Citat:
Ursprungligen postat av
davidladde
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkk9Pq/misstankta-dubbelmordarens-tid-i-haktet-visar-ingen-anger
Jag vill inte diskutera brottslighet. Inte det här specifika fallet eller invandring.
Jag är mer fascinerad i det här där jag har placerat tråden - den här subkulturen med inslag av psykologi och filosofi. Jag kan inte riktigt greppa detta.
En tjej är 15 år. Alltså född 2011 eller 2012 typ. Hon verkar komma ifrån en bra familj med ambitiösa föräldrar och enligt polisen är hon helt okänd för dom. Då går den här lilla tjejen och kallblodigt avdrättar två stackare i Malmö respektive Stockholm? Även detta hade man kunnat hitta förklaringar till så som droger, makt, hot.
Men det jag inte får ihop och vill ha Flashbacks hjälp hur kan hon nu i häktet inte bryta ihop? Hon verkar råneka fast hon är skyldig, hon verkar hantera isoleringen bra, ångrar ingenting och sköter sig.
Dit jag lite vill komma är att man har läst hundratals gånger hur häkten i Sverige knäcker män som har suttit halva sina liv i fängelse - här har vi en flicka på 15 år som verkar märkbart orörd första gången någonsin - efter två mord? Droger lär ju inte hålla henne kylig så vad är förklaringen?
Psykisk sjukdom?
Psykopat?
Vilja av stål?
Vad tror ni?
Att människor kan begå brott är ju känt. Att du blir så förvånad över att även en ung tjej kan göra det, säger i själva verket mer om din bild av just unga flickor, än om verkligheten. Hela vår kultur kretsar kring två saker - att man ska agera gentlemannamässigt mot kvinnor eftersom de anses så svaga och kränkta, samt att man ska ta hand om sina barn (detta styrs av hormonet oxytocin som hos de flesta människor har en starkare påverkan än logiska tankar från den tänkande hjärnan (neo cortex)).
Mot bakgrund av detta är det inte så konstigt att man blir förvånad när det visar sig att mord även kan utföras av en flicka som är ung.
De 15-åriga tjejer jag lärt känna genom åren har haft betydligt mer skinn på näsan än alla 40+-tjejer.
Vi har ju även sett att 8-åringar kan mörda. Är det verkligen så konstigt - egentligen? I Palestina lär sig barnen att skära halsen av sina nallebjörnar redan när de är 3 år gamla.
Hemskt? Ja. Synd att ett barn ägnar sig åt brottslighet istället för att sätta rosetter i håret? Ja. Ska man vara snäll mot sina barn? Ja.
Men inget av ovanstående motsäger att barn kan mörda.
Och vad gäller "psykopat" är det också en "diagnos" som säger mer om den som använder ordet, än något speciellt tillstånd. "Psykopat" används som bekant inte i DSM längre. Det är mer användbart i deckare där tanter tycker det är spännande att läsa om stiliga chefer i kostym som plötsligt motorsågsmassakrerar alla för vinnings skull. Det finns däremot ingen speciell sjukdom som gör att man känner sig sugen på att just kombinera hemska motorsågar med kallsinne.