2026-04-03, 10:32
Medlem
Silltunnas avatar
Jag sitter här och läser en artikel i Aftonbladet om en ung kille i Bollnäs som tagit livet av sig. Citat:

” På kort tid har flera unga män i Bollnäs avlidit genom suicid.

Flera av dem kände varandra, hade gått i samma skola och rörde sig i samma kretsar.

En av dem var Nils, som nyss fyllt 18 år.

– Han älskade att skruva, fixa med bilar och hjälpa andra. Behövde någon en reservdel, en växellåda eller bara hjälp, då fanns Nils alltid där, säger pappa Henrik Olofsson.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3ppEad/nils-18-tog-sitt-liv-i-bollnas-foraldrarna-berattar

Någon med mer insyn som kan förklara lägesbilden i Bollnäs? Hur många dödsfall handlar det om? Är det droger inblandat? Vanlig tonårig tristess som fått extrema yttringar i bygden?
Citera
2026-04-03, 10:35
Medlem
Fick mig att tänka på denna:
https://m.youtube.com/watch?v=5rX7IyLYtGI&pp=0gcJCcQBo7VqN5tD

Kan tänka mig att det kan bli så, att det i ett större kompisgäng "sprider sig" lite som vältande dominobrickor.
Citera
2026-04-03, 10:36
Medlem
triptykens avatar
Vet inte om just det här fallet men självmord går ofta i vågor och en persons död triggar igång andra med självmord-ideationer
Citera
2026-04-03, 10:50
Medlem
Fanns ju en tråd om detta i februari, men vid snabb sökning finner jag inget. Typ "6 döda på 6 veckor i Bollnäs"
Citera
2026-04-03, 10:59
Medlem
pn222jws avatar
Liknande har skett tidigare i Wales. En depressiiv social stämning som förvärrades av medias rapportering. Det handlade också om att någon av dom varit en sorts ledarfigur, alltså en sorts inspiration.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2009/mar/01/bridgend-wales-youth-suicide-media-ethics
Citera
2026-04-03, 11:50
Medlem
slagskotts avatar
Väldigt trist att ungdomar mår så dåligt att de inte orkar fortsätta, jag känner flera som gått samma väg och på något sätt så ifrågasätter man sig själv om man kunde gjort något för att förhindra det.
Tiden efter så var det mörkt men aldrig så mörkt att jag ens tänkte gå i samma spår, man var ledsen givetvis och så tänkte man på familjen och vi sökte stöd i varandra
Citera
2026-04-03, 11:56
Medlem
Enok-Kukssons avatar
Går det så dåligt för bandylaget eller vafan händer?
Citera
2026-04-03, 12:17
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Ja tragiskt.
Sen att han bodde i en håla och hette Nils, hur kan man heta Nils ?
Mobbad i skolan, kan man förstå.

Gissningsvis så saknades flickvän.

Samt att hans föräldrar ser ut att ha någon utvecklingsstörning.
Vi kan ha svarat där.

Ja tragiskt

Men dra åt helvete. Lägg ner sånt respektlöst skitsnack. Fy fan vilken tragisk individ du är. Usch.

Det finns absolut ingen hjälp att få i Sverige. Psykiatrin är ett totalt skämt. Folk är beroende av att scrolla i appar som bryter ner deras psyken och visar en (o)verklighet av ideal som nästan ingen kan uppnå.

Att fler människor inte tar livet av sig själva är för att hela problematiken tystas ner och sopas under mattan. Allt som krävs är att en person inte pallar med skiten och då kommer fler följa. Här är bevis på exakt det.
Citera
2026-04-03, 12:20
Medlem
80% av de som tar livet av sig i USA är män. Det har varit så länge.

Vad man klart kan se är att platser med lite kvinnor som Alaska ,blir det mer självmord.

Kan vara att Bollnäs har färre kvinnor än normalt och självmorden ökar.

Där det finns mer kvinnor minskar självmorden.

Vi kan också se att när vi fick in fler män i Sverige så försämras den mentala hälsa hos både män och kvinnor. Kvinnor känner att de för för mycket negativ uppmärksamhet och männen får mindre positiv uppmärksamhet av kvinnor. mindre relationer.

Det är det som är fördelen med kvinnor har man fler förbättras den mentala hälsan i land.
Citera
2026-04-03, 12:23
Medlem
Anybodykillers avatar
Gamla svenska bruksorter och småkommuner har allt mer tappat sin anda och meningsfullhet speciellt för ungdomen.

De som inte lyckades med skolan blir fast på en ort där det lokala "bruket" eller bidrag är den sista vattendelaren för framtiden. När de blir 18 får de axla rollen som vuxen och då kommer tiden man slirade runt i en 740 istället för att vara i skolan ikapp dem.

Man hör ofta om socioekonomiskt utanförskap i förorten men sällan på landsbygden som i vissa fall kan se ut som den amerikanska södern. Den svenska modellen tycks allt mer vara något vi enbart talar varmt om för andra länder och folk.
Citera
2026-04-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Vet inte riktigt bakgrunden, men hade ivf börjat klättra på väggarna om jag bodde i Bollnäs.

Med den logiken så borde vi ju se massjälvmord i alla hålor och småstäder i Sverige. Visst låter inte Bollnäs så festligt. Men de flesta tar inte livet av sig bara för att man bor i en tråkig stad.
Citera
2026-04-03, 13:52
Moderator
pbos avatar
Suicid som sådant är inte ett relationsämne. Psykisk hälsa känns som en rimligare placering.

Relationer och samlevnad --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in