alltid med mig toapapper när jag är ute i skogen om jag skulle behöva skita!

Skogen är full av vitmossa, varför skall du bära med dig papper?
Citera
2026-04-04, 06:49
Medlem
HassanVonEssens avatar
Denna klassiker tål att nämnas:

https://www.skogmark.se/wordpress/innan-toapapperet/
Citera
2026-04-04, 06:58
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Skogen är full av vitmossa, varför skall du bära med dig papper?
Varför inte? Papper väger ju väldigt lite och är lätt att ta med sig. Sedan så bryts ju celllosa ned av naturen väldigt enkelt. Vitmossa kanske inte finns just där som man varit tvungen att lägga sin kabel, och då så får man ju hoppa runt och leta efteråt så att det inte skall klena ut sig så mycket mellan skinkorna.
Citera
2026-04-04, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsvaggan
Tryck HÄR för illustrationer och klargöranden.

När man är ute i det vilda är det viktigt att ha en korrekt och effektiv metod för att göra nr.2. Allt blir så mycket enklare, och det stressar inte psykologiskt på samma sätt om man vet att man är bra förberedd och har en stabil metod när det är dags.

Tänk på följande
Kod:
Var förberedd. Halva striden är vunnen om du har med dig papper ut (gärna ett styvt papper fördelat i ark) och har tränat på din hängteknik.

Skräpa inte ned. Finns möjligheten så elda upp/ta med/gräv ned ditt papper efter uträttat förvärv. Det är inte alltid det går - men försök. Ingen gillar att hitta gammalt bajspapper.

Skogen erbjuder oändliga metoder för att tvätta sig som man inte alltid tänker på. Vattenpölar, bäckar, blöt mossa, sjöar, fuktiga blad.. Allt detta kan du efteråt nyttja för att rengöra dina händer.

Spara pappret - använd händerna. Pappret tar fort slut, dina händer håller i evighet.

Småbajsa inte. Detta anknyter till ovanstående. Håll dig så länge du kan sen lägger du en ordentlig laddning på en gång. Gärna i ett rejält kryst. Det minimerar efterföljande rengöring.

Dessa tekniker har tjänat mig väl. Jag är en person med aktiv mage som bajsar ofta, även under en helt normal dag hemma. Jag grundlade dessa tekniker i det militära för många år sen, sen har jag finslipat metoderna under 30 år. -Frågor är alltid uppskattat och jag ska försöka svara så gott jag kan.

Nu vill jag veta hur DU gör. Har jag kanske missat något som du känner att du vill lägga till? Jag vill alltid utveckla mig och lära mig nya tips och tricks.
Om man har morgonbajsat på sommaren när det är lite fuktigt i marken så kan man ju alltid kana ner för en lämplig sluttning.
Citera
2026-04-04, 07:07
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Om man har morgonbajsat på sommaren när det är lite fuktigt i marken så kan man ju alltid kana ner för en lämplig sluttning.

Life hack!
Jag älskar dig.
Citera
2026-04-04, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Denna klassiker tål att nämnas:

https://www.skogmark.se/wordpress/innan-toapapperet/

Men tack! Jag har alltid undrat över det där med hur man använde stickor när jag läst om det i historieböcker. Nu begrep jag äntligen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in