2026-08-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är långt ifrån alla droger som ger abstinens, och hur mycket abstinens man får är väldigt individuellt.
Vilka droger ger inte abstinens?
Citera
2026-08-09, 20:06
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Cannabis kanske.
Citera
2026-08-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Cannabis kanske.
Cannabisabstinensen är i regel mild men det kan variera beroende på hur länge du rökt och hur mycket. Symptomen kommer ofta några dagar efter att intaget upphört och kan kvarstå upp till några veckor. Det kan handla om oro, nedstämdhet, svettningar, sömnstörningar och depressiva besvär.
https://www.beroendecentrum.se/fakta/droger/cannabis/
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-09 kl. 20:15.
Citera
2026-08-09, 20:18
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ta bort.
Jag röker själv i perioder och det där är ju förfan ingenting. En promenad i parken.

Jämför med vad det står om lugnande tabletter
Citat:
En avtändning eller abstinens från bensodiazepiner ger kraftig ångest, sömnsvårigheter och fysiskt obehag, och att sluta tvärt kan i värsta fall utlösa livshotande kramper. Vanliga abstinenssymtom Psykiska besvär: Extrem oro, panikångest, irritabilitet och sömnlöshet. Fysiska besvär: Darrningar (tremor), muskelvärk, magont och snabb puls (takykardi). Allvarliga risker: Generella epileptiska kramper och psykotiska tillstånd vid helt oplanerat och tvärt avbrott.
Citera
2026-08-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Jag röker själv i perioder och det där är ju förfan ingenting. En promenad i parken.

Jämför med vad det står om lugnande tabletter
Här har du en länk till det som blev sidospåret om abstinens. (FB) 15-årig brud. AVRÄTTAR två personer - fortsätter vara kylig. Hur möjligt?!
Citera
2026-08-09, 21:00
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkk9Pq/misstankta-dubbelmordarens-tid-i-haktet-visar-ingen-anger

Jag vill inte diskutera brottslighet. Inte det här specifika fallet eller invandring.

Jag är mer fascinerad i det här där jag har placerat tråden - den här subkulturen med inslag av psykologi och filosofi. Jag kan inte riktigt greppa detta.

En tjej är 15 år. Alltså född 2011 eller 2012 typ. Hon verkar komma ifrån en bra familj med ambitiösa föräldrar och enligt polisen är hon helt okänd för dom. Då går den här lilla tjejen och kallblodigt avdrättar två stackare i Malmö respektive Stockholm? Även detta hade man kunnat hitta förklaringar till så som droger, makt, hot.

Men det jag inte får ihop och vill ha Flashbacks hjälp hur kan hon nu i häktet inte bryta ihop? Hon verkar råneka fast hon är skyldig, hon verkar hantera isoleringen bra, ångrar ingenting och sköter sig.

Dit jag lite vill komma är att man har läst hundratals gånger hur häkten i Sverige knäcker män som har suttit halva sina liv i fängelse - här har vi en flicka på 15 år som verkar märkbart orörd första gången någonsin - efter två mord? Droger lär ju inte hålla henne kylig så vad är förklaringen?

Psykisk sjukdom?
Psykopat?
Vilja av stål?

Vad tror ni?

Att människor kan begå brott är ju känt. Att du blir så förvånad över att även en ung tjej kan göra det, säger i själva verket mer om din bild av just unga flickor, än om verkligheten. Hela vår kultur kretsar kring två saker - att man ska agera gentlemannamässigt mot kvinnor eftersom de anses så svaga och kränkta, samt att man ska ta hand om sina barn (detta styrs av hormonet oxytocin som hos de flesta människor har en starkare påverkan än logiska tankar från den tänkande hjärnan (neo cortex)).

Mot bakgrund av detta är det inte så konstigt att man blir förvånad när det visar sig att mord även kan utföras av en flicka som är ung.

De 15-åriga tjejer jag lärt känna genom åren har haft betydligt mer skinn på näsan än alla 40+-tjejer.

Vi har ju även sett att 8-åringar kan mörda. Är det verkligen så konstigt - egentligen? I Palestina lär sig barnen att skära halsen av sina nallebjörnar redan när de är 3 år gamla.

Hemskt? Ja. Synd att ett barn ägnar sig åt brottslighet istället för att sätta rosetter i håret? Ja. Ska man vara snäll mot sina barn? Ja. Men inget av ovanstående motsäger att barn kan mörda.

Och vad gäller "psykopat" är det också en "diagnos" som säger mer om den som använder ordet, än något speciellt tillstånd. "Psykopat" används som bekant inte i DSM längre. Det är mer användbart i deckare där tanter tycker det är spännande att läsa om stiliga chefer i kostym som plötsligt motorsågsmassakrerar alla för vinnings skull. Det finns däremot ingen speciell sjukdom som gör att man känner sig sugen på att just kombinera hemska motorsågar med kallsinne.
Senast redigerad av Skattebrott 2026-08-09 kl. 21:03.
Citera
2026-08-09, 21:11
Medlem
Citat:
LSD exempelvis. Sen kan cannabis ge viss abstinens vid hårt och långvarigt bruk. En del får rejäl AT på tjack, och andra knappt alls. De droger som är mest benägna att ge abstinens är opiater.

Om det inte handlar om något långvarigt bruk så är det långt ifrån säkert att det blir någon abstinens att tala om nästan oavsett vilken drog det handlar om. Så min poäng är att det inte går att dra slutsatsen att hon inte använde droger bara för att hon inte uppvisar någon abstinens nu.
Citera
2026-08-09, 21:19
Medlem
Citat:
LSD exempelvis. Sen kan cannabis ge viss abstinens vid hårt och långvarigt bruk. En del får rejäl AT på tjack, och andra knappt alls. De droger som är mest benägna att ge abstinens är opiater.

Om det inte handlar om något långvarigt bruk så är det långt ifrån säkert att det blir någon abstinens att tala om nästan oavsett vilken drog det handlar om. Så min poäng är att det inte går att dra slutsatsen att hon inte använde droger bara för att hon inte uppvisar någon abstinens nu.
Om du klickar på pilen i det citerade, så kan du följa diskussionen bakåt och få fram vad som diskuteras.
Citera
2026-08-09, 21:38
Medlem
Citat:
Om du klickar på pilen i det citerade, så kan du följa diskussionen bakåt och få fram vad som diskuteras.
Jo, jag kollade det. Oavsett vilket så är detta felaktigt:

Citat:
Dessutom, om hon tagit under och innan morden, så hade hon säkert fått abstinens och inte alls betett sig som hon nu verkar göra.
Citera
2026-08-09, 21:46
Medlem
Citat:
Jo, jag kollade det. Oavsett vilket så är detta felaktigt:
Trådrubriken säger att hon fortfarande är kylig. Någon säger att hon säkert har tagit droger. Jag säger att om hon gjort det så borde dessa droger vara ute ur kroppen nu efter ett par veckor i häkte, så då kan hennes kylighet inte längre bero på drogerna hon hade i kroppen när dådet utfördes.

Nu står det inte exakt så, men om du följer så inser du att det var vad jag svarade och vad jag svarade på.
Citera
2026-08-09, 22:28
Medlem
Citat:
Trådrubriken säger att hon fortfarande är kylig. Någon säger att hon säkert har tagit droger. Jag säger att om hon gjort det så borde dessa droger vara ute ur kroppen nu efter ett par veckor i häkte, så då kan hennes kylighet inte längre bero på drogerna hon hade i kroppen när dådet utfördes.

Nu står det inte exakt så, men om du följer så inser du att det var vad jag svarade och vad jag svarade på.
Ok, fair.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in